• ZAPROSZENIE

            Próby trwają ... czas do koncertu nam umilają!

            Pan Piotr Kania  i nasze szkolne "słowiki"

            "POSŁUCHAJMY!"

             Z okazji Narodowego Święta Niepodległości uczniowie klasy 7a przeprowadzili sondę korytarzową. Uczniowie i nauczyciele odpowiadali na pytania czym jest dla nich patriotyzm, czym jest dla nich Polska i za co kochają swój kraj."

        • 11:11#SzkołaDoHymnu
          • 11:11#SzkołaDoHymnu

            Już po raz szósty wzięliśmy udział w akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki „Szkoła do hymnu”, aby w ostatni dzień roboczy przed Narodowym Świętem Niepodległości o symbolicznej godzinie 11:11 zaśpiewać „Mazurka Dąbrowskiego”. W tym roku był to piątek, 10 listopada.

             Klasa 2d spotkała się w tym dniu  z seniorami z naszej parafii aby wspólnie odśpiewać hymn. Spotkanie odbyło się w serdecznej atmosferze. Uczniowie i seniorzy zaśpiewali razem hymn oraz pieśni patriotyczne z okazji NARODOWEGO ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI .

        • SZKOLNI REPORTERZY w akcji ...
          • SZKOLNI REPORTERZY w akcji ...

            Samorząd Uczniowski rozpoczyna akcję przeprowadzania wywiadów w 109-tej;  nad młodymi repoterami opiekę merytoryczną i techniczną sprawuje pani Marta Płachecka.  Wywiad jest szczególnego rodzaju rozmową, której celem jest uzyskanie określonego zespołu informacji, a najważniejszą rolę pełni respondent, którego celowo wywołane wypowiedzi stanowią źródło informacji.

              Z okazji Dnia Niepodległości przeprowadzono sondę korytarzową. Uczniowie i nauczyciele odpowiadali na pytania czym jest dla nich patriotyzm, czym jest dla nich Polska i za co kochają swój kraj.

            Kolejne odcinki wkróce - min. wywiad z panią psycholog - Anetą Janowską.

            Tu młodzi reporterzy w trakcie wywiadu w bibliotece szkolnej, która posłuzyła za studio filmowe.

        • Dzień Zdrowego Śniadania
          • Dzień Zdrowego Śniadania

             Dzień Zdrowego Śniadania! To wyjątkowe święto warto wpisać na stałe do swoich kalendarzy i świętować nie tylko 8 listopada, lecz codziennie i to z całą rodziną.  Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Dzięki niemu dzieci mają energię do nauki, lepiej koncentrują się podczas lekcji i mają siłę do zabawy. To najlepszy start w nowy dzień.Klasa 2d odpowiednio przygotowana samodzielnie przyrządziła  w tym dniu zdrowe i pożywne kanapeczki. Królowały warzywa i pieczywa pełnoziarniste.

             M. J

            Dzień Zdrowego Śniadania wywodzi się z Europejskiego Dnia Zdrowego Jedzenia i Gotowania zainicjowanego w 2007 roku przez ówczesnego komisarza Unii Europejskiej ds. zdrowia Markosa Kyprianou oraz Euro-Toques - organizację zrzeszającą szefów kuchni.

            Święto przypada 8 listopada, a jego celem jest promowanie wśród najmłodszych dobrych nawyków żywieniowych i zachęcanie do spożywania regularnie śniadania.

            Według statystyk co czwarte dziecko w Polsce nie je porannego posiłku, a liczba młodych cierpiących na nadwagę w Europie co roku zwiększa się o kilkaset tysięcy. To przerażające dane, patrząc choćby przez pryzmat jakie problemy ze zdrowiem są tym spowodowane, m. in. cukrzyca, nadciśnienie, rak, depresja i wiele innych.


            W Polsce w ramach Dnia Zdrowego Śniadania w szkołach odbywają się specjalne zajęcia, np. uczniowie wspólnie z nauczycielami i rodzicami przygotowują wartościowe posiłki. Najmłodsi poznają też zasady zdrowego żywienia opracowane przez ekspertów, organizowane są konkursy, przedstawienia itp.

            Patronem honorowym imprezy oraz kampanii „Śniadanie Daje Moc" są Rzecznik Praw Dziecka, Polskie Towarzystwo Nauk Żywieniowych oraz kuratorzy oświaty z województw.

            Dlaczego śniadanie jest ważne?
            Każdy wielokrotnie słyszał, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Warto jednak wyjaśnić dlaczego, może zachęci to więcej dzieci, a także i dorosłych, do wyrobienia sobie zdrowych nawyków żywieniowych.
            Zapewnienie młodemu organizmowi po nocy odpowiedniej porcji witamin, składników mineralnych i błonnika ma wpływ zarówno na kondycję fizyczna jak i psychiczną. Po przespanej nocy poziom glukozy we krwi jest niski, a pominięcie porannego posiłku może dodatkowo go obniżyć. Skutkiem tego jest upośledzenie funkcji komórek całego organizmu, zwłaszcza mózgu - w ten sposób trudniej przypomnieć sobie zdobyte wiadomości i zapamiętać nowe.

            Dzieci, które jedzą regularnie zdrowe śniadanie, efektywniej pracują na lekcjach czy treningach - mają więcej energii, pomysłów, lepszy refleks. Zazwyczaj są też radośniejsze, bowiem pierwszy posiłek stopuje kortyzol, znany jako hormon stresu - wydziela się on w organizmie właśnie po przebudzeniu.
             

        • SPOTKANIE Z AUTOREM - MAREK MICHALAK
          • SPOTKANIE Z AUTOREM - MAREK MICHALAK

             7 XI 2023 roku do naszej szkoły zawitał wyjątkowy Gość – Pan Marek Michalak. Spotkanie przeznaczone było dla uczniów klas I – III. Odbyło się w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa z inicjatywy biblioteki szkolnej, we współpracy z księgarnią „Tuliszków”. 

                  Pan Marek Michalak jest pisarzem, pedagogiem specjalnym, Kanclerzem Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu i Przewodniczącym Międzynarodowego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka. W latach 2008 – 2018 sprawował funkcję Rzecznika Praw Dziecka. 

                  Spotkanie rozpoczęło się od powitania i przedstawienia Gościa przez Panią Bibliotekarkę. Przeczytany- w oczekiwaniu na naszego gościa - przez Panią Agnieszkę  fragment „Historii o miłości” stał się punktem wyjścia do rozmowy z dziećmi na temat tej wartości.

            Rozmowę z dziećmi Pan Marek Michalak rozpoczął od pytania, co jest w życiu ważne. W ten sposób nawiązał do swojej książki „Opowieści o tym, co w życiu ważne”. Odpowiedź „miłość” bardzo ucieszyła pisarza, ponieważ pierwsza opowieść w tej książce to właśnie „Historia o miłości”. Później padały odpowiedzi: rodzina, przyjaźń, akceptacja, tolerancja, przyroda. Pisarz mówił, jak ważne jest pielęgnowanie miłości,  przyjaźni, wzmacnianie więzi. Przedstawił również książkę będącą kontynuacją wymienionej powyżej – „Opowieści o tym, co daje moc”. 

            Marek Michalak wspomniał także o swojej najnowszej książce „Wielcy przyjaciele dzieci”. Bohaterami są osoby, które zrobiły coś wyjątkowego na świecie dla innych, i o których na ogół nie wiemy, co wpłynęło na to, co ich uwrażliwiło do tego stopnia, że są dziś takimi ludźmi, jakimi są. "Skupiłem się na ich dzieciństwie. Co wydarzyło się takiego wyjątkowego. Tam spotkacie historie królowej Szwecji Sylwii, Nelsona Mandelii, Ireny Sendlerowej, czy Roberta Lewandowskiego. Część z tych ludzi miałem szczęście znać osobiście"- zdradził autor. 

            Podczas spotkania można było zauważyć, jak ważna jest dla naszego Gościa rodzina: żona, dzieci – Julia i Miłosz, które są narratorami wspomnianych wyżej opowieści i pies, również należący do rodziny.

            Nasi uczniowie mieli także niepowtarzalną okazję obejrzenia i dotknięcia Orderu Uśmiechu. Pan Michalak pokazał swój Order Uśmiechu i opowiedział o procedurze jego nadania. Uczestnicy spotkania zobaczyli również insygnia Kanclerza Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu oraz unikatowy, pochodzący z Czarnego Lądu, kubek do spełnienia toastu sokiem, wyciśniętym z dwunastu cytryn.

             Dzieci chętnie i licznie zadawały pytania pisarzowi. Po wzajemnym podziękowaniu za spotkanie Pan Marek Michalak podpisywał zakupione wcześniej książki.   

                                                                                                                              Dziękuję za udział w spotkaniu,                                                                                            nauczyciel – bibliotekarz Elżbieta Miłkowska-Łaszkiewicz.

        • PIERWSZAKI z wizytą w bibliotece
          • PIERWSZAKI z wizytą w bibliotece

            Pierwsza wizyta w szkolnej bibliotece pierwszoklasistów w listopadowe dni to zapoznanie się z pracą pani bibliotekarki, poznanie bibliotecznego savoir vivre zakończone  wypożyczeniem książek z serii "Czytam Sobie".

            Pierwszoklasiści z wielką radością zapoznali się z magicznym dla nich miejscem. Dla wielu uczniów była to pierwsza wizyta wśród tylu książek. Pani Ela opowiadała dzieciom o tym niesamowitym miejscu. Uczniowie dowiedzieli się, co należy zrobić, aby stać się czytelnikiem biblioteki oraz jak należy się w niej zachować. Z zainteresowaniem oglądali książki, przeszli gęsiego przez labirynt bibliotecznych regałów, a na koniec obiecali, że będą systematycznie odwiedzali to miejsce.

            Wszystkim uczniom klas pierwszych, którzy dołączyli do grona czytelników życzymy dużo miłych wrażeń podczas czytania książek, życzymy aby książka stała się dla nich nieodłącznym towarzyszem i w szkole i w domu. 

            EMŁ

        • Super klasa - Super moce”
          • Super klasa - Super moce”

            W naszej szkole dzięki współpracy z Instytutem Edukacji Pozytywnej realizowane są warsztaty dla wybranych klas. 7 XI zajęcia miała klasa 4a, która jak widać wspaniale współpracowała podczas ich realizacji.

            Warsztaty “Super klasa - Super moce”, to cykl spotkań skoncentrowanych na budowaniu wewnętrznych zasobów klasy jako grupy oraz poszczególnych jej jednostek. Głównym celem warsztatów jest wzmocnienie więzi oraz tworzenie pozytywnego klimatu sprzyjającego zdrowiu psychicznemu.

            Agata Cygan

            Szkolna koordynatorka programu

          • Informacja!

            2 i 3 listopada 2023 r. są dniami wolnymi od zajęć dydaktycznych. 

            Oddziały przedszkolne pracują w godzinach od 7.00 - 17.00, 

            grupy w salach: 107, M104, M105, posiłki bez zmian.

             

            Świetlica zapewnia opiekę dla dzieci w godzinach 7.00 - 17.30 (sala 114) 

          • 5 XI - próbna ewakuacja

            Zgodnie z przepisami w naszej szkole odbyła się próbna ewakuacja. Przy tej okazji przypomnieliśmy sobie o obowiązujących zasadach.  Przeprowadzając próbną ewakuację należy wykonać określone czynności, zgodnie z ustaloną procedurą. Wszystkie osoby znajdujące się w budynku szkolnym opuszczają go we właściwym porządku (ustalonym w instrukcji, a zależnym od konstrukcji budynku.

            Nauczyciele muszą:

            1. znać stan liczebny klasy, z którą odbywają lekcję,
            2. zabrać ze sobą dziennik lekcyjny,
            3. zadbać o przestrzeganie przez uczniów zasad ewakuacji określonych w instrukcji, np.:
            • kolejność opuszczania sali - najpierw osoby znajdujące się najbliżej drzwi wejściowych do sali, potem uczniowie z kolejnych ławek, aż do znajdujących się najdalej od wejścia,
            • kolejność opuszczania piętra - na schody wchodzą najpierw uczniowie  klasy z sal będących najbliżej schodów, następnie z położonych dalej, aż po najbardziej odległe od schodów,
            • kolejność opuszczania budynku szkolnego - zaczynając od najniższych pięter,
            • uformować grupy ewakuacyjne na korytarzach i sprawować opiekę nad uczniami, z którymi prowadzili zajęcia dydaktyczne,
            • sprawdzić czy wszyscy opuścili pomieszczenie,
            • wskazać dzieciom kierunek ruchu oraz określić miejsce zbiórki,
            • zadbać, aby uczniowie udali się we właściwym kierunku - wyznaczonego miejsca zbiórki,
            • zadbać, aby wszyscy uczniowie dotarli do wyznaczonego miejsca,
            • nie dopuścić do powstania paniki wśród uczniów ani lekceważenia sytuacji.
            • wyznaczone w instrukcji osoby zabezpieczają dokumentację szkolną oraz pieczątki szkolne.

            Ewakuację prowadzi się w każdym przypadku poprzez wyjście z danego pomieszczenia – dalej przez pionowe i poziome drogi ewakuacyjne zgodnie z oznakowaniem kierunków ewakuacji (ostateczna decyzja dotycząca kierunku ewakuacji należy do opiekuna grupy i zależy od zaistniałej sytuacji niekoniecznie musi pokrywać się z kierunkiem określonym przez znaki ewakuacyjne tj. należy pamiętać, że nie idzie się w kierunku źródła dymu)

            Grupę ewakuowanych osób z konkretnej sali prowadzi nauczyciel uczący.

            1. Należy ściśle stosować się do poleceń przełożonych lub prowadzących akcję ratowniczą.

            2. Wyłączyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne i gazowe.

            3. Izolować pomieszczenia w których powstał pożar od pozostałych przez zamknięcie drzwi.

            4. W pierwszej kolejności ewakuować osoby z tych pomieszczeń gdzie występuje realne zagrożenie dla życia i zdrowia oraz osoby niepełnosprawne.

            5. Na poszczególnych odcinkach całej drogi ewakuacji należy nadzorować ewakuację.

            6. Nie przeciskać się w przeciwległym kierunku do ruchu ludzi. 

            7. Zachować spokój i opanowanie. Nie dopuszczać do powstania spiętrzeń, bezwładnego ruchu, względnie paniki.

            8. Sprawdzić pomieszczenia czy nie pozostały w nich jakieś osoby.

            9. Wytypowane osoby do działań zabezpieczających ewakuację winny przystąpić do wykonywania przypisanych im zadań.

            10. Wszystkie osoby opuszczające szkołę powinny przystąpić do ewakuacji postępując zgodnie z zaleceniami i udać się na wyznaczone miejsce zbiórki (plan sytuacyjny). Opuszczając sale lekcyjne nie zabieramy ze sobą żadnych rzeczy.

            11. W trakcie opuszczania budynku swoim zachowaniem wpływać na sprawny i spokojny przebieg akcji, w sposób nie wywołujący paniki.

            12. Na miejscu ewakuacji :  nauczyciel ustawia uczniów (zachowując odstęp pomiędzy grupami), sprawdza obecność,  nauczyciel uczący przekazuje informację o stanie liczbowym klasy (grupy) prowadzącemu ewakuację (osoba z założoną kamizelką odblaskową),  nauczyciel z uczniami i pozostali pracownicy przebywają do czasu otrzymania stosownej informacji, co do powrotu do budynku i dalszej pracy i nauki w miejscu zbiórki.

            13. Udzielić w razie potrzeby pierwszej pomocy przedmedycznej.

          • „Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą”

            Listopad kojarzy się nam ze świętem Wszystkich Świętych, z Dniem Zadusznym.

            To czas zadumy i refleksji nad życiem,  śmiercią i przemijaniem. Udajemy się na cmentarze, by uczcić pamięć bliskich, znajomych, bezimiennych bohaterów, żołnierzy oraz ludzi zapomnianych.

            W naszej szkole listopadowa zaduma udzieliła się wszystkim, dorosłym i dzieciom. Słowa księdza Jana Twardowskiego „Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą” stanowiły motto wystawy "PAMIĘCI PRACOWNIKÓW SZKOŁY 109",  przypomniającej nam o zbliżających  się świętach i skłaniającej  do  przemyśleń na temat przemijania, która pojawiła się już 23 października. 

        • Wielkie święto w szkole- pierwszoklasiści pasowani na uczniów!
          • Wielkie święto w szkole- pierwszoklasiści pasowani na uczniów!

             26 października 2023 r. pierwszoklasiści Szkoły Podstawowej nr 109 na uroczystej akademii zostali włączeni do społeczności szkolnej.  Dzień ten był szczególny dla 102 uczniów klas pierwszych, którzy wraz ze swoimi wychowawczyniami wzięli udział w pasowaniu. W tym roku szkolnym pierwszaków będą uczyć panie: klasę - 1a Jolanta Mitura, 1b Joanna Pietrzak, 1c Katarzyna Staniec, 1d Katarzyna Salach,  1e Beata Bryl .

            Pasowanie na ucznia to niezwykłe wydarzenie w życiu każdego dziecka, także ważne wydarzenie wpisane w kalendarzu szkolnym. W programie artystycznym przygotowanym pod opieką wychowawców  pierwszoklasiści udowodnili, że mogą dostąpić tego zaszczytu i być pasowani na uczniów szkoły. 

            Ślubowali uroczyście:

            - Wypełniać sumiennie obowiązki ucznia- Uczyć się pilnie- Dbać o dobre imię swojej klasy i szkoły- Przynosić dumę nauczycielom i rodzicom- Swoim zachowaniem i nauką sprawiać im radość- Być dobrym Uczniem i Polakiem.

            W obecności sztandaru szkoły, po odśpiewaniu hymnu państwowego dzieci złożyły ślubowanie następnie Pani Dyrektor Hanna Ratańska-Szot pasowała dzieci na uczniów pierwszej klasy.

            Podczas uroczystości nie zabrakło także w szkole rodziców, którzy ze wzruszeniem patrzyli na swoje pociechy.

            Ten szczególny dzień z pewnością na długo pozostanie w pamięci każdego pierwszoklasisty. Wszystkim dzieciom życzymy wielu sukcesów na nowej drodze obowiązków szkolnych.

             

        • My lovely home
          • My lovely home

            Uczniowie klas 2b i 2d prezentowali na lekcjach j. angielskiego wykonane własnoręcznie projekty domów. Nauka metodą projektu wzmacnia nasze mocne strony oraz uczy współpracy.

            A.C

        • V edycja Szkolnych Zawodów Speedcubingu
          • V edycja Szkolnych Zawodów Speedcubingu

            27 października odbyła się V edycja Szkolnych Zawodów Speedcubingu - układania kostki Rubika na czas.

            Zawodnicy mieli po 3 ułożenia. Odrzucany był najgorszy i najlepszy wynik. Do rankingu brany był średni wynik.

            W konkurencji układania kostki 2x2 zwycięzcą został Tomasz Brzóskiewicz z klasy 4b z czasem 8 sekund.

            W konkurencji układania kostki 3x3 zwycięzcą został Aleksander Szczepankowski, kl. 7d z czasem 34 sekundy.

            Ponad to, kilku uczniów podczas zawodów pobiło swoje osobiste, życiowe rekordy. Wśród zawodników panowała wspaniała, życzliwa atmosfera. Gratulacje!

            organizator: Marta Płachecka

             

            Szczegółowe wyniki:

            kostka 2x2

            1.Tomasz Brzóskiewicz, kl. 4b (wynik do rankingu - 8,835sek, najlepszy 8,713sek; najgorszy 11,492sek)

            2. Antoni Rogólski, kl. 8b (wynik do rankingu - 15, 579sek, najlepszy 14,601sek; najgorszy 15,681sek)

            3. Aleksander Szczepankowski, kl. 7d (wynik do rankingu - 22,133sek, najlepszy 19,688sek; najgorszy 31,789sek)

            4. Antoni Libiszowski, kl. 4b (wynik do rankingu - 24,579sek, najlepszy 16,190sek; najgorszy 30,404sek)

            5. Adam Klepacki, kl. 4d (wynik do rankingu - 28,711sek, najlepszy 14,922sek; najgorszy DNF)

            6. Adam Szynkowski, kl. 4b (wynik do rankingu - 29,454sek, najlepszy 13,542sek; najgorszy 35,710sek)

            7. Kamil Goźliński, kl. 4d (wynik do rankingu - 8,835sek, najlepszy 8,713sek; najgorszy 11,492sek)

            8. Artur Chojdak, kl. 4c (wynik do rankingu - 34,414sek, najlepszy 29,258sek; najgorszy 57,797sek)

            9. Sebastian Gałecki, kl. 8b (wynik do rankingu - 38,813sek, najlepszy 25,633sek; najgorszy DNF

            kostka 3x3

            1. Aleksander Szczepankowski (wynik do rankingu - 34,836sek, najlepszy 31,367sek; najgorszy 42,211)

            2. Tomasz Brzóskiewicz, kl. 4b (wynik do rankingu - 37, 951sek, najlepszy 32,601sek; najgorszy 37,964sek)

            3. Antoni Rogólski, kl. 8b (wynik do rankingu - 44,342sek, najlepszy 38,211sek; najgorszy 51,831sek)

            4. Kamil Goźliński, kl. 4d (wynik do rankingu - 45,906sek, najlepszy 39,625sek; najgorszy DNF)

            5. Artur Chojdak, kl. 4c (wynik do rankingu - 49,981sek, najlepszy 42,690sek; najgorszy 53,621sek)

            6. Filip Stój, kl. 7d (wynik do rankingu - 1min i 2,778sek, najlepszy 50,391sek; najgorszy 1min i 3,383sek)

            7. Franciszek Szczepaniuk, kl. 7a (wynik do rankingu - 1min i 6,898sek, najlepszy 1min i 2,578sek; najgorszy 1min i 19,602sek)

            8. Antoni Libiszowski, kl. 4b (wynik do rankingu - 1min i 8,843sek, najlepszy 55,690sek; najgorszy 1min i 8,870sek)

            9. Sebastian Gałecki, kl. 8b (wynik do rankingu - 1min i 11,445sek, najlepszy 59,164sek; najgorszy DNF)

            10. Adam Klepacki, kl. 4d (wynik do rankingu - 1min i 57,831sek, najlepszy 1min i 43,711sek; najgorszy 2min i 1,240sek)

            11. Bartosz Fajfer, kl. 5d (wynik do rankingu - 2 min i 34,974sek, najlepszy 1 min i 8,934sek; najgorszy DNF)

             

        • 10.10. Dzień Zdrowia Psychicznego
          • 10.10. Dzień Zdrowia Psychicznego

            „Uczyń zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie dla wszystkich globalnym priorytetem"

            – to hasło przewodnie tegorocznego Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego.

            Z okazji Dnia Zdrowia Psychicznego (10 października) w szkole trwa inicjatywa "Z okazji Dnia Zdrowia Psychicznego zadbaj o swoje ego". W całej szkole rozwieszone są plakaty i ulotki, co zrobić, aby w prosty i zdrowy (!) sposób zadbać o swoje samopoczucie.

            organizatorzy: Aneta Janowska (psycholog szkolny) i Aleksandra Biela-Wołońciej (nauczyciel j.angielskiego)

            W ramach programu wsparcia zdrowia psychicznego wśród uczniów kl. 3 porozmawialiśmy na temat tego, czym jest bezpieczeństwo psychiczne i emocjonalne dziecka. W jaki sposób możemy zadbać o nasze zdrowie psychiczne? Efektem są wspólnie przygotowane plakaty.

            Agata Cygan - Koordynatorka Programu IEP

            Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego ustanowiony został w 1992 przez Światową Federację Zdrowia Psychicznego (World Federation for Mental Health, działająca od 1948) z inicjatywy sekretarza generalnego organizacji Richarda Huntera.

  • RODO

  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

    • Logowanie

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2 03-991 Warszawa 03-991 Warszawa Poland
  • Nagłówek

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 316175
  • Galeria zdjęć

      brak danych