• obrazek
          • II Warszawski Konkurs Plastyczny

            "Palcem malowane" dla oddziałów przedszkolnych i klas I-III

             

            Serdecznie zapraszamy do udziału w II warszawskim konkursie plastycznym "Palcem malowane" dla oddziałów przedszkolnych i uczniów klas I-III.

            Konkurs dedykowany jest uczniom, którzy uczestniczą w zajęciach:

            •  terapia ręki,
            •  integracja sensoryczna,
            •  terapia pedagogiczna,
            •  terapia logopedyczna.

            Organizator

            Organizatorem konkursu jest Szkoła Podstawowa nr 109 im. Batalionów Chłopskich,

            ul. Przygodna 2, 03-991 Warszawa tel. /22/ 277 11 23, sp109@edu.um.warszawa.pl

            Osoby odpowiedzialne za konkurs: Sylwia Łasek – Marmur, Dagmara Chojnacka

            Cele konkursu:

            • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, precyzyjnych ruchów palców i nadgarstka przez malowanie palcami,
            • kształtowanie twórczej ekspresji i rozbudzanie wyobraźni plastycznej,
            • możliwość doświadczenia i utrwalenia określonych wrażeń dotykowych,
            • umożliwienie dzieciom rozładowywanie napięcia,
            • rozwijanie koncentracji uwagi, po przez skupienie się na zadaniu,
            • nabywanie nowych doświadczeń,
            • prezentacja swoich umiejętności, zdolności plastycznych oraz wspólna praca terapeuty, rodzica i dziecka;

            REGULAMIN KONKURSU

            1. Prace konkursowe należy składać w terminie od 27.03.2023 r. do 12.05.2023 r. do sekretariatu szkoły lub wysłać pocztą na adres szkoły z dopiskiem konkurs PALCEM MALOWANE (decyduje data stempla pocztowego).
            2. Wyniki konkursu ogłoszone zostaną w dniu 19 maja 2023 r. na stronie internetowej szkoły  http://www.sp109.waw.pl/3.
            3. Konkurs adresowany jest do dzieci w następujących kategoriach wiekowych:

            I kategoria – uczniowie zerówek

            II kategoria – uczniowie klas I

            III kategoria - uczniowie klas II

            IV kategoria – uczniowie klas III

                4. W ramach Konkursu na adres Organizatora, należy przynieść lub nadesłać pracę plastyczną w formacie  A4,

                5. Pracę należy wykonać:

            • tematyka dowolna
            • technika wykonania - farby
            • sposób wykonania - stemplowanie lub/i malowania paluszkami.

               6. Praca plastyczna należy przesłać w dużej kopercie (praca nie może być uszkodzona, pognieciona). Praca plastyczna na odwrocie musi mieć dołączoną czytelną metryczkę zawierającą: imię i nazwisko uczestnika, klasę, nazwę i numer szkoły, imię i nazwisko terapeuty, który prowadzi zajęcia z dzieckiem. Metryczka ma być wypełniona komputerowo. lub drukowanymi literami. 

              7. Osoby biorące udział w konkursie wyrażają zgodę na przetwarzanie przez organizatora danych osobowych.

               8. O wyłonieniu laureatów konkursu decyduje Jury powołane przez organizatora. Oceniając pracę Jury będzie brało pod uwagę:

            • spełnienie podanych kryteriów,
            • samodzielność wykonanej pracy,
            • jakość wykonania pracy,
            • oryginalność, pomysłowość, twórcze podejście do temat

               9. Zorganizowana zostanie wystawa prac dzieci, którą będzie można zobaczyć w SP 109 między 22.05.2023 r. a 02.06.2023 r. oraz na stronie szkoły wraz z wynikami konkursu.

               10. Komisja konkursowa wybierze najciekawsze prace. Laureaci I, II, III miejsca otrzymają dyplomy oraz nagrody rzeczowe w każdej kategorii wiekowej, przewidujemy również wyróżnienia.

                11. Nagrody będzie można odebrać w sali 015 (dolne wejście do szkoły przy szatniach) od 22.05.2023 r. do 12.06.2023 r.

                12. Komisja nie zwraca prac konkursowych, przechodzą na własność organizatora.

             

             

            Osoby odpowiedzialne za konkurs:

            Sylwia Łasek-Marmur

            Dagmara Chojnacka

        • „No backpack day” w SP 109
          • „No backpack day” w SP 109

            „Dzień bez plecaka” – No backpack day odbył się w naszej szkole 24.03 w piątek.

            Wybrany przez Samorząd Uczniowski dzień, w którym wszyscy chętni uczniowie i nauczyciele przychodzą do szkoły bez plecaków i toreb. Zabawa polega na tym, by jednocześnie przynieść wszystkie potrzebne przybory. Liczy się pomysłowość i spryt – książki, zeszyty i inne artykuły szkolne można spakować w dowolny, zwykle zabawny sposób.

            Pomysłowość naszej społeczności szkolnej nie miała granic: podręczniki i zeszyty zawędrowały do szkoły w koszykach, skrzyneczkach, walizkach, pudełeczkach, garnkach, chustach, wiaderkach…

            REGULAMIN DNIA BEZ PLECAKA! 24.03.2023r.

            1. Zamiast w plecakach, uczniowie przynoszą przybory szkolne i książki w innych pojemnikach.

            2. Należy wykazać się kreatywnością i poczuciem humoru.

            3. Zakaz przynoszenia przedmiotów:

            - niebezpiecznych

            - dużych, utrudniających komunikację

             

            Skąd pochodzi Dzień bez plecaka?

            Święto powstało w Stanach Zjednoczonych, z inicjatywy Mongai Fankam, aktywistki, która jako dziecko podróżowała z mamą do Kamerunu.

            To właśnie tam, szybko zorientowała się z jakimi przeciwnościami muszą zmagać się dzieci uczęszczające do tamtejszych szkół. Jednym z problemów był brak odpowiednich plecaków (lub w ogóle brak jakichkolwiek plecaków), które zmieściłyby książki uczniów. Dlatego też, afrykańskie dzieci zmuszone były zabierać swoje podręczniki w czymkolwiek co nadawało się na długą podróż (najczęściej pieszo), do oddalonej o wiele kilometrów szkoły.

            No backpack day ma przede wszystkim uświadamiać współczesne dzieci i dorosłych, o wciąż obecnym problemie związanym z zapewnieniem podstawowych dóbr oraz dostępu do edukacji uczniom krajów Trzeciego Świata (i nie tylko).

            Za oceanem podczas No backpack day dzieci chodzą do szkoły bez plecaków, a swoje książki i przybory szkolne noszą w rękach lub w plastikowych torbach. Dlaczego? Wszystko po to, by zwiększać świadomość trudnych warunków bytowych oraz problemów z dostępem do edukacji milionów dzieci na całym świecie. Wiele z nich musi chodzić do szkoły pieszo, z książkami i zeszytami w rękach lub w reklamówkach, bo nie stać ich na plecak.

            Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w ten dzień.

            Samorząd Uczniowski SP 109

        • Akcja CZYTANIE KSIĄŻEK Z DWUJĘZYCZNYM PRZEDSZKOLAKIEM
          • Akcja CZYTANIE KSIĄŻEK Z DWUJĘZYCZNYM PRZEDSZKOLAKIEM

            Bezpłatna akcja czytelnicza Fundacji Dwujęzyczny Przedszkolak trwa w najlepsze!

            W ramach akcji w naszej szkole 20.03 odbyły się zajęcia. Udział w nich wzięły wszystkie grupy przedszkolne, które radośnie zaangażowały się w przebieg zajęć.

            CZYTANIE KSIĄŻEK Z DWUJĘZYCZNYM PRZEDSZKOLAKIEM to bezpłatny projekt, który zakłada przyjazd lektora języka angielskiego do placówki i wspólne czytanie bajek po angielsku. Podczas wizyty w placówce czytamy najnowszą książeczkę z cyklu Opowieści Dwujęzycznego Przedszkolaka pt. „Preschool Fun – Zabawa w przedszkolu”. Przeprowadzamy również gry i zabawy aktywizujące z wykorzystaniem piosenek i wideo z programu Dwujęzyczny Przedszkolak.

            Czytanie bajek po angielsku w połączeniu z grami językowymi i zabawami ruchowymi dają wspaniałe efekty w nauce angielskiego przez przedszkolaki, nawet w najmłodszych grupach dzieci!

            Agata Cygan

        • IX Wawerskie Sprzątanie Lasu 25.03.2023 r.
          • IX Wawerskie Sprzątanie Lasu 25.03.2023 r.

            Wiosna nadchodzi wielkimi krokami, a zatem czas na wiosenne porządki.

             

            W sobotę 25.03.2023r. organizujemy kolejną – dziewiątą już edycję Wawerskiego Sprzątania Lasu.

             

            W organizację wydarzenia zaangażowała się Młodzieżowa Rada Dzielnicy Wawer, Fundacja Wawer, Piekarnia Cukiernia „Grzybki”, Urząd Dzielnicy Wawer oraz Szkoła Podstawowa nr 195 im. Króla Maciusia I.

             

            Tym razem sprzątać będziemy Las Matki Mojej w Marysinie Wawerskim.

             

            Zbiórka przy Piekarni Cukierni Grzybki, ul. Korkowa 68, o godz. 12.00.

             

            Link do wydarzenia:

            https://tinyurl.com/32j3j99n

             

            Ważna informacja! Wydajemy zaświadczenia o wolontariacie.

             

            Zapewniamy worki, rękawiczki oraz coś ciepłego na ząb :)

             

            Dzieci muszą być pod opieką osoby dorosłej lub posiadać zgodę na samodzielne uczestnictwo.

             

             

            Do zobaczenia w Marysinie!

             

            Sandra Spinkiewicz

            Agnieszka Wójcik

             

            Radne Dzielnicy Wawer M. st. Warszawy

             

             

        • Topienie Marzanny, źródło: Pinterest
          • 21 MARCA - POŻEGNANIE ZIMY - POWITANIE WIOSNY

            Tradycji stało się zadość. Klasa 3 c wraz z wychowawczynią panią Katarzyną Salach nad kanakiem Wawerskim posłała do morza MARZANNĘ - uosobienie Zimy.

            Zwyczaj topienia Marzanny przetrwał do naszych czasów – być może dlatego, że stopniowo, od XIX wieku, zmieniał się w zabawę z okazji powitania wiosny, zatracając po drodze dawny sens magiczny. Łączymy go współcześnie z nadejściem astronomicznej wiosny.

            W sali gimnastycznej - odbył się pokaz mody wiosennej - zorganizowany przez świetlicę: przedszkolaki i pierwszaki stroiły swoje Marzanny, a wielu uczniów w tym dniu przywdziało ubrania w kolorze żółtym i zielonym na znak powitania wiosny na apel samorządu szkolnego.

            Marzanna, zwana też – w zależności od regionu – Mareną, Moreną, Moraną, Morą, Śmiercią, Śmietką, Śmiercichą czy Zimą, to słowiańska bogini ziemi i wód odpowiedzialna głównie za płodność ziemi uprawnej – pól, sadów itp. Patronat nad ziemią i sianym do niej zbożem wiązał się jednocześnie z panowaniem nad światem zmarłych, więc należy postrzegać ją także jako boginię śmierci i zaświatów. Związki ze śmiercią przekładają się na władanie Marzanny nad chłodną porą roku, a więc tą, która pozostaje poza okresem wegetacyjnym roślin, szczególnie zbóż.

            Związane jest z nią przełomowe święto w cyklu rocznym – wiosenna równonoc. Jest to symboliczny moment, gdy światło wygrywa z ciemnością i rozpoczyna się okres radości i płodności. Słowianie czcili ten szczególny czas jako święto Jaryły, czyli Jare Święto, czy też Jare Gody. Odnosiło się ono do symbolicznego odpędzania zimy, a także powitania i przyjęcia wiosny. Związane z nim były różne magiczne obrzędy, które przetrwały do dziś w formie ludowych zwyczajów – topienie kukły wyobrażającej Marzannę jest jednym z nich, jak również późniejsze święto Matki Boskiej Roztwornej (25 marca).

            W zwyczaju topienia Marzanny należy bardziej upatrywać pierwotnej wiary w odmłodzenie (odrodzenie) bogini (w kontekście agrarnym), niż rytuału odpędzania zimy, gdyż woda w wierzeniach ludowych posiada właśnie moc odmładzania, odradzania. Marzanna, bogini uśpionej natury, zimy i śmierci, przemieniała się w Dziewannę, uosobienie rozkwitającego zielenią życia i lata. Wraz z tą przemianą następuje uwolnienie ducha roślinności, a szczególnie zboża.

            Obrzędowość dotycząca Marzanny ma ścisły związek z przyrodą. Kukła ją przedstawiająca wykonywana była najczęściej z suchej słomy pozostałej po zżęciu zboża (a więc po jego uśmierceniu), rzadziej z grochowin, czy słomy konopnej. Natomiast Dziewannę przedstawiało przynoszone z lasu zielone drzewko zwane Latkiem, Gaikiem lub Majem, symbolizujące wiosenny rozkwit natury, z jej obfitością i bujnością.

            Zwyczaj topienia Marzanny poświadczają źródła historyczne już z XV wieku. W 1420 roku Synod Poznański nakazywał duchowieństwu zakazywać tego słowiańskiego zwyczaju: Nie dozwalajcie, aby w niedzielę odbywał się zabobonny zwyczaj wynoszenia jakiejś postaci, którą śmiercią nazywają i w kałuży topią, jednak bezskutecznie. Na przełomie XVII i XVIII wieku próbowano tę tradycję zastąpić zrzucaniem z wieży kościelnej kukły symbolizującej Judasza, ale również bez powodzenia.

            Obrzęd niszczenia Marzanny wyglądał podobnie w różnych regionach Polski. Pierwotnie odbywał się w trzecią niedzielę Wielkiego Postu, tzw. Laetare. Jedną z pierwszych relacji na ten temat można znaleźć w XVI-wiecznej „Kronice Polskiej” Marcina Bielskiego: Za mej to jeszcze pamięci był ten obyczaj u nas jeszcze po wsiach, iż w białą niedzielę w poście topili bałwana, jeden ubrawszy snop konopi albo słomy w odzienie człowiecze, który wszystka wieś prowadziła, gdzie najbliżej było jakie jeziorko czy kałuża, tam zebrawszy z niego odzienie wrzucali do wody śpiewając żartobliwie: Śmierć się wije u płotu, szukający kłopotu etc. Potem najprędzej do domu od tego miejsca bieżali, który albo która się wtenczas powaliła albo powalił, wróżbę tę mieli, iż tego roku umrze. Zwali tego bałwana Marzanna. Wcześniej wspomina o tym również Długosz zaznaczając, że za jego czasów w niektórych wsiach wynoszono bałwana zatkniętego na „długij tyczce” i topiono go w wodzie, właśnie w niedzielę Laetare.

            W orszaku wynoszącym Zimę brali udział – w zależności od regionu – wszyscy mieszkańcy wsi, albo tylko niezamężne dziewczęta. Kukłę niesiono ponad głowami, obchodzono z nią wszystkie chałupy, a następnie w milczeniu wyprowadzano poza zamieszkane granice. Tam zdzierano z niej ubranie, palono, topiono (jeśli rzecz działa się nad wodą) lub po prostu wyrzucano. Następnie każdy jak najszybciej wracał do domu. Wykonywane czynności były obłożone różnymi zakazami – aktualnymi również współcześnie, a postępowanie niezgodne z rytuałem mogło sprowadzić nieszczęście, np.: nie wolno dotykać pływającej w wodzie kukły, bo uschnie ręka; z miejsca egzekucji należy odejść jak najszybciej nie oglądając się za siebie, inaczej grozi to chorobą; należy uważać by się nie potknąć i nie upaść, gdyż wróży to śmierć w ciągu roku.

            Zaraz po unicestwieniu Marzanny (lub też w drugi dzień Wielkanocy), do wsi wprowadzano wspomniany już Gaik Zielony, czyli gałąź sosnową lub świerkową, ozdobioną wstążkami, papierowymi ozdobami, świecidełkami, wydmuszkami, kwiatami, czasem z lalką przymocowaną do wierzchołka. Tak przybrany gaik – symbol wiosny obnosiły dziewczęta od chaty do chaty, otrzymując w zamian od gospodyń obwarzanki, kawałki ciasta, jajka, drobne pieniądze. Oprowadzanie gaika miało sprowokować szybsze przybycie wiosny wraz z całą jej płodnością, rozpocząć nowy cykl życia.

            Zwyczaj topienia Marzanny przetrwał do naszych czasów – być może dlatego, że stopniowo, od XIX wieku, zmieniał się w zabawę z okazji powitania wiosny, zatracając po drodze dawny sens magiczny. Łączymy go współcześnie z nadejściem astronomicznej wiosny, który jest też obchodzony przez dzieci i młodzież jako Dzień Wagarowicza.

        • Szkolne Mistrzostwa w Sportowej Tabliczce Mnożenia
          • Szkolne Mistrzostwa w Sportowej Tabliczce Mnożenia

            Dnia 23 marca  odbyły się Szkolne Mistrzostwa  w Sportowej Tabliczce Mnożenia. W zawodach uczestniczyli uczniowie klas czwartych, piątych i szóstych. Zawodnicy w ośmioosobowych reprezentacjach musieli wykazać się znajomością tabliczki mnożenia przy pomocy Kart Grabowskiego oraz sprawnością fizyczną. Mistrzami w Tabliczce Mnożenia zostały klasy: 4a, 5d i 6d.
            Gratulujemy :)

            Nauczyciele matematyki: Bożena Jarszak, Małgorzata Kalicka, Joanna Lewicka, Beata Ludzia, Katarzyna Szczepaniak-Witkowska. 

        • SPOTKANIE Z POEZJĄ ...
          • SPOTKANIE Z POEZJĄ ...

            15 marca 2023 r.  w naszej bibliotece zagościła wyjątkowa osoba - Pani Hanna Niewiadomska – autorka wierszy dla dzieci z serii „Bajczytanki Pani Hanki”. Napisała ponad dwieście wierszyków dla dzieci, które są zabawne i bardzo pouczające. Przyjechała do nas z  Legionowa. Na spotkanie z poetką  zaproszone zostały przedszkolaki, oraz dzieci z klas pierwszych i drugich. Spotkanie to miało na celu zapoznanie z poezją Pani Hanny  oraz zachęcenie uczniów do czytania książek, a także podejmowania prób pisania wierszy. 

            Autorka czytała wiersze ze swoich książeczek z cyklu „Bajczytanki Pani Hanki”. Dzieci mogły wysłuchać między innymi historii o „Molach książkowych”,„Zakochanych parasolach”, "Ośmiornicy”, „Felku Kartofelku”, czy o „Kropce”. 

            Poetka bardzo ciekawie opowiadała również o swojej o swojej pasji do pisania wierszy, jak powstaje wiersz, z czego się składa, skąd czerpie pomysły na swoje nowe utwory i jak wielką radość sprawia jej ich pisanie. Pani Hania „bawiła się” z dziećmi tworząc wspólnie rymy, na koniec pisząc ze wszystkimi krótki wierszyk. Dzieci we  współpracy z naszym gościem ułożyły pierwszy, ale miejmy nadzieję,  nie ostatni w życiu wiersz pt. ”Szkolna rymowanka”.

            Był również czas na zadawanie pytań autorce.Pod koniec spotkania pani Niewiadomska  wpisała dedykacje właścicielom tomiku wierszy „Bajczytanki Pani Hanki’.

            Poezja Hanny Niewiadomskiej to przykład pięknej polszczyzny. Wiersze autorki są bardzo radosne i żartobliwe, przemawiają  do czytelnika prostotą,  subtelnym humorem i pięknem formy.  Odwołują się do zainteresowań i  doznań dzieci. Prowokują do refleksji. Najzwyczajniejsze rzeczy cudownie się tu „animizują” - mąka się nudzi w  pojemniku, buty szykują się na spacer, grzebień ma chore zęby. Najzwyczajniejsze przedmioty i zdarzenia dnia codziennego są współbohaterami zabaw i zaskakujących wydarzeń. Wszystkie wiersze pani Hanki łatwo wpadają w ucho i zapadają w pamięci, dzięki cechującej je ogromnej dozie humoru, płynnej rytmice i bądź to doborze nieszablonowych tematów, bądź zaskakującym podejściu do nich. 

             

             Serdecznie dziękujemy za odwiedziny, za ciekawe i twórcze „zabawy ze słowem”. Dzięki tej wizycie dzieci  jeszcze bardziej pokochały książki i poezję. Z pewnością bardzo często będziemy wracać do wierszy Pani autorstwa i z niecierpliwością czekamy na kolejne utwory.

            Życzymy uśmiechu, słońca i głowy pełnej pomysłów!

             

        • Regulamin konkursu „Pokaz mody wiosennej”
          • Regulamin konkursu „Pokaz mody wiosennej”

            Zapraszamy uczniów Szkoły Podstawowej nr 109  klas 0-VIII do udziału w konkursie                                                          na NAJBARDZIEJ ORYGINALNE WIOSENNE PRZEBRANIE,

            który odbędzie się w dniu 21 MARCA 2023 roku w dużej sali gimnastycznej Szkole Podstawowej nr 109

             

            § 1

            Postanowienia ogólne:

            1. Organizatorem konkursu jest świetlica szkolna.

            2. Udział w konkursie jest równoznaczny z wyrażeniem zgody na publikowanie wizerunku Państwa dziecka oraz wykonanej pracy.

            § 2

            Przedmiot i cele konkursu:

            1. Przedmiotem konkursu jest prezentacja najciekawszego, najbardziej kreatywnego wiosennego przebrania wykonanego według własnego pomysłu. Uczniowie przygotowują strój w domu, a następnie prezentują go podczas pokazu mody.

             

            2. Cele konkursu:

            a. rozwijanie kreatywności i wyobraźni uczniów,

            b. pogłębianie umiejętności plastycznych i manualnych,

            c. integracja społeczności szkolnej,

            d. rozwijanie umiejętności interpersonalnych podczas pokazów publicznych.

            § 3

            Uczestnicy:

            Konkurs ma charakter otwarty i jest skierowany do wszystkich uczniów z klas 0-VIII                                                                        Szkoły Podstawowej nr 109

            § 4

            Przebieg konkursu:

            1. Uczestnicy konkursu wykonują w domu przebranie według własnego pomysłu.
            2. Zgłoszenia udziału do konkursu tylko przez dziennik Librus do 20.03.2023 r. do godz. 12.00                                         do Pani Małgorzaty Sprychy.
            3. Uczestnicy konkursu spotykają się w dniu konkursu tj. 21.03.2023r., o godzinie 10.30 w sali gimnastycznej, podczas pokazu mody z okazji pierwszego dnia wiosny, który rozpocznie się                         na 4 godzinie lekcyjnej (godz. 10.45).
            4. Komisja konkursowa dokona wyboru najlepszych strojów spośród uczestników.

             

             

            § 5

            Kryteria oceny prac:

            1. Komisja Konkursowa oceni przebrania według następujących kryteriów:

            a. pomysłowość,

            b. estetyka wykonania stroju,

            c. wkład pracy.

            § 6

            Zasady przyznawania nagród:

            1. Laureaci otrzymają pamiątkowe dyplomy i/lub nagrody rzeczowe.

            2. Decyzje Komisji są ostateczne i nieodwołalne.

             

            § 7

            Ogłoszenie wyników:

            1. Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi  w dniu konkursu tj. 21.03.2023 r.

             

            § 8

            Postanowienia końcowe:

            1. Udział w konkursie jest jednoznaczny z wyrażeniem zgody przez prawnego opiekuna uczestnika konkursu na wykorzystanie danych osobowych i wizerunku uczestnika w celu wyłonienia zwycięzcy konkursu                                   i przyznania nagrody.

            2. Opiekun prawny uczestnika konkursu wyraża zgodę na umieszczenie danych osobowych
            i wizerunku uczestnika w materiałach publikowanych przez organizatora i na stronie internetowej/ Facebooka organizatora.

            3. Opiekun prawny uczestnika konkursu ma prawo wglądu do danych osobowych uczestnika oraz ich weryfikacji.

            4. Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany regulaminu w każdym czasie bez podania przyczyny.

             

            Koordynatorzy konkursu:

            Małgorzata Sprycha, Alicja Kowalczyk

            Anna Rafalska, Beata Kolas, Beata Piechocińska

        • Biała Szkoła w Zakopanem
          • Biała Szkoła w Zakopanem

            W tym roku szkolnym grupa narciarzy i snowboardzistów naszej szkoły 109 wyruszyła na spotkanie z zimowym szaleństwem do Zakopanego. Swoją przygodę rozpoczęliśmy 27 lutego 2023r.

            Trafiliśmy na wspaniałe warunki narciarskie. Pogoda była idealna, nie mogliśmy wymarzyć sobie piękniejszej aury, która bardzo sprzyjała białemu szaleństwu. Warunki narciarskie rewelacyjne, śniegu było dużo, stoki bardzo dobrze przygotowane, termin umożliwił nam intensywną jazdę bez kolejek na wyciągach, a co najważniejsze słoneczko zapewniło nam opaleniznę i możliwość zrobienia pięknych zdjęć na pamiątkę tego białego szaleństwa. Jeździliśmy na stokach Kotelnicy, Pasieki, Remiaszowa, Suchego i Rusińskiego.

            Dużo radości z jazdy na nartach było również podczas jazdy nocnej. Po sportowych wyczynach należał nam się wypoczynek i zabawa w Termach w Białce Tatrzańskiej.

            Udało się wybrać na spacer po Krupówkach i usłyszeć o tradycyjnym malarstwie na szkle i zabytkowym drewnianym kościele na Jaszczurówce zbudowanym bez użycia gwoździ. W międzyczasie uczyliśmy się języka angielskiego dla narciarzy-teraz możemy jechać nawet za granicę 😉 Wszyscy szczęśliwie wróciliśmy do domów, z nadzieją na kolejną przygodę w przyszłym roku. 😊

             

            Rafał Goławski,

            Aleksandra Biela-Wołońciej,

            Wanda Kukułka,

            Maciej Bochenek

        • Warsztaty Umiejętności Wychowawczych z elementami Szkoły dla Rodziców
          • Warsztaty Umiejętności Wychowawczych z elementami Szkoły dla Rodziców

            Specjalistyczna Poradnia Rodzinna Dzielnicy Wawer m.st. Warszawy

            zaprasza na:

            warsztaty Umiejętności Wychowawczych z elementami Szkoły dla Rodziców. Warsztaty będą realizowane w Wawerskim Centrum Kultury w Filii Falenica, w soboty: 18.03.2023r., 15.04.2023r., 27.05.2023r., 17.06.2023r.
            w godzinach  9.00 – 16.00   UWAGA: Liczba miejsc ograniczona

            Warsztaty to cykl 4 spotkań dla rodziców i opiekunów, chcących zbudować więź z dzieckiem w oparciu o szacunek, zrozumienie i miłość oraz poprawić swoje kompetencje rodzicielskie i wychowawcze.
            Zapisy pod nr telefonu   22 277 11 98      od pon. do pt. w godz. 8 -16

            W trakcie zajęć zostaną poruszone następujące tematy:
            ❑ granice dzieci i dorosłych,
            ❑ uczucia – ich znaczenie i rola w życiu dziecka i rodziców,
            ❑ jak zachęcać dziecko do współpracy,
            ❑ kary, nagrody, konsekwencje,
            ❑ Chwalenie dziecka i wzmacnianie jego poczucie własnej wartości,
            ❑ zachęcanie dziecka do samodzielności,
            ❑ rozwiązywanie problemów i konfliktów.

            Program warsztatów został opracowany na podstawie koncepcji pedagogicznej wychowania bez porażek Thomasa Gordona oraz książek A.Faber i E.Mazlish z cyklu „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały…”.

             

        • SZKOLNY KONKURS WIEDZY O RUCHU DROGOWYM
          • SZKOLNY KONKURS WIEDZY O RUCHU DROGOWYM

            "Bądź bezpieczny na drodze” 2022/2023

             

            REGULAMIN KONKURSU

            1. Organizator

            Anna Rafalska- wychowawca świetlicy w Szkole Podstawowej nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie, ul. Przygodna 2 03-991 Warszawa

            2. Cele konkursu

            • głównym celem konkursu jest rozwijanie i popularyzowanie wśród młodzieży szkolnej świadomości bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym w charakterze pieszego, pasażera i kierującego rowerem.

            • samodzielne pogłębianie wiedzy z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego przy wykorzystaniu różnych źródeł informacji, w tym technologii komputerowej.

            • rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie,

            • dbanie o  bezpieczeństwo własne i innych użytkowników dróg

             • aktywne uczestnictwo dzieci i młodzieży w wydarzeniach związanych z promowaniem bezpieczeństwa w ruchu drogowym;

            • utrwalanie wiedzy z zakresu znajomości znaków drogowych i przepisów ruchu

            drogowego;

            3. Uczestnicy konkursu

             Konkurs adresowany jest dla uczniów klas IV – VIII Szkoły Podstawowej nr 109

            4. Zgłoszenia:

            Udział w konkursie należy zgłaszać do organizatora Konkursu do dnia 5 kwietnia 2023, lista zapisu  będzie dostępna w Sali 114

            5. Przebieg konkursu:

            Konkurs „Bądź bezpieczny na drodze” składał się będzie z jednego etapu – teoretycznego, który będzie polegał na rozwiązaniu testu, składającego się z 25 pytań.

            Z tego etapu wyłonieni zostaną uczniowie, którzy otrzymają najwięcej punktów. W przypadku jednakowej ilości punktów wśród większej liczby uczniów, przewiduje się dogrywkę – rozwiązanie kolejnego testu.

            6. Terminy konkursu

            Konkurs odbędzie się w dniu 13.04.2023r r. godzina i sala będzie podana w późniejszym terminie,

            w zależności od ilości zgłoszeń.

             

            7. Zakres i literatura do konkursu

            Konkurs obejmuje sprawdzenie wiedzy przewidzianej w programie nauczania wychowania komunikacyjnego w szkole podstawowej. Literaturę stanowią: Kodeks Drogowy, podręczniki do techniki i wychowania komunikacyjnego, czasopisma tematyczne oraz portale internetowe publikujące zagadnienia związane z BRD.

            8. Nagrody i wyróżnienia

            Komisja konkursowa wyłoni zwycięzców na podstawie punktacji za poprawność wykonanych zadań.

            Lista laureatów będzie zamieszczona na naszej stronie internetowej https://www.sp109.waw.pl/

            9. Informacje końcowe

            • Regulamin Konkursu umieszczony zostanie na stronie internetowej szkoły https://www.sp109.waw.pl/, oraz dzienniku elektronicznym Librus

            • Konkurs ma charakter wewnątrzszkolny,

            • Wszelkich dodatkowych informacji udziela organizator konkursu - Pani Anna Rafalska (kontakt sala 114 lub pod numerem tel. /22/277  11 32)

             

          • OGÓLNOPOLSKA OLIMPIADA JĘZYKA ANGIELSKIEGO OLIMPUSEK- edycja zimowa – wyniki

            Olimpiada OLIMPUSEK, to konkurs dla uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Polega na rozwiązaniu zintegrowanego sprawdzianu zróżnicowanego dla poszczególnych klas. Treść sprawdzianu uwzględnia elementy edukacji polonistycznej, społeczno-przyrodniczej i matematycznej. Odrębnym sprawdzianem jest test z języka angielskiego.

            Łącznie w edycji zimowej (j. angielski) wzięło udział 30 naszych uczniów.

            Ogromne brawa dla wszystkich uczniów, którzy wzięli udział.

             

            Wyniki przedstawiają się następująco:

            Klasa 1

            1.Misiak Antoni – 198 punktów, miejsce 6 – laureat Olimpuska

            2.Fijałkowska Hanna – 154 punkty, miejsce 28

            3.Gajewska Kalina – 152 punkty, miejsce 29

            4.Buchla Maria – 137 punktów, miejsce 36

             

            Klasa 2

            1.Stachera Natalia – 184 punkty, miejsce 14 – laureat Olimpuska

            2.Baryła Nina - 180 punktów, miejsce 16

            3.Michna Wojciech – 167 punktów, miejsce 22

            4.Blaut Janina – 160 punktów, miejsce 26

            5.Tomasiak Pola – 150 punktów, miejsce 31

            6.Biela Alicja – 146 punktów, miejsce 33

            7.Biela Anna – 142 punkty, miejsce 35

            8.Parshakova Viktoriia – 141 punktów, miejsce 35

            9.Kiliszek Agata – 128 punktów, miejsce 42

            10.Jankowska Zofia – 122 punkty, miejsce 45

            11.Olkiewicz Jędrzej – 111 punktów, miejsce 50

            12.Mazur Maria – 111 punktów, miejsce 50

            13.Kiełczewski Szymon – 83 punkty, miejsce 64

             

            Klasa 3

            1.Górecka Hanna - 190 punktów, miejsce 11- laureat Olimpuska

            2.Kaliasinskaya Kseniya – 182 punkty, miejsce 15 – laureat Olimpuska

            3.Banaś Nina – 163 punkty, miejsce 24

            4.Kąkol Amelia – 160 punktów, miejsce 26

            5.Franaszek Rebeka – 160 punktów, miejsce 26

            6.Krzykała Damian – 149 punktów, miejsce 31

            7.Jankowska Julia – 148 punktów, miejsce 32

            8.Smorągiewicz Barbara – 145 punktów, miejsce 33

            9.Jędrzejczyk Jan -129 punktów, miejsce 41

            10.Bojko Franciszek – 125 punktów, miejsce 43

            11.Szynkowski Adam – 104 punkty, miejsce 54

            12.Mackiewicz Ryszard – 74 punkty, miejsce 69

            13.Śmigulska Helena – 65 punktów, miejsce 73

             

            Wszystkim uczniom biorącym udział w konkursie serdecznie gratuluję i zapraszam na kolejne zmagania 30.03.2023 r.

             

            Agata Cygan

            Szkolny Koordynator Olimpiady

        • Paczka na Kresy - Akcja Wielkanoc 2023
          • Paczka na Kresy - Akcja Wielkanoc 2023

            Szanowni Uczniowie, Nauczyciele, Rodzice, Wolontariusze

             

            W związku ze zbliżającymi się Świętami Wielkiej Nocy, pragnę zaprosić do udziału w akcji „Paczka na Kresy”, skierowanej do  Polaków mieszkających za wschodnią granicą Polski.

            Pomimo trwającej wojny na Ukrainie,  innych trudnych okoliczności, chcemy dzielić się radością, nadzieją           

            i miłością z  drugim człowiekiem.

            Akcja „Paczka na Kresy” będzie polegała na zbiórce darów i  funduszy przeznaczonych na świąteczne paczki dla  Polaków z  Litwy i  Ukrainy w dniach 06-16.03.2023 r.

            Ta inicjatywa jest niesamowitą okazją, żeby właśnie naszym  Rodakom, żyjącym poza granicami swojej ukochanej Ojczyzny, ale jednoczącym się duchowo  i często marzącym o powrocie „na Ojczyzny łono”, pomóc w    sposób materialny i  duchowy.

            Dotychczasowe działania nie tylko łączyły dzieci, młodzież i dorosłych wobec tak  szlachetnego wysiłku, ale tworzyły równocześnie więzi osobowe oraz przeżycia duchowe, które pozostają w sercu na zawsze.

            Organizatorami akcji są:  Fundacja Kresy w Potrzebie – Polacy Polakom, Polska Fundacja Narodowa, Poczta Polska, Mazowiecka  Wojewódzka Komenda OHP,  harcerze ze Szczepu 147 „Błękitni” oraz Mazowiecki Kurator Oświaty.

             

            Serdecznie zachęcam  Was drodzy Uczniowie, Nauczyciele i Rodzice do włączenia się w tę szlachetną inicjatywę.

            Duży kosz metalowy do zbiórki będzie wystawiony od poniedziałku (06.03.2023 r.) przed wejściem głównym do szkoły i duży pojemnik w szatni szkolnej.

             

            W akcji zbierane będą:

            1. produkty spożywcze, takie jak:

            - kawa, herbata liściasta, ekspresowa, owocowa, kakao naturalne, rozpuszczalne, słodycze: czekolada, praliny, cukierki, ciastka, czekoladki, chałwa, pierniki, ciasta zapakowane hermetycznie, bombonierki, ptasie mleczko, galaretki, batony czekoladowe, owocowe, delicje, sezamki; 

            - owoce kandyzowane: figi, rodzynki, morele, skórka pomarańczowa, orzeszki, pistacje;

            - przyprawy świąteczne: cynamon, kardamon, wanilia, goździki, posypki na ciast;

            - konserwy, olej, przyprawy, owoce w puszce (np. ananasy, brzoskwinie), oliwki, suszone pomidory;

            - makarony, kasze, cukier, mąka

            2. środki czyszczące, dezynfekujące, środki do prania etc.

            3. środki higieniczne: pasty do zębów, mydła, żele, płyny do kąpieli,

            4. medykamenty, kremy, środki opatrunkowe.

             

            Miłym załącznikiem do paczek będą:

            -  własnoręcznie wykonane kartki świąteczne z życzeniami; 

             

            Zebrane dary przekażemy w dniu 17.03.2023 r. ul. Bartycka 76 Warszawa lub do jednostek OHP na Mazowszu.

            Pakowanie darów będzie miało miejsce 18-19.03.2023 r. w godz. 09.00 – 17.00. Po załadowaniu samochody wyjadą na Kresy, na Litwę i Łotwę.

             

            Wyjazd wolontariuszy na Łotwę nastąpi w dniu 23 marca 2023 r., natomiast wyjazd na Litwę w dniu 24 marca 2023 r

            .

            Przekazywanie paczek nastąpi 25 marca od rana.

            Uroczyste zakończenie akcji nastąpi 26 marca 2023 r. w kaplicy Powstańców Styczniowych na wileńskim cmentarzu na Rossie.

             

            Serdecznie zapraszam Uczniów, Nauczycieli i Rodziców  do udziału w akcji „Paczka na Kresy” Wielkanoc 2023.

             Jest to szczególny czas celebrowania 160 rocznicy wybuchu Powstania Styczniowego, które pomimo porażki militarnej  stało  się  symbolem  zwycięstwa  wartości  moralnych  przyświecających  Powstańcom.

             

            Zachęćmy naszych podopiecznych, dzieci i młodzież, do zaangażowania się w zbiórkę darów w naszych szkołach, a ich przedstawicieli do wyjazdu na Kresy, aby poznawać Rzeczpospolitą, śladami Bohaterów  Powstania  Styczniowego.

            Nie możemy pojechać jak kiedyś na Białoruś, lub Ukrainę, więc róbmy co możliwe, aby zrozumieć Rzeczpospolitą, szukając jej unikatowości w rocznicy Powstania Styczniowego, jadąc tam, gdzie jeszcze można, na Litwę i Łotwę.

             

            Bardzo dziękuję

            Kierownik świetlicy – koordynator akcji w Szkole Podstawowej nr 109  - Monika Zimny

        • SZKOŁA DEMOKRACJI 2022/2023
          • SZKOŁA DEMOKRACJI 2022/2023

            Od września 2022 roku nasza szkoła bierze aktywny udział w programie Centrum Edukacji Obywatelskiej „Szkoła Demokracji”, którego celem jest zwiększenie udziału uczniów i uczennic w życiu szkoły oraz wzmocnienie samorządności uczniowskiej.

            W ramach programu zapraszamy całą społeczność szkolną do obejrzenia filmu na temat samorządności uczniowskiej.

            Link: https://www.youtube.com/watch?v=GxHGXU3cs_A

            Obecnie wśród uczniów prowadzimy diagnozę, której celem jest zbadanie jakich zmian chcą w naszej szkole.

            Zapraszamy do wypełnienia ankiety przesłanej librusem.

            W minionym tygodniu przeprowadziłyśmy sondę balonową oraz zbadałyśmy, które miejsca w naszej szkole cieszą się największą popularnością. Dane zebrane z diagnozy pozwolą nam podjąć dalsze działania w projekcie.

            Serdecznie zapraszamy do współpracy

            Opiekunki Samorządu Uczniowskiego

            Pani Agata Cygan i Pani Marta Biedrzycka

  • RODO

  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

    • Logowanie

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2
        03-991 Warszawa
        03-991 Warszawa
        Poland
  • MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 369463
  • Galeria zdjęć

      brak danych