- Szczegółowy harmonogram rekrutacji na rok szkolny 2024/2025 - https://edukacja.um.warszawa.pl/harmonogram-rekrutacji2
- Dni Otwarte - wyszukiwarka - https://edukacja.um.warszawa.pl/dni-otwarte
- Plan naboru do liceów ogólnokształcących, techników i branżowych szkół I stopnia prowadzonych przez m.st. Warszawa na rok szkolny 2024/2025 - https://edukacja.um.warszawa.pl/plan-naboru
Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych:
XIX edycja Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych
Uczniowie kl. 1-3 biorą udział w warsztatach eMOC(i)JA dotyczących rozpoznawania, nazywania oraz przeżywania swoich emocji, a przy tym uczą się j. angielskiego . Zajęcia realizowane są w ramach programu Warszawskie Inicjatywy Edukacyjne (WIE).
(WIE) to projekt dofinansowania innowacyjnych projektów przygotowanych i realizowanych przez przedszkola i szkoły, dzięki któremu możliwym stało się podejmowanie niestandardowych pomysłów edukacyjnych. Priorytety WIE ustalane są co roku zgodnie z wykazem zadań priorytetowych, wśród nich pojawią się kategorie z szeroko rozumianej edukacji kulturalnej.
A.C.
DZIEŃ OTWARTY
Serdecznie zapraszamy Rodziców na spotkania indywidualne z nauczycielami przedmiotów oraz wychowawcami.
5 III 2024 wtorek 0 a, 0 b, 0 c, 0 d, 0e
6 III 2024 środa I - IV
7 III 2024 czwartek V – VIII
REKRUTACJA 2024-2025
SPOTKANIE INFORMACYJNE DLA RODZICÓW - 4 III 2024
NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0 NA LATA 2021-2025
W roku szkolnym 2023/2024 nasza szkoła otrzymała wsparcie finansowe w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Program ten ma na celu tworzenie warunków rozwoju i rozwój czytelnictwa podniesienie aktywności czytelniczej uczniów oraz rozbudzenie zainteresowań czytelniczych polskich uczniów.
Dzięki niemu biblioteka szkolna wzbogaciła swoje zbiory o nowości czytelnicze, o wiele pięknych i nowych książek. Wyrobienie nawyku regularnego czytania i chętnego sięgania po książki jest możliwe tylko dzięki współpracy domu rodzinnego i szkoły. Pamiętajmy – nie rodzimy się z potrzebą czytania, tę potrzebę się nabywa. Dzieci, którym od najmłodszych lat czytamy i w których zaszczepimy miłość do książek, na pewno będą czytać w przyszłości. Codzienne czytanie:
1. Ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole.
2. Uczy myślenia, poprawia koncentrację.
3. Poszerza wiedzę ogólną.
4. Zapewnia emocjonalny rozwój dziecka.
5. Rozwija język, pamięć i wyobraźnie. 6. Zapobiega uzależnieniu od komputera.
7. Uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu.
8. Wzmacnia poczucie wartości.
9. Chroni przed zagrożeniami kultury masowej.
10. Kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.
ZAPRASZAM uczniów do częstego odwiedzania biblioteki, do wypożyczania książek i do czytania, tak aby czytanie kojarzyło się z ciekawym stylem życia, a nie obowiązkową nudną lekturą, a całą społeczność szkolną proszę o wsparcie w realizacji tej misji.
Nauczyciel bibliotekarz
Elżbieta Miłkowska-Łaszkiewicz
24
1 MARCA - Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych
1 marca obchodzimy Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych", który upamiętnia żołnierzy antykomunistycznego podziemia w Polsce.
Wiele lat musiało upłynąć, aby środowiska kombatanckie, liczne organizacje patriotyczne, a przede wszystkim przyjaciele i rodziny doczekały się dnia poświęconego pamięci Żołnierzy Wyklętych.
„Ponieważ żyli prawem wilka
Historia o nich głucho milczy
Pozostał po nich w kopnym śniegu
Ich gniew, ich rozpacz i ślad ich wilczy.”
/Zbigniew Herbert, Wilki/
To polskie święto państwowe ustanowione zostało 3 lutego 2011 roku i poświęcone jest pamięci żołnierzom antykomunistycznego i niepodległościowego podziemia, którzy mając świadomość, że okupacja niemiecka zastąpiona została rosyjską, stanęli w obronie niepodległego bytu Państwa Polskiego walcząc o prawo do życia w wolnej i suwerennej ojczyźnie.
„Żołnierze Wyklęci w naszej pamięci” - projekt edukacyjny
Z tej okazji dla uczniów klas VIII biblioteka szkolna przygotowała gazetkę okolicznościową, wystawkę książek upamiętniająca bohaterów – twórców polskiego powojennego podziemia niepodległościowego oraz ulotkę z kodem QR do strony Instytutu Pamięci Narodowej, która zwiera wiele ciekawych materiałow na ten temat.
https://edukacja.ipn.gov.pl/edu/materialy-edukacyjne/wirtualna-paczka-edukac/zolnierze-wykleciŻołnierze Wyklęci, zwani także Żołnierze Niezłomni, tworząc powojenne podziemie niepodległościowe i antykomunistyczne, stawiali opór sowietyzacji Polski i podporządkowania jej ZSRR. Toczyli walkę ze służbami bezpieczeństwa ZSRR, oddziałami NKWD oraz zależnymi od nich służbami bezpieczeństwa w Polsce: Milicją Obywatelską, Urzędem Bezpieczeństwa Publicznego i Korpusem Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Byli wśród nich żołnierze byłej Armii Krajowej, Narodowych Sił Zbrojnych, organizacji „Niepodległość”, „Wolność i Niezawisłość” i wielu innych.
Ścigani i prześladowani prowadzili nierówną walkę z przerażającą machiną komunistycznego terroru. Bardzo wielu z nich zostało aresztowanych i podanych bestialskiemu śledztwu a potem w sfingowanych procesach skazanych na karę śmierci lub długoletniego więzienia. Wielu zostało wywiezionych w głąb Związku Radzieckiego i nigdy już stamtąd nie powróciło, groby wielu z nich do dziś pozostają nieznane.
Ocenia się, że ponad 20 tyś żołnierzy podziemia zginęło w walkach, zostało zamordowanych skrytobójczo lub w więzieniach NKWD i Urzędu Bezpieczeństwa.
Ostatni żołnierz niepodległościowego podziemia Józef Franczak zginą w obławie na lubelszczyźnie 18 lat po wojnie, 21 października 1963 roku.
Do najbardziej znanych należeli : Zygmunt Szendzielarz – „Łupaszka”, Józef Kuraś – „Ogień”, Hieronim Dekutowski – „Zapora” , Henryk Flame – „Bartek”, Danuta Siedzikówna – „Inka” i rotmistrz Witold Pilecki.
Ostatni członek ruchu oporu –Józef Franczak ps. „Lalek” z oddziału kpt. Zdzisława Brońskiego „Uskoka” – zginął w obławie w Majdanie Kozic Górnych 21 października 1963 roku.
Żołnierze Wyklęci-Niezłomni. Opluwani, nieludzko katowani w ubeckich więzieniach, skazani na zapomnienie. Zaplute karły reakcji, zdrajcy ojczyzny – tak między innymi nazywano tych, którzy więcej ceniąc sobie honor, wolność i miłość do Ojczyzny, postanowili walczyć z komunistycznym reżimem po II wojnie światowej.
Żołnierze Wyklęci stanęli nie tylko przeciw potężnym siłom nowego agresora, lecz także wobec jego gigantycznej, bezwzględnej propagandy. Nie mogli zwyciężyć zbrojnie, ani nawet ocalić swojego wizerunku – zaciążyło na nich na lata odium bandytów.
W tym dniu przywracamy pamięć o Żołnierzach Niezłomnych. Bóg, honor i wolna, suwerenna ojczyzna – to hasła, w imię których żołnierze antykomunistycznego podziemia gotowi byli do największych poświęceń. Są to wartości ponadczasowe i powinny na zawsze pozostać aktualne dla młodego pokolenia Polaków.
KONKURS KALIGRAFICZNY
#pioremipazurem #konkurskaligraficzny
Adresatami konkursu są uczniowie klas IV-VIII szkół podstawowych oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych; jego organizatorami w tym roku są Academy International Wawer oraz Warszawski Dom Kaligrafii, a w naszej szkole już tradycyjnie nad przebiegiem konkrsu czuwa pani Marta Płachecka.
28 lutego odbył się etap szkolny VII OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU KALIGRAFICZNEGO IM. JANUSZA KORZENIOWSKIEGO "Piórem i pazurem". W związku z rokiem Kornela Makuszyńskiego zadanie konkursowe polegało na przepisaniu zdania ze "120 Przygód Koziołka Matołka". Wszystkie uczestniczki zakwalifikowały się do etapu wojewódzkiego.
14Piórem i Pazurem
· https://www.facebook.com/PioremiPazurem?locale=pl_PL
Przypominamy, że z naszych stron możecie bezpłatnie pobrać wzorniki i ćwiczyć w domu
pismo elementarzowe, cz. I - litery i sylaby: https://tiny.pl/wm8fp
pismo elementarzowe, cz. II - wyrazy i zdania: https://tiny.pl/wpf8t
zeszyt kaligraficzny (uncjała, kursywa, tekstura gotycka) - https://tiny.pl/czh42
Miłego pisania!
SPOTKANIE Z "BIETĄ"
27 luty 2024 r. zapewne długo zostanie w naszej pamięci. Opowieść o miłości i dobru wraz wątkami sensacyjnymi sprawiła, iż nasi ósmoklasiści słuchali pani Elżbiety Ficowskiej (żony poety Jerzego Ficowskiego) z zapartym tchem. Historia 6-miesięcznej Elżuni, którą uratowano dzięki niesamowitemu poświęceniu rodziców, wyniesionej z getta w drewnianej skrzynce, dla której jedyną rodzinną pamiątką jest srebrna łyżeczka z wygrawerowanym imieniem i datą urodzenia poruszyła wszystkich. Dzieje życia naszgo gościa honorowego to wręcz materiał na powieść ... i jak się okazało, tak się stało ... 26 II 2024 r. miała miejsce premiera książki Cezarego Harasimowicza "Bieta" .
EMŁ
XII DZIELNICOWY KONKURS RECYTATORSKI
27 lutego 2024 r. w naszej szkole spotkali się uczniowie wawerskich szkoł i przedszkoli - najpiękniej recytujący wiersze Jerzego Ficowskiego.
W jury konkursu zasiądały panie Elżbieta Ficowska (żona poety) oraz Anna Ficowska-Teodorowicz (córka poety), Beata Wojdat nauczycielka języka polskiego .
Joanna Pietrzak, Elżbieta Miłkowska-Łaszkiewicz
Entliczek-Pentliczek” to konkurs recytatorski dla dzieci i uczniów z klas 0 – III wawerskich szkół i przedszkoli. Szkoła Podstawowa Nr 109 po raz pierwszy zorganizowała recytatorskie zmagania w 2008 r. Organizacją konkursu zajmuje się pani Joanna Pietrzak przy wsparciu pani Katarzyny Staniec oraz biblioteki szkolnej.
Co roku uczestnicy przygotowują inny repertuar określony regulaminem. Podczas pierwszego konkursu uczniowie prezentowali wiersze o tematyce świąt Bożego Narodzenia. W drugim roku jury wysłuchało poezji poświęconej zimie. W ciągu trwania poprzednich edycji tego konkursu dzieci poznawały twórczość takich poetów jak m.in. L. J .Kern, M. Konopnicka, D. Wawiłow, Julian Tuwim, Jan Brzechwa, Hanna Niewiadomska, Dorota Gellner oraz Małgorzata Strzałkowska.
22 lutego 2018 odbyła się jedenasta edycja „Entliczka” w SP 109. 109 – tka jak zawsze, z wielką przyjemnością czekała i przyjęła rozemocjonowanych młodych recytatorów i ich opiekunów. Uczniowie wawerskich szkół z klas 0-3 wiersze o zwierzętach.
16
26 II - ŚWIATOWY DZIEŃ DZINOZAURA
26 lutego obchodzony był Światowy Dzień Dinozaura. Choć dinozaury dawno już wyginęły, to nie przestają fascynować ludzi, w szczególności tych najmodszych.
Z tej okazji uczniowie klas 2 odwiedzający bibliotekę rozpoczynali wizytę od obejrzenia krótkiego filmiku, z którego dowiedzieli się kiedy i jak żyły dinozaury, czym się żywiły oraz dlaczego wyginęły.
W kolejnej części zajęć dzieci obejrzały książki, albumy i atlasy przedstawiające różne gatunki dinozaurów, dzięki którym poznały nową terminologię: czym zajmuje się nauka paleontologia, kim jest paleontolog, a także co to są skamieliny. Na zakończenie spotkania uczniowie z kawałków papierowych talerzyków jednorazowych i kolorowych kartoników wyczarowali dinozaury według własnego projektu.
.
27
#podcast #psychogadki #zdrowiepsychiczne #rozmowyw109 #SamorządUczniowski #SU #dzienwalkizdepresja
25 lutego obchodzony jest Dzień Walki z Depresją. Zapraszamy do wysłuchania czwartego już odcinka szkolnego cyklu podcastów pt. "Psychogadki, czyli wielkie rozmowy młodych ludzi." Uczennice z kl. 7c kontunuowały rozmowę ze szkolną psycholog, panią Anetą Janowską na temat depresji wśród młodzieży.
Marta Płachecka i Aneta Janowska
https://www.facebook.com/100063698613026/videos/900690844866010
IV Sesja Młodzieżowej Rady Dzielnicy Wawer w naszej 109 – tej
Dnia 19.02.2024 r. w siedzibie naszej szkoły miała miejsce IV Sesja Młodzieżowej Rady Dzielnicy Wawer. Młodzieżowa Rada Dzielnicy to organ konsultacyjno – doradczy dla władz w dzielnicach.
Za główny cel stawia sobie pobudzenie do działania młodego społeczeństwa obywatelskiego na poziomie dzielnicy. MRD powoływana jest w oparciu o art. 5b Ustawy o samorządzie gminnym przez Radę Dzielnicy.
Obraduje na sesjach i według zasad analogicznych, jak rady złożone z osób dorosłych – wybiera ze swojego składu Prezydium Rady, w skład którego wchodzą Przewodniczący, Wiceprzewodniczący (może być kilku), Sekretarz i Skarbnik.
Podczas obrad wysłuchaliśmy wystąpienia radnej Komisji Ochrony Środowiska Rady Dzielnicy Wawer Pani Agnieszki Wójcik w sprawie inicjatywy związanej z ochroną środowiska.
MRDW podjęła decyzje i ustaliła skład komisji: Sportu, Edukacji, Infrastruktury i Transportu Publicznego, Kultury oraz Środowiska.
Serdecznie dziękuję szkolnej delegatce do MRDW Karolinie Łysakowskiej, przedstawicielkom naszej społeczności uczniowskiej Julii Tajak oraz Zosi Wolskiej oraz Pani Wicedyrektor Kindze Jarosz za obecność i reprezentowanie naszej szkoły w czasie spotkania.
Zapraszam do współpracy z Młodzieżową Radą Dzielnicy Wawer.
Agata Cygan
POLONISTYCZNE POTYCZKI
„Mowa nasza, nasz język jest naszym największym skarbem kulturalnym. Broniąc go, bronimy samej istoty naszej kultury.”
J.Iwaszkiewicz
Dzisiaj, czyli 21 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego. Z tej okazji odbył się w naszej szkole konkurs dla uczniów z klas 4-8 . Organizatorkami były panie polonistki Elżbieta Karwowska i Beata Wojdat, a uczestnicy różne sprawności polonistyczne ćwiczyli, przy tym doskonale się bawiąc.
Na razie fotorelacja - wkrótce więcej szczegółów.
EMŁ
18Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego został ustanowiony 17 listopada 1999 r. przez UNESCO w celu upamiętnienia tragicznego wydarzenia, do którego doszło w 1952 r. w Dhace. Tego dnia zginęło pięciu studentów, domagających się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego.
W rocznicę tych wydarzeń ważne jest, aby wszyscy uświadomili sobie, jak wielka jest różnorodność i wartość języków ojczystych: regionalnych, narodowych, oficjalnych i nieoficjalnych, tych mających ogromny zasięg i tych użytkowanych tylko przez nielicznych. Dbając o język ojczysty chronimy kulturę i tożsamość kulturową.
Święto to ma na celu zwrócenie uwagi na języki zagrożone i powoli ginące, na różnorodność językową na świecie, a jednocześnie podkreślenie wartości języka w rozwoju dziedzictwa kulturowego
Tematem przewodnim 25. Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego obchodzonego w 2024 roku jest „Edukacja wielojęzyczna: filar uczenia się i uczenia się międzypokoleniowego”.
W 2012 roku w Polsce wystartowała kampania społeczna Ojczysty – dodaj do ulubionych[5] zorganizowana przez Narodowe Centrum Kultury i Radę Języka Polskiego. Ma ona na celu podnoszenie świadomości językowej oraz kształtowanie poczucia odpowiedzialności za polszczyznę[6][7].
21 lutego 2013 ruszyła nowa kampania społeczna: Język polski jest ą-ę. Jej celem jest obrona znaków diakrytycznych i przeciwdziałanie nieużywaniu charakterystycznych polskich liter. Akcję wspierają m.in. prof. Jerzy Bralczyk, Henryk Sawka i Jacek Bryndal, a patronuje jej Rada Języka Polskiego[6].
ŻYWA LEKCJA HISTORII
NA GRUNWALD!
Nic tak nie przykuwa uwagi, jak barwnie przedstawiona opowieść z potężną bitwą w roli głównej i bohaterskim rycerstwem w tle.
Na szczęście, nie trzeba niczego wymyślać, bowiem historia sama zadbała o wieczność doniosłych czynów polskiego rycerstwa.
Czasami wystarczy tylko posłuchać, aby poczuć wzruszenie i dumę z przodków, którzy nie szczędzili sił i krwi, abyśmy jeszcze bardziej dzisiaj czuli się Polakami.
Dziś w naszej szkole uczniowie klas IV- V mogli uczestniczyć w spotkaniu z późnym średniowieczem i przekonać się, jaka naprawdę była to epoka.
Kto mógł dostąpić zaszczytu pasowania? Czym był kodeks rycerski i czy za honor rzeczywiście warto było oddać życie?
Jakim orężem walczyli rycerze, ile ważył miecz, a ile ważyła zbroja?
Spotkanie z panem Michałem było dla nas ciekawym i niezwykłym przeżyciem.
Dziękujemy.
K.S
Światowy Dzień Kota – koty są dobre na wszystko!
Rude, pręgowane lub w cętki. Przytulaśne, drapiące, grymaśne. Koty są z nami od tysięcy lat. Na pytanie, jakie są koty? – odpowiedzi jest tyle, ilu właścicieli kotów. Pewne jest jednak to, że te, które do woli wylegują się w fotelach, te bajkowe, te, które chodzą po dachach i te czarne, przebiegające nam drogę – wszystkie koty stały się obiektem zainteresowania uczestników miauczących zajęć.
15 i 16 lutego 2024 r. na spotkanie z kocimi opowieściami i nie tylko do biblioteki przybywały dzieci z klas 1-3. Dzień Kota przypadający 17 lutego jest wyśmienitą okazją do rozbudzenia u dzieci kreatywności. Było miło, twórczo i radośnie. Duży entuzjazm wzbudziły konkursy, zagadki, gry i zabawy zręcznościowe związane z motywem przewodnim zajęć. Poznaliśmy kocie upodobania i zwyczaje, odkrywaliśmy kocie tajemnice. Koci świat jest znany dzieciom poprzez bajki, opowiastki, piosenki, czy wierszyki, ale pozostaje równie tajemniczy, bo nie od dziś wiadomo, że każdy „kot chodzi własnymi drogami”.
Dziękuję wszystkim za zaangażowanie, za obecność i za super zabawę!
EMŁ
WALENTYNKOWE ŻYCZENIA
Dnia 14.02. nasza szkolna Poczta Walentynkowa prężnie pracowała by dotrzeć do odbiorców. Zabawa sprawiła że wszystkie buzie były uśmiechnięte.
Dziękujemy pomysłodawcom akcji oraz wszystkim, którzy włączyli się czynnie w akcję Walentynkową.
A. C.
DLA BABCI I DZIADKA
Dzieci z klas 2 uczęszczające do szkolnej świetlicy wystąpiły 12 lutego 2024 r. w pięknym programie artystycznym. Wierszem, piosenką i krótkim przedstawieniem na motywach wiersza Wandy Chotomskiej "Wiersz dla babci" zachwyciły wszystkich zgromadzonych. Były łzy wzruszenia i radośći oraz upominki: słodkie miodki i kwiatki. Pani kierownik Katarzyna Gnyp-Dukat przywitała gości, podziękowała paniom Małgorzacie Sprycha, Beacie Radzimowskiej oraz Beacie Piechocińskiej za przygotowanie uroczystości.
EMŁ & MS
Wiersz dla babci / Wanda Chotomska
Z okazji święta babci
Ja dzisiaj babcie nauczę
Jaka powinna być wnuczka
I jaki powinien być wnuczek.
Po pierwsze proszę babci
Ja już od dawna uważam
Że nic tak wnucząt nie zdobi
Jak piękny uśmiech na twarzach.
Uśmiech jest dobry na co dzień
A nie wyłącznie od święta
Więc wnuczek ma się uśmiechać
A wnuczka ma być uśmiechnięta.
Po drugie z czajnikiem w ręku
Również jest wnuczkom do twarzy
Każdy doroślej wygląda
Kiedy herbatę parzy.
Po trzecie chociaż wnuczek
Czasem szklankę potłucze
Przy myciu naczyń także
Ślicznie wygląda wnuczek.
Po czwarte proszę babci
Po piąte i po szóste
Niech babcia nigdy więcej
Nie pierze wnuczkom chustek.
Wnuczęta chcą się bawić
A moim skromnym zdaniem
Zabawą jest i fraszką
Dla wnuków takie pranie.
Po siódme proszę babci
Wnuki powinny gderać
Dlaczego nasza babcia
nie chodzi do fryzjera.
Włóż babciu nową suknię
Niech cię uczesze fryzjer
Posłuchaj babciu rady
Obejrzyj telewizję.
Już nie myśl babciu o nas
O sobie babciu pomyśl
Czy babciu nie uważasz
Że to jest świetny pomysł.
#SZKOŁA W SĄSIEDZTWIE
Kolejne spotkanie warsztatowe „Szkoły w Sąsiedztwie” już za nami! Dnia 30.01.2024 r. w naszej szkole odbyło się szkolenie dla uczniów ze znaną podcasterką Moniką Adamską. Wiedza praktyczna z warsztatu będzie wykorzystywana później przez nich w ramach pracy w projekcie. Zespołowo jesteśmy gotowi do tworzenia naszego projektowego podcastu.
Archiwum Aktualności
Aktualności
- Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych:
- XIX edycja Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych
- DZIEŃ OTWARTY
- REKRUTACJA 2024-2025
- NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0 NA LATA 2021-2025
- 1 MARCA - Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych
- KONKURS KALIGRAFICZNY
- SPOTKANIE Z "BIETĄ"
- XII DZIELNICOWY KONKURS RECYTATORSKI
- 26 II - ŚWIATOWY DZIEŃ DZINOZAURA
- SZKOLNY ETAP KONKURSU RECYTATORSKIEGO
- #podcast #psychogadki #zdrowiepsychiczne #rozmowyw109 #SamorządUczniowski #SU #dzienwalkizdepresja
- IV Sesja Młodzieżowej Rady Dzielnicy Wawer w naszej 109 – tej
- POLONISTYCZNE POTYCZKI
- ŻYWA LEKCJA HISTORII
- Światowy Dzień Kota – koty są dobre na wszystko!
- WALENTYNKOWE ŻYCZENIA
- DLA BABCI I DZIADKA
- BAL KARNAWAŁOWY
- #SZKOŁA W SĄSIEDZTWIE