PIERWSZAKI z wizytą w bibliotece
Pierwsza wizyta w szkolnej bibliotece pierwszoklasistów w listopadowe dni to zapoznanie się z pracą pani bibliotekarki, poznanie bibliotecznego savoir vivre zakończone wypożyczeniem książek z serii "Czytam Sobie".
Pierwszoklasiści z wielką radością zapoznali się z magicznym dla nich miejscem. Dla wielu uczniów była to pierwsza wizyta wśród tylu książek. Pani Ela opowiadała dzieciom o tym niesamowitym miejscu. Uczniowie dowiedzieli się, co należy zrobić, aby stać się czytelnikiem biblioteki oraz jak należy się w niej zachować. Z zainteresowaniem oglądali książki, przeszli gęsiego przez labirynt bibliotecznych regałów, a na koniec obiecali, że będą systematycznie odwiedzali to miejsce.
Wszystkim uczniom klas pierwszych, którzy dołączyli do grona czytelników życzymy dużo miłych wrażeń podczas czytania książek, życzymy aby książka stała się dla nich nieodłącznym towarzyszem i w szkole i w domu.
EMŁ
Super klasa - Super moce”
W naszej szkole dzięki współpracy z Instytutem Edukacji Pozytywnej realizowane są warsztaty dla wybranych klas. 7 XI zajęcia miała klasa 4a, która jak widać wspaniale współpracowała podczas ich realizacji.
Warsztaty “Super klasa - Super moce”, to cykl spotkań skoncentrowanych na budowaniu wewnętrznych zasobów klasy jako grupy oraz poszczególnych jej jednostek. Głównym celem warsztatów jest wzmocnienie więzi oraz tworzenie pozytywnego klimatu sprzyjającego zdrowiu psychicznemu.
Agata Cygan
Szkolna koordynatorka programu
1
Projekt "Edukacja dla przyszłości-rozwój kompetencji kluczowych uczniów i uczennic" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego.
Nasza szkoła uczestniczy w projekcie "Edukacja dla przyszłości-rozwój kompetencji kluczowych uczniów i uczennic" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego.
Celem głównym projektu jest podniesienie kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych uczniów ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania metod i narzędzi edukacji włączającej poprzez:
-wzrost kompetencji kluczowych (TIK i/lub matematyczno-przyrodniczych) poprzez realizację treningów, warsztatów i szkoleń),
-rozwój minimum dwóch umiejętności społecznych z zakresu: umiejętności pracy zespołowej, rozwiązywania problemów, krytycznego myślenia; innowacyjności; przedsiębiorczości, rozwiązywania problemów; umiejętności uczenia się,
- rozwój zaplecza dydaktycznego służącego wprowadzeniu metod edukacji włączającej w placówce,
-wzrost kompetencji zawodowych nauczycieli z zakresu zastosowania metod edukacji włączającej (w tym z wykorzystaniem narzędzi TIK i dostępnych e-zasobów edukacyjnych).
Informacja!
2 i 3 listopada 2023 r. są dniami wolnymi od zajęć dydaktycznych.
Oddziały przedszkolne pracują w godzinach od 7.00 - 17.00,
grupy w salach: 107, M104, M105, posiłki bez zmian.
Świetlica zapewnia opiekę dla dzieci w godzinach 7.00 - 17.30 (sala 114)
5 XI - próbna ewakuacja
Zgodnie z przepisami w naszej szkole odbyła się próbna ewakuacja. Przy tej okazji przypomnieliśmy sobie o obowiązujących zasadach. Przeprowadzając próbną ewakuację należy wykonać określone czynności, zgodnie z ustaloną procedurą. Wszystkie osoby znajdujące się w budynku szkolnym opuszczają go we właściwym porządku (ustalonym w instrukcji, a zależnym od konstrukcji budynku.
Nauczyciele muszą:
- znać stan liczebny klasy, z którą odbywają lekcję,
- zabrać ze sobą dziennik lekcyjny,
- zadbać o przestrzeganie przez uczniów zasad ewakuacji określonych w instrukcji, np.:
- kolejność opuszczania sali - najpierw osoby znajdujące się najbliżej drzwi wejściowych do sali, potem uczniowie z kolejnych ławek, aż do znajdujących się najdalej od wejścia,
- kolejność opuszczania piętra - na schody wchodzą najpierw uczniowie klasy z sal będących najbliżej schodów, następnie z położonych dalej, aż po najbardziej odległe od schodów,
- kolejność opuszczania budynku szkolnego - zaczynając od najniższych pięter,
- uformować grupy ewakuacyjne na korytarzach i sprawować opiekę nad uczniami, z którymi prowadzili zajęcia dydaktyczne,
- sprawdzić czy wszyscy opuścili pomieszczenie,
- wskazać dzieciom kierunek ruchu oraz określić miejsce zbiórki,
- zadbać, aby uczniowie udali się we właściwym kierunku - wyznaczonego miejsca zbiórki,
- zadbać, aby wszyscy uczniowie dotarli do wyznaczonego miejsca,
- nie dopuścić do powstania paniki wśród uczniów ani lekceważenia sytuacji.
- wyznaczone w instrukcji osoby zabezpieczają dokumentację szkolną oraz pieczątki szkolne.
Ewakuację prowadzi się w każdym przypadku poprzez wyjście z danego pomieszczenia – dalej przez pionowe i poziome drogi ewakuacyjne zgodnie z oznakowaniem kierunków ewakuacji (ostateczna decyzja dotycząca kierunku ewakuacji należy do opiekuna grupy i zależy od zaistniałej sytuacji niekoniecznie musi pokrywać się z kierunkiem określonym przez znaki ewakuacyjne tj. należy pamiętać, że nie idzie się w kierunku źródła dymu)
Grupę ewakuowanych osób z konkretnej sali prowadzi nauczyciel uczący.
1. Należy ściśle stosować się do poleceń przełożonych lub prowadzących akcję ratowniczą.
2. Wyłączyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne i gazowe.
3. Izolować pomieszczenia w których powstał pożar od pozostałych przez zamknięcie drzwi.
4. W pierwszej kolejności ewakuować osoby z tych pomieszczeń gdzie występuje realne zagrożenie dla życia i zdrowia oraz osoby niepełnosprawne.
5. Na poszczególnych odcinkach całej drogi ewakuacji należy nadzorować ewakuację.
6. Nie przeciskać się w przeciwległym kierunku do ruchu ludzi.
7. Zachować spokój i opanowanie. Nie dopuszczać do powstania spiętrzeń, bezwładnego ruchu, względnie paniki.
8. Sprawdzić pomieszczenia czy nie pozostały w nich jakieś osoby.
9. Wytypowane osoby do działań zabezpieczających ewakuację winny przystąpić do wykonywania przypisanych im zadań.
10. Wszystkie osoby opuszczające szkołę powinny przystąpić do ewakuacji postępując zgodnie z zaleceniami i udać się na wyznaczone miejsce zbiórki (plan sytuacyjny). Opuszczając sale lekcyjne nie zabieramy ze sobą żadnych rzeczy.
11. W trakcie opuszczania budynku swoim zachowaniem wpływać na sprawny i spokojny przebieg akcji, w sposób nie wywołujący paniki.
12. Na miejscu ewakuacji : nauczyciel ustawia uczniów (zachowując odstęp pomiędzy grupami), sprawdza obecność, nauczyciel uczący przekazuje informację o stanie liczbowym klasy (grupy) prowadzącemu ewakuację (osoba z założoną kamizelką odblaskową), nauczyciel z uczniami i pozostali pracownicy przebywają do czasu otrzymania stosownej informacji, co do powrotu do budynku i dalszej pracy i nauki w miejscu zbiórki.
13. Udzielić w razie potrzeby pierwszej pomocy przedmedycznej.
„Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą”
Listopad kojarzy się nam ze świętem Wszystkich Świętych, z Dniem Zadusznym.
To czas zadumy i refleksji nad życiem, śmiercią i przemijaniem. Udajemy się na cmentarze, by uczcić pamięć bliskich, znajomych, bezimiennych bohaterów, żołnierzy oraz ludzi zapomnianych.
W naszej szkole listopadowa zaduma udzieliła się wszystkim, dorosłym i dzieciom. Słowa księdza Jana Twardowskiego „Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą” stanowiły motto wystawy "PAMIĘCI PRACOWNIKÓW SZKOŁY 109", przypomniającej nam o zbliżających się świętach i skłaniającej do przemyśleń na temat przemijania, która pojawiła się już 23 października.
Wielkie święto w szkole- pierwszoklasiści pasowani na uczniów!
26 października 2023 r. pierwszoklasiści Szkoły Podstawowej nr 109 na uroczystej akademii zostali włączeni do społeczności szkolnej. Dzień ten był szczególny dla 102 uczniów klas pierwszych, którzy wraz ze swoimi wychowawczyniami wzięli udział w pasowaniu. W tym roku szkolnym pierwszaków będą uczyć panie: klasę - 1a Jolanta Mitura, 1b Joanna Pietrzak, 1c Katarzyna Staniec, 1d Katarzyna Salach, 1e Beata Bryl .
Pasowanie na ucznia to niezwykłe wydarzenie w życiu każdego dziecka, także ważne wydarzenie wpisane w kalendarzu szkolnym. W programie artystycznym przygotowanym pod opieką wychowawców pierwszoklasiści udowodnili, że mogą dostąpić tego zaszczytu i być pasowani na uczniów szkoły.
Ślubowali uroczyście:
- Wypełniać sumiennie obowiązki ucznia- Uczyć się pilnie- Dbać o dobre imię swojej klasy i szkoły- Przynosić dumę nauczycielom i rodzicom- Swoim zachowaniem i nauką sprawiać im radość- Być dobrym Uczniem i Polakiem.
W obecności sztandaru szkoły, po odśpiewaniu hymnu państwowego dzieci złożyły ślubowanie następnie Pani Dyrektor Hanna Ratańska-Szot pasowała dzieci na uczniów pierwszej klasy.
Podczas uroczystości nie zabrakło także w szkole rodziców, którzy ze wzruszeniem patrzyli na swoje pociechy.
Ten szczególny dzień z pewnością na długo pozostanie w pamięci każdego pierwszoklasisty. Wszystkim dzieciom życzymy wielu sukcesów na nowej drodze obowiązków szkolnych.
13
My lovely home
Uczniowie klas 2b i 2d prezentowali na lekcjach j. angielskiego wykonane własnoręcznie projekty domów. Nauka metodą projektu wzmacnia nasze mocne strony oraz uczy współpracy.
A.C
16
V edycja Szkolnych Zawodów Speedcubingu
27 października odbyła się V edycja Szkolnych Zawodów Speedcubingu - układania kostki Rubika na czas.
Zawodnicy mieli po 3 ułożenia. Odrzucany był najgorszy i najlepszy wynik. Do rankingu brany był średni wynik.
W konkurencji układania kostki 2x2 zwycięzcą został Tomasz Brzóskiewicz z klasy 4b z czasem 8 sekund.
W konkurencji układania kostki 3x3 zwycięzcą został Aleksander Szczepankowski, kl. 7d z czasem 34 sekundy.
Ponad to, kilku uczniów podczas zawodów pobiło swoje osobiste, życiowe rekordy. Wśród zawodników panowała wspaniała, życzliwa atmosfera. Gratulacje!
organizator: Marta Płachecka
Szczegółowe wyniki:
kostka 2x2
1.Tomasz Brzóskiewicz, kl. 4b (wynik do rankingu - 8,835sek, najlepszy 8,713sek; najgorszy 11,492sek)
2. Antoni Rogólski, kl. 8b (wynik do rankingu - 15, 579sek, najlepszy 14,601sek; najgorszy 15,681sek)
3. Aleksander Szczepankowski, kl. 7d (wynik do rankingu - 22,133sek, najlepszy 19,688sek; najgorszy 31,789sek)
4. Antoni Libiszowski, kl. 4b (wynik do rankingu - 24,579sek, najlepszy 16,190sek; najgorszy 30,404sek)
5. Adam Klepacki, kl. 4d (wynik do rankingu - 28,711sek, najlepszy 14,922sek; najgorszy DNF)
6. Adam Szynkowski, kl. 4b (wynik do rankingu - 29,454sek, najlepszy 13,542sek; najgorszy 35,710sek)
7. Kamil Goźliński, kl. 4d (wynik do rankingu - 8,835sek, najlepszy 8,713sek; najgorszy 11,492sek)
8. Artur Chojdak, kl. 4c (wynik do rankingu - 34,414sek, najlepszy 29,258sek; najgorszy 57,797sek)
9. Sebastian Gałecki, kl. 8b (wynik do rankingu - 38,813sek, najlepszy 25,633sek; najgorszy DNF
kostka 3x3
1. Aleksander Szczepankowski (wynik do rankingu - 34,836sek, najlepszy 31,367sek; najgorszy 42,211)
2. Tomasz Brzóskiewicz, kl. 4b (wynik do rankingu - 37, 951sek, najlepszy 32,601sek; najgorszy 37,964sek)
3. Antoni Rogólski, kl. 8b (wynik do rankingu - 44,342sek, najlepszy 38,211sek; najgorszy 51,831sek)
4. Kamil Goźliński, kl. 4d (wynik do rankingu - 45,906sek, najlepszy 39,625sek; najgorszy DNF)
5. Artur Chojdak, kl. 4c (wynik do rankingu - 49,981sek, najlepszy 42,690sek; najgorszy 53,621sek)
6. Filip Stój, kl. 7d (wynik do rankingu - 1min i 2,778sek, najlepszy 50,391sek; najgorszy 1min i 3,383sek)
7. Franciszek Szczepaniuk, kl. 7a (wynik do rankingu - 1min i 6,898sek, najlepszy 1min i 2,578sek; najgorszy 1min i 19,602sek)
8. Antoni Libiszowski, kl. 4b (wynik do rankingu - 1min i 8,843sek, najlepszy 55,690sek; najgorszy 1min i 8,870sek)
9. Sebastian Gałecki, kl. 8b (wynik do rankingu - 1min i 11,445sek, najlepszy 59,164sek; najgorszy DNF)
10. Adam Klepacki, kl. 4d (wynik do rankingu - 1min i 57,831sek, najlepszy 1min i 43,711sek; najgorszy 2min i 1,240sek)
11. Bartosz Fajfer, kl. 5d (wynik do rankingu - 2 min i 34,974sek, najlepszy 1 min i 8,934sek; najgorszy DNF)
DORADZTWO ZAWODOWE
23 pażddriernika Klasa 8a realizowała warsztaty z doradztwa zawodowego "Warszawa Talentów" Wcies, ul. Stara 4., poznawali swoje mocne strony, branże, nawet uczyli się jak założyć własną firmę. Dobra zabawa, integracja, bezcenne doświadczenia...
K.J
5
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
13 X - Klasa 1D - pracowała metodą stacji badawczych w ramach Innowacji "Szalone literki"
30
Nasza placówka bierze udział w Programie "Szkoła Myślenia Pozytywnego 2.0"
Szkoła Myślenia Pozytywnego to autorski program certyfikacyjny stworzony i realizowany od 2016 przez Fundację „Instytut Edukacji Pozytywnej”.
Głównym celem Programu jest promocja i profilaktyka zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz nauka jak dbać o dobrostan psychiczny, co na niego wpływa i jak on wpływa na nasze funkcjonowanie. Szkoła Myślenia Pozytywnego to roczna przygoda pełna wrażeń, empatii, zrozumienia i pracy nad otwartością, holistycznym dbaniem o zdrowie, o siebie i otoczenie.
10.10. Dzień Zdrowia Psychicznego
„Uczyń zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie dla wszystkich globalnym priorytetem"
– to hasło przewodnie tegorocznego Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego.
Z okazji Dnia Zdrowia Psychicznego (10 października) w szkole trwa inicjatywa "Z okazji Dnia Zdrowia Psychicznego zadbaj o swoje ego". W całej szkole rozwieszone są plakaty i ulotki, co zrobić, aby w prosty i zdrowy (!) sposób zadbać o swoje samopoczucie.
organizatorzy: Aneta Janowska (psycholog szkolny) i Aleksandra Biela-Wołońciej (nauczyciel j.angielskiego)
W ramach programu wsparcia zdrowia psychicznego wśród uczniów kl. 3 porozmawialiśmy na temat tego, czym jest bezpieczeństwo psychiczne i emocjonalne dziecka. W jaki sposób możemy zadbać o nasze zdrowie psychiczne? Efektem są wspólnie przygotowane plakaty.
Agata Cygan - Koordynatorka Programu IEP
15Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego ustanowiony został w 1992 przez Światową Federację Zdrowia Psychicznego (World Federation for Mental Health, działająca od 1948) z inicjatywy sekretarza generalnego organizacji Richarda Huntera.
1
UWAGA! ZMIANA TERMINU
22 października w niedzielę w godzinach 11.00-15.00 parking za Urzędem Dzielnicy Wawer, Żegańska 1
22.10.2023r. w godzinach 11.00 – 15.00 będziecie mogli opróżnić swoje garaże, piwnice i szafy z „przydasi”.
Nie wiesz co zrobić ze starym, ale wciąż sprawnym telewizorem? Masz dość stawania gołą stopą na klockach? Przeczytane książki zalegają na półkach? Ruszają zapisy na Wawerską Garażówkę!
Zgłoś się na Wawerską Garażówkę! Zapisy przyjmujemy do 19.10.2023r. (czwartek). Skorzystaj z formularza. Mailowo otrzymasz potwierdzenie przyznanego ci miejsca. Swoje stoisko możesz rozkładać od godziny 9.00 na parking za Urzędem Wawer.
Na parkingu za Urzędem Dzielnicy Wawer znajdzie się miejsce dla ponad 200 wystawców!
Plan wydarzenia
8.00 – 11.00 – wystawcy rozstawiają swoje stoiska
11.00 – 15.00 – Wawerska Garażówka + animacje dla dzieci
15.00 – 16.00 – koniec wydarzenia, wystawcy składają stoiska
Kiedy Ty będziesz robił zakupy, nasi animatorzy przygotują z Twoim dzieckiem atrakcyjne produkty z materiałów przeznaczonych do recyklingu.
Nasza Wawerska Garażówka odbędzie się w duchu Zero Waste.
Zero Waste = zero odpadów, zero marnowania. To co Tobie wydaje się niepotrzebne i mogłoby trafić na śmietnik, może otrzymać nowe życie.
Dzięki takiemu zachowaniu dbasz o środowisko i przedłużasz życie naszej planety.
Więcej informacji na stronie https://mojwawer.pl/garazowka(otwiera się w nowej karcie).
W przypadku pytań prosimy o kontakt mailowy wawer@wyprzedazgarazowa.org.
źródło >>>> https://wawer.um.warszawa.pl/-/wawerska-garazowka-na-parkingu
Biegi Przełajowe Dzielnicy Wawer i WOM
W dniu 26 września 2023 uczniowie klas 5 - 8 naszej szkoły wzięli udział w indywidualnych biegach przełajowych Dzielnicy Wawer. Biegi odbywały się na Stadionie Radość.
Troje uczniów z klas 7 – 8:
Weronika Wa. , Eryk K., Aleksander Sz.
bardzo dobrze poradziło sobie na trasie biegowej, kwalifikując się do Warszawskiej Olimpiady Młodzieży, w której dzielnie reprezentowali dzielnicę Wawer.
W dniu 2 października swój sukces triumfował Eryk K., przybiegając jako drugi na metę podczas WOM, uzyskując przepustkę do reprezentowania Warszawy w finałach wojewódzkich.
Gratulujemy sukcesów i trzymamy kciuki za dalsze powodzenie!
Nauczyciele wychowania fizycznego
Warszawa nieodbudowana...
Ósmoklasiści wzięli udział w ciekawych warsztatach historycznych, które realizuje Instytut Pamięci Narodowej. Praca z mapą z różnych okresów historycznych, budowanie modeli budynków współczesnej Warszawy, dobra zabawa i nauka!
Nauczycielki historii
Kinga Jarosz, Urszula Plust
Samorząd Uczniowski z okazji Dnia Edukacji Narodowej składa serdeczne życzenia wszystkim pracownikom Szkoły Podstawowej nr 109 w Warszawie!
Zapraszamy do wysłuchania życzeń!
SU 109
14 X ŚWIĘTO EDUKACJI
Dzień Edukacji Narodowej jest uroczyście obchodzony w instytucjach związanych z oświatą. Jest okazją do nagradzania wyróżniających się nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Minister Edukacji Narodowej wręcza nauczycielom złote, srebrne, brązowe Krzyże Zasługi, medale Komisji Edukacji Narodowej oraz nagrody Ministra Edukacji Narodowej za osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze. Odznaczenia i wyróżnienia dla nauczycieli wręczane są przez kuratorów oświaty, władze samorządowe oraz dyrektorów szkół na uroczystych galach.
Z naszej szkoły zostały wyróżnione Nagrodą Burmistrza Dzielnicy Wawer- panie: Hanna Ratańska-Szot -Dyrektor Szkoły, Joanna Lewicka- Wicedyrektor Szkoły, oraz Agata Cygan - nauczycielka języka angielskiego;
Uroczytsość miała miejsce w sali widowiskowej Wawerskiego Centrum Kultury 11 X. Po pięknej części artystycznej -bumistrzowie Norbert Szczepański - Burmistrz Dzielnicy Wawer, Leszek Baraniewski - Zastępca Burmistrza Dzielnicy Wawer, Łukasz Jeziorski z-ca burmistrza Dzielnicy Wawer oraz przedstawiciele Rady Dzielnicy Wawer Michał T. Żebrowski - Przewodniczący Rady Dzielnicy Wawer i Helena Kroszczyńska wręczyli nagrody wyróżnionym 60 nauczycielom.
Nagrodą Prezydenta m. st Warszawy została uhonorowana pani Katarzyna Strzelczyk- nauczycielka historii podczas uroczystej gali na Zamku Królewskim w Warszawie.
17 X w Teatrze Capitol została odznaczona ZŁOTĄ ODZNAKĄ Związku Nauczycielstwa Polskiego - pani Joanna Pietrzak - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej - Prezes Ogniska ZNP w SP 109.
EMŁ
Dzień Edukacji Narodowej – polskie święto oświaty i szkolnictwa wyższego ustanowione w 1972 roku, określone ustawą – Karta praw i obowiązków nauczyciela jako Dzień Nauczyciela. Od 1982 roku na mocy ustawy Karta Nauczyciela obchodzone jako Dzień Edukacji Narodowej.
Upamiętnia rocznicę powstania Komisji Edukacji Narodowej, która została utworzona z inicjatywy króla Stanisława II Augusta Poniatowskiego i zrealizowana przez Sejm Rozbiorowy w dniu 14 października 1773 roku. Potocznie dzień ten nadal zwany jest Dniem Nauczyciela.
Historia Dnia Nauczyciela w Polsce ma swoje początki w 1957 roku. Podczas Światowej Konferencji Nauczycielskiej w Warszawie ustalono, że dzień 20 listopada będzie Międzynarodowym Dniem Karty Nauczyciela i świętem nauczycieli. Konferencja została zorganizowana przez Związek Nauczycielstwa Polskiego[a][3]. Ustawa z dnia 27 kwietnia 1972 roku, zwana Kartą praw i obowiązków nauczyciela, wprowadziła Dzień Nauczyciela[4] obchodzony w rocznicę powołania Komisji Edukacji Narodowej. W 1982 roku Kartę praw i obowiązków nauczyciela zastąpiła Karta Nauczyciela, zmieniając nazwę święta na Dzień Edukacji Narodowej oraz wprowadzając przepis: Dzień ten uznaje się za święto wszystkich pracowników oświaty (…).
https://pl.wikipedia.org/wiki/Dzie%C5%84_Edukacji_Narodowej
8 X - Święto Żołnierzy Batalionów Chłopskich
Uroczystości upamiętniające 83. rocznicę powołania Batalionów Chłopskich – 9 października 2023 r.
W poniedziałek 9 października br. Urząd do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych na wniosek Prezesa Zarządu Głównego Ogólnopolskiego Związku Żołnierzy Batalionów Chłopskich organizuje obchody rocznicowe powołania do życia Batalionów Chłopskich.
Uroczystości z udziałem asysty honorowej Wojska Polskiego rozpoczną się o godz. 10:30 na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach, gdzie szef UdSKiOR Jan Józef Kasprzyk złoży wiązanki kwiatów oraz zapali znicze przed pomnikiem „Ku chwale Batalionów Chłopskich”, a także na grobie generała dywizji Franciszka Kamińskiego.
Następnie minister uda się przed pomnik Żołnierzy Batalionów Chłopskich i Ludowego Związku Kobiet, aby uczestniczyć w głównych uroczystościach w trakcie których planowane jest m. in. jego wystąpienie.
9 października 2023 r., Warszawa
godz. 10:30 – Cmentarz Wojskowy na Powązkach
godz. 12:00 – pomnik Żołnierzy Batalionów Chłopskich i Ludowego Związku Kobiet. (skwer przy ul. Czerniakowskiej i al. Polski Walczącej)
______________________________________________________________________________
8 października przypada Święto Żołnierzy Batalionów Chłopskich. Jest obchodzone w rocznicę dnia, w którym w 1940 roku na komendanta nowo powstałej militarnej organizacji ruchu ludowego został zaprzysiężony Franciszek Kamiński, pseudonim "Zenon Trawiński".
Bataliony Chłopskie, założone z inicjatywy konspiracyjnego Stronnictwa Ludowego "Roch", były drugą pod względem wielkości organizacją zbrojną Polskiego Państwa Podziemnego. Ich celem była obrona ludności wiejskiej przed terrorem okupacyjnym oraz eksploatacją gospodarczą. Prowadziły akcje zbrojne i działania sabotażowe. Zostały utworzone w sierpniu 1940 roku jako Chłopska Straż o kryptonimie konspiracyjnym "Chłostra". Wiosną 1941 roku Straż została przekształcona w Bataliony Chłopskie.
W końcowym okresie II wojny światowej liczyły około 170 tysięcy żołnierzy oraz 20 tysięcy ochotniczek w Ludowym Związku Kobiet. Ogółem żołnierze tej formacji przeprowadzili kilka tysięcy różnego rodzaju akcji bojowych. Do najważniejszych należą walki w obronie pacyfikowanej Zamojszczyzny w latach 1942-1943, zwłaszcza bitwy pod Wojdą i Zaborecznem, oraz udział w wyzwoleniu tak zwanej Republiki Pińczowskiej w 1944 roku.
Bataliony prowadziły działalność również na Kresach Wschodnich pod okupacją sowiecką i niemiecką. Szacuje się, że w trakcie otwartych walk, działań dywersyjnych i w wyniku aresztowań poległo około 7 tysięcy żołnierzy tej organizacji.
Żołnierze Batalionów Chłopskich zasłużyli się także na polu wywiadowczym. Wzięli udział w rozpoznaniu poligonu rakietowego w Bliźnie, obserwując próby startów pocisków V-1 i rakiet V-2, lokalizując miejsca ich upadku, a także poszukując szczątków rozbitych rakiet. Części znalezione w lasach i na bagnach zostały za pośrednictwem Komendy Głównej Armii Krajowej wysłane drogą lotniczą do Londynu, gdzie poddano je badaniom technicznym.
Bataliony Chłopskie zostały rozwiązane w marcu 1945 roku. Gdy władzę w kraju przejęli komuniści, wielu żołnierzy formacji było prześladowanych, a w okresie stalinowskim skazano ją na zapomnienie.
W 2019 roku, w 79. rocznicę utworzenia organizacji, w Warszawie uroczyście odsłonięto pomnik Żołnierzy Batalionów Chłopskich i Ludowego Związku Kobiet.
Do Batalionów Chłopskich wstępowali głównie mieszkańcy wsi, nie miały one oddziałów bojowych w wielkich miastach. Inicjatorem powołania formacji i jej zwierzchnikiem z ramienia Centralnego Kierownictwa Ruchu Ludowego "Roch" był Józef Niećko "Zgrzebniak". Funkcję Komendanta Głównego pełnił Franciszek Kamiński, a szefem sztabu Komendy Głównej był Kazimierz Banach "Kamil".
Bataliony Chłopskie obejmowały zasięgiem prawie cały obszar II Rzeczypospolitej z wyjątkiem Pomorza oraz województw wileńskiego, nowogrodzkiego i poleskiego. W 1944 roku część oddziałów, wbrew rozkazom, podporządkowała się władzy Polskiego Komitetu Wyzwolenia Narodowego - tymczasowego organu władzy stworzonego przez Stalina na obszarze Polski wyzwalanej spod okupacji niemieckiej, i weszła w skład Armii Ludowej. Większość pozostała jednak wierna Rządowi RP w Londynie.
W czasie II wojny światowej terror wobec bezbronnych mieszkańców polskich wsi był powszechny i stanowił jeden z elementów niemieckiej polityki względem okupowanych ziem. Jeszcze w trakcie trwania wojny obronnej 1939 roku niemieckie wojska wymordowały ludność między innymi Złoczewa i Torzeńca. Zabito tam kilkuset Polaków. Za zbrodnie odpowiedzialni byli żołnierze Wehrmachtu. W późniejszym czasie polskie wsie pacyfikowały siły SS, Gestapo oraz Einsatzgruppen, czyli grupy operacyjne hitlerowskiej policji bezpieczeństwa i służby bezpieczeństwa.
Badacze przedstawiają różną liczbę polskich wsi spacyfikowanych przez Niemców i ich kolaborantów w latach 1939-1945. Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskiej w Michniowie podaje informację, iż w trakcie II wojny światowej spacyfikowano co najmniej 817 miejscowości. Ich mieszkańców rozstrzeliwano, wywożono do obozów koncentracyjnych i na przymusowe roboty do III Rzeszy, a dobytek rabowano i niszczono, paląc gospodarstwa i całe wsie.
Generał Franciszek Kamiński już w pierwszych tygodniach niemieckiej okupacji był jednym ze współtwórców centralnego ośrodka ruchu ludowego na terenie Warszawy, kierowanego przez Macieja Rataja. W sierpniu 1940 roku zgłosił koncepcję utworzenia Straży Chłopskiej, później organizacja ta przybrała nazwę Bataliony Chłopskie. Niedługo potem został mianowany komendantem głównym pierwszej w dziejach Polski samodzielnej chłopskiej organizacji zbrojnej i funkcję tę pełnił do końca wojny.W marcu 1943 doprowadził do scalenia sił Batalionów Chłopskich z Armią Krajową, faktycznie jednak scalenie nie zakończyło się do końca okupacji. Ostatecznie "przekazano" AK około 51 tysięcy żołnierzy. W 1944 roku Kamiński wszedł w skład Komendy Głównej Armii Krajowej. Pełnił funkcję szefa I Oddziału Sztabu AK. Uczestniczył w Powstaniu Warszawskim. Po wojnie był represjonowany przez komunistyczne władze. Zmarł w 2000 roku.
Archiwum Aktualności
Aktualności
- MŁODZI WOLONTARIUSZE SP 109 NA III GALI WOLONTARIATU
- Dzień otwarty
- SZKOLNE MIKOŁAJKI
- Siema Talent - Akademia Skillsów
- X WARSZAWSKI KONKURS PLASTYCZNO-TECHNICZNY „Anioł Bożonarodzeniowy 2024” dla uczniów szkół podstawowych
- GAZETKA SZKOLNA - NR 2
- ODKRYWAMY TALENTY!
- BAL ANDRZEJKOWY
- 25 LISTOPADA - DZIEŃ PLUSZOWEGO MISIA
- DZIEŃ POSTACI Z BAJEK
- Międzynarodowe Dni Przeciwdziałania Przemocy Wobec Dzieci
- PATRIOTYCZNE KONCERTOWANIE
- Zebranie z rodzicami
- Wizyta w Instytucie Pamięci Narodowej
- LISTOPADOWA AKCJA "POZYTYWNA UWAGA"
- KONKURS PLASTYCZNY
- „Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą”
- ZAPROSZENIE
- GAZETKA SP109
- DZIEŃ DYNI