• Konkurs plastyczny „Kwiaty polskich pól i łąk”
          • Konkurs plastyczny „Kwiaty polskich pól i łąk”

            Szkoła Podstawowa nr 109 w Warszawie ma zaszczyt zaprosić uczennice i uczniów do udziału w konkursie plastycznym pt. „Kwiaty polskich pól i łąk” organizowanym z okazji 35- lecia nadania Szkole Podstawowej nr 109 imienia Batalionów Chłopskich.

            Cele konkursu: Rozbudzanie i rozwijanie wrażliwości estetycznej oraz zdolności i umiejętności artystycznych uczniów. 

            Alternatywna forma twórczego spędzania czasu wolnego. 

            Inspirowanie do twórczych poszukiwań w dziedzinie plastyki, poszerzanie wiedzy w zakresie różnych technik plastycznych. 

            Upamiętnienie historii i dziedzictwa kulturowego.

            Budowanie trwałej więzi emocjonalnej z krajem ojczystym i regionem.

            Uhonorowanie ważnej roli Batalionów Chłopskich w historii naszego kraju.

            Zasady uczestnictwa:

            Konkurs adresowany jest do wszystkich uczniów naszej szkoły w dwóch kategoriach wiekowych:- kl. 1-3- kl. 4-8

            Każdy uczestnik może zgłosić tylko jedną pracę.

            Prace mogą być wykonane dowolną techniką plastyczną Prace powinny być wykonane na papierze typu brystol lub blok techniczny

            Format pracy nie mniejszy niż format A4. Na odwrocie każdej pracy należy dołączyć czytelną metryczkę zawierającą: imię i nazwisko, klasę, tytuł pracy.

            Do konkursu dopuszcza się wyłącznie formy płaskie. Prosimy nie rolować prac.

            Kryteria oceny:

            Zgodność pracy z tematem konkursu.

            Oryginalność i pomysłowość pracy.

            Walory artystyczne takie, jak kompozycja, gama kolorystyczna, technika wykonania - stopień trudności wykonania.

            Walory estetyczne.

            Termin składania prac :  Prace należy składać od 1 do 27 marca 2024.

            Proszę o przynoszenie prac do p.Magdaleny Wójcickiej, nauczycielki plastyki.

            Nagrody:Jury w szczególny sposób będzie zwracać uwagę na zgodność z tematem, ciekawe kompozycje, staranność wykonania oraz ogólne wrażenie artystyczne.

            Zwycięzcy konkursu otrzymają atrakcyjne nagrody.

            Prace zostaną zaprezentowane w czasie uroczystości 35-lecia nadania naszej szkole imienia Batalionów Chłopskich 18.04.2024.

            Serdecznie zapraszam do udziału w konkursie.

            Magdalena Wójcicka

        • 18 III   DZIEŃ MÓZGU
          • 18 III DZIEŃ MÓZGU

            18 marca obchodzimy Europejski Dzień Mózgu. To dobra okazja aby przypomnieć jak ważną funkcję pełni ten organ i jakie znaczenie dla zachowania jego pełnej sprawności ma prowadzony przez nas styl życia i regularne wykonywanie badań profilaktycznych układu nerwowego.

            Ludzki mózg to centrum dowodzenia całego organizmu – steruje wszelkimi procesami w nim zachodzącymi, pozwala na odbieranie, przetwarzanie i generowanie bodźców. Jest zbudowany z około 90–200 miliardów neuronów, waży 1,5 kg i w ok. 80% składa się z wody, a naczynia krwionośne obecne w mózgu mają prawie 160 tysięcy kilometrów długości.

            Mózg zbudowany jest z dwóch półkul odpowiedzialnych za odrębne funkcje.

            Lewa półkula odpowiada za mówienie, rozumienie mowy, pisanie, liczenie, analizowanie, logiczne myślenie, szeregowanie, planowanie, uczucia rozpoznawanie przedmiotów przy pomocy dotyku.

            Prawa półkula odpowiada za kreatywność, myślenie abstrakcyjne, zdolności artystyczne, muzykalność, wyobraźnie przestrzenną, rozróżnianie kolorów, dostrzeganie podobieństw, emocjonalność czy intuicję.

            Sprawne działanie obu tych półkul i wzajemna komunikacja między nimi to przejaw zdrowia mózgu. 

            Jak dbać o zdrowie mózgu?

            Odżywianie

            Istotne znaczenie dla właściwego rozwoju mózgu i prawidłowego działania układu nerwowego ma racjonalna i dobrze zbilansowana dieta. Ludzki mózg zużywa ogromne ilości energii, dlatego tak ważne jest dostarczenie odpowiednich składników żywności  w tym białka, węglowodanów, tłuszczów, witamin, składników mineralnych i innych substancji odżywczych.

            Mózg zbudowany jest przede wszystkim z wody, dlatego tak ważna jest dbałość o odpowiednie nawodnienie organizmu. Woda jest jak paliwo dla mózgu i już niewielkie odwodnienie może negatywnie wpływać na nasze zdolności poznawcze – pamięć krótkotrwałą, logiczne myślenie, koncentrację i inne procesy kognitywne. Chcąc zadbać o mózg warto wypijać ok. 2,5 l płynów każdego dnia. Nie bez znaczenia są także dostarczane do organizmu kwasy tłuszczowe. Tłuszcze są niezbędne do budowania osłonek mielinowych neuronów i prawidłowego rozwoju mózgu. Przypomnijmy z biologii – osłonka mielinowa jest niezbędna do prawidłowego przewodzenia impulsów elektrycznych. W diecie dla mózgu nie powinno zabraknąć kwasów omega-3, które znajdziemy w olejach roślinnych, orzechach, pestkach i tłustych rybach. Warzywa i owoce są źródłem witamin i składników mineralnych oraz substancji wykazujących działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające. Szczególne znaczenie dla funkcjonowaniu mózgu mają substancje zawarte w warzywach zielono-liściastych i owocach jagodowych m.in. flawonoidy czy antocyjany. Ich zwiększone spożycie może spowalniać rozwój zaburzeń funkcji poznawczych.

            Aktywność fizyczna

            Aktywność fizyczna poprawia krążenie krwi w organizmie, pozwala na lepsze ukrwienie a co za tym idzie dotlenienie wszystkich tkanek i narządów organizmu, także mózgu. Do mózgu dostarczane są substancje odżywcze i tlen co poprawia aktywność mózgową, wpływając tym samym na poprawę koncentracji i zwiększenie naszej kreatywności. 

            Z roku na rok przybywa badań, które potwierdzają, ze regularna aktywność fizyczna jest jednym z najbardziej kluczowych czynników dla rozwoju mózgu i zachowania jego sprawności. W młodości ruch pomaga nam przyswajać nowe informacje (dzieci, które uprawiają sport uzyskują lepsze wyniki w nauce!), w kolejnych latach życia – utrzymać sprawność umysłową. Systematyczna aktywność fizyczna ogranicza ryzyko rozwoju depresji i chorób otępiennych (choroba Alzheimera). Zgodnie z wytycznymi Światowej Organizacji Zdrowia osoby dorosłe powinny podejmować umiarkowaną aktywność fizyczną minimum przez 150-300 minut tygodniowo.

            Sen

            Odpowiedniej długości i jakości sen umożliwia usuwanie z mózgu szkodliwych toksyn, które gromadzą się w czasie codziennego funkcjonowania, a  które są odpowiedzialne za rozwój choroby Alzheimera. Sen pełni także ważną funkcję w zakresie regeneracji organizmu. Deficyt snu jest równoważny e spadkiem zdolności poznawczych pogarszając naszą pamięć,  zdolność koncentracji czy rozwiązywania problemów.

            Co jeszcze mogę zrobić aby zadbać o zdrowie swojego mózgu?

            - unikaj używek, które mają destrukcyjny wpływ na organizm i mózg

            - zrezygnuj z żywności wyskoprzetworzonej i bogatej w cukry proste

            - nie przejadaj się

            - rozwijaj się i trenuj swój mózg (np. rozwijaj swoje hobby i pasje, ucz się języków)

            Dlaczego ludzki mózg jest wyjątkowy?

            Ludzki mózg jest nie tylko wyjątkowy, ale nadal zagadkowy. Wydaje się być niewspółmiernie duży w porównaniu do wielkości naszych ciał, zużywa ogromną ilość energii jak na swoją wagę i posiada zadziwiająco gęstą korę mózgową. Ale dlaczego tak się dzieje? Neurobiolog Suzana Herculano-Houzel prowadzi nas przez tę tajemnicę i dochodzi do zaskakującego wniosku.

            Miejski Ośrodek Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy - Światowy Tydzień Mózgu

            Prosto z tablicy

            Jak się uczyć i wszystko zapamiętywać? Metoda spaced repetition to prosta oparta o badania psychologiczne metoda pozwalająca pamiętać to czego się uczymy na dłużej. Polega ona na rozłożeniu powtórek w czasie w taki sposób abyśmy mogli zapamiętywać długotrwale jak i oszczędzić czas na zbyt wielu powtórkach. Brzmi łatwo ale warto poznać strategie, które pozwolą na jej wdrożenie do naszego systemu nauki. 

             

            Prosto z tablicy - YouTube

             

        • 14 marca - Dzień Matematyki; Liczby Pi
          • 14 marca - Dzień Matematyki; Liczby Pi

            „Matematyka nigdy nie jest nudna,
            Wcale także nie jest trudna,
            Zwłaszcza jeśli zaprzyjaźnimy się z nią od dziecka”.
            /Arystoteles/

            Dziś w szkole mieliśmy zaszczyt gościć panią Katarzynę Lubnauer - wiceminister edukacji w randze sekretarza stanu. Pani Katarzyna Lubner z wielkim zaangażowaniem uczestniczyła w  lekcji pokazowej prowadzonej przez  nauczyciela matematyki panią Joannę Lewicką. Nasz gość z  wykształcenia  jest matematykiem z tytułem doktora w tej dziedzinie. Uczniowie klasy 4c zaprezentowali swe umiejętności w korzystaniu ze sztucznej inteligencji wspomagającej ich w nauce  matematyki.  Program "Inteligentna matematyka -Zeszyt Online" w wawerskich szkołach został wdrożony już w 2020 roku, a został stworzony  przez naukowców z Politechniki Warszawskiej,  jego skuteczność potwierdzają szybko rosnące wyniki egzaminów z matematyki 8-klasistów.

            Relacje z wydarzenia 

            https://www.facebook.com/burmistrzwawer

            DZIELNICA WAWER

        • Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2024 - dla naszych przedszkolaków
          • Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2024 - dla naszych przedszkolaków

            Z ogromną radością przyjęliśmy informację, że wniosek na zakup nowości wydawniczych do placówek wychowania przedszkolnego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa złożony przez nasz oddział przedszkolny przeszedł pomyślnie procedurę weryfikacji formalnej oraz oceny merytorycznej i tym samym uzyskaliśmy rządowe wsparcie w formie dotacji w kwocie 3.000,00 zł w ramach Priorytetu 3 „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”. Wkład własny  wyniósł 750,00 zł. Celem programu jest rozwijanie czytelniczych zainteresowań dzieci poprzez zagwarantowanie im dostępu do nowości wydawniczych oraz organizację wydarzeń promujących czytelnictwo.

            W ramach programu planujemy:

            1. Zakup książek będących nowościami wydawniczymi literatury dziecięcej, w tym:
            • literaturę, która dostarczy dzieciom informacji na temat prawd moralnych,
            • literaturę, która promuje zdrowy styl życia, porusza tematykę zdrowego odżywiania się,
            • literatura promująca dbałości o własne ciało, higienę,
            • dziecięcą literaturę europejską,
            • doposażenie w książki Kamishibai,
            • literaturę, która pomaga dzieciom poznawać emocje oraz radzić sobie z emocjami,
            • literaturę, która uczy najważniejszych zasad w codziennym życiu;
            • literaturę, która pomaga dzieciom zrozumieć świat i uczy, jak zachować się w trudnych sytuacjach,
            • bajki o emocjach,
            • literaturę ukazującą wartości takie jak rodzina, przyjaźń i zaufanie,- rozwijanie wiedzy ogólnej,
            • encyklopedie, które pomogą rozwijać wiedzę ogólną dzieci oraz przyczynią się do podniesienia jakości pracy,

                  2. Realizację działań promujących i wspierających rozwój czytelnictwa wśród dzieci między innymi:

            • udział w projekcie „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”,
            • tworzenie kącików czasowych z pozycjami książkowymi dotyczącymi  aktualnego tematu,
            • spotkanie autorskie,
            • zorganizowanie konkursów promujących czytelnictwo, 
            • kontynuowanie współpracy z Biblioteką Publiczną oraz szkolną, 
        • XIX edycja Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych
          • XIX edycja Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych

            Uczniowie kl. 1-3 biorą udział w warsztatach eMOC(i)JA dotyczących rozpoznawania, nazywania oraz przeżywania swoich emocji, a przy tym uczą się j. angielskiego . Zajęcia realizowane są w ramach programu Warszawskie Inicjatywy Edukacyjne (WIE).

            (WIE) to projekt dofinansowania innowacyjnych projektów przygotowanych i realizowanych przez przedszkola i szkoły, dzięki któremu możliwym stało się podejmowanie niestandardowych pomysłów edukacyjnych. Priorytety WIE ustalane są co roku zgodnie z wykazem zadań priorytetowych, wśród nich pojawią się kategorie z szeroko rozumianej edukacji kulturalnej.

            A.C.

        • NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0 NA LATA 2021-2025
          • NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0 NA LATA 2021-2025

            W roku szkolnym 2023/2024 nasza szkoła otrzymała wsparcie finansowe w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Program ten ma na celu tworzenie warunków rozwoju i rozwój czytelnictwa podniesienie aktywności czytelniczej uczniów oraz rozbudzenie zainteresowań czytelniczych polskich uczniów.

            Dzięki niemu biblioteka szkolna wzbogaciła swoje zbiory o nowości czytelnicze, o wiele pięknych i nowych książek. Wyrobienie nawyku regularnego czytania i chętnego sięgania po książki jest możliwe tylko dzięki współpracy domu rodzinnego i szkoły. Pamiętajmy – nie rodzimy się z potrzebą czytania, tę potrzebę się nabywa. Dzieci, którym od najmłodszych lat czytamy i w których zaszczepimy miłość do książek, na pewno będą czytać w przyszłości. Codzienne czytanie:

            1. Ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole.

            2. Uczy myślenia, poprawia koncentrację.

            3. Poszerza wiedzę ogólną.

            4. Zapewnia emocjonalny rozwój dziecka.

            5. Rozwija język, pamięć i wyobraźnie. 6. Zapobiega uzależnieniu od komputera.

            7. Uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu.

            8. Wzmacnia poczucie wartości.

            9. Chroni przed zagrożeniami kultury masowej.

            10. Kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

             

            ZAPRASZAM uczniów  do częstego odwiedzania biblioteki, do wypożyczania książek i do czytania, tak aby czytanie kojarzyło się z ciekawym stylem życia, a nie obowiązkową nudną lekturą, a całą społeczność szkolną proszę o wsparcie w realizacji tej misji.

            Nauczyciel bibliotekarz

            Elżbieta Miłkowska-Łaszkiewicz

        • 1 MARCA - Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych
          • 1 MARCA - Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych

            1 marca obchodzimy Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych", który upamiętnia żołnierzy antykomunistycznego podziemia w Polsce. 

            Wiele lat musiało upłynąć, aby środowiska kombatanckie, liczne organizacje patriotyczne, a przede wszystkim przyjaciele i rodziny doczekały się dnia poświęconego pamięci Żołnierzy Wyklętych.

             „Ponieważ żyli prawem wilka

            Historia o nich głucho milczy

            Pozostał po nich w kopnym śniegu

            Ich gniew, ich rozpacz i ślad ich wilczy.”

            /Zbigniew Herbert, Wilki/

             

            To polskie święto państwowe ustanowione zostało 3 lutego 2011 roku i poświęcone jest pamięci żołnierzom antykomunistycznego i niepodległościowego podziemia, którzy mając świadomość, że okupacja niemiecka zastąpiona została rosyjską, stanęli w obronie niepodległego bytu Państwa Polskiego walcząc o prawo do życia w wolnej i suwerennej ojczyźnie.

            „Żołnierze Wyklęci w naszej pamięci” - projekt edukacyjny

            Z tej okazji dla uczniów klas VIII biblioteka szkolna  przygotowała gazetkę okolicznościową, wystawkę książek upamiętniająca bohaterów – twórców polskiego powojennego podziemia niepodległościowego oraz  ulotkę z kodem QR do strony Instytutu Pamięci Narodowej, która zwiera wiele ciekawych materiałow na ten temat. 
            https://edukacja.ipn.gov.pl/edu/materialy-edukacyjne/wirtualna-paczka-edukac/zolnierze-wykleci

            Żołnierze Wyklęci, zwani także Żołnierze Niezłomni, tworząc powojenne podziemie niepodległościowe i antykomunistyczne, stawiali opór sowietyzacji Polski i podporządkowania jej ZSRR. Toczyli walkę ze służbami bezpieczeństwa ZSRR, oddziałami NKWD oraz zależnymi od nich służbami bezpieczeństwa w Polsce: Milicją Obywatelską, Urzędem Bezpieczeństwa Publicznego i Korpusem Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Byli wśród nich żołnierze byłej Armii Krajowej, Narodowych Sił Zbrojnych, organizacji „Niepodległość”, „Wolność i Niezawisłość” i wielu innych.

            Ścigani i prześladowani prowadzili nierówną walkę z przerażającą machiną komunistycznego terroru. Bardzo wielu z nich zostało aresztowanych i podanych bestialskiemu śledztwu a potem w sfingowanych procesach skazanych na karę śmierci lub długoletniego więzienia. Wielu zostało wywiezionych w głąb Związku Radzieckiego i nigdy już stamtąd nie powróciło, groby wielu z nich do dziś pozostają nieznane.

              Ocenia się, że ponad 20 tyś żołnierzy podziemia zginęło w walkach, zostało zamordowanych skrytobójczo lub w więzieniach NKWD i Urzędu Bezpieczeństwa.

            Ostatni żołnierz niepodległościowego podziemia Józef Franczak zginą w obławie na lubelszczyźnie 18 lat po wojnie, 21 października 1963 roku.

            Do najbardziej znanych należeli : Zygmunt Szendzielarz – „Łupaszka”, Józef Kuraś – „Ogień”, Hieronim Dekutowski – „Zapora” , Henryk Flame – „Bartek”, Danuta Siedzikówna – „Inka” i rotmistrz Witold Pilecki.

            Ostatni członek ruchu oporu –Józef Franczak ps. „Lalek” z oddziału kpt. Zdzisława Brońskiego „Uskoka” – zginął w obławie w Majdanie Kozic Górnych 21 października 1963 roku.

            Żołnierze Wyklęci-Niezłomni. Opluwani, nieludzko katowani w ubeckich więzieniach, skazani na zapomnienie. Zaplute karły reakcji, zdrajcy ojczyzny – tak między innymi nazywano tych, którzy więcej ceniąc sobie honor, wolność i miłość do Ojczyzny, postanowili walczyć z komunistycznym reżimem po II wojnie światowej.

            Żołnierze Wyklęci stanęli nie tylko przeciw potężnym siłom nowego agresora, lecz także wobec jego gigantycznej, bezwzględnej propagandy. Nie mogli zwyciężyć zbrojnie, ani nawet ocalić swojego wizerunku – zaciążyło na nich na lata odium bandytów. 

            W tym dniu przywracamy pamięć o Żołnierzach Niezłomnych. Bóg, honor i wolna, suwerenna ojczyzna – to hasła, w imię których żołnierze antykomunistycznego podziemia gotowi byli do największych poświęceń. Są to wartości ponadczasowe i powinny na zawsze pozostać aktualne dla młodego pokolenia Polaków.

        • SPOTKANIE Z "BIETĄ"
          • SPOTKANIE Z "BIETĄ"

            27 luty 2024 r. zapewne długo zostanie w naszej pamięci. Opowieść o miłości i dobru wraz wątkami sensacyjnymi sprawiła, iż nasi ósmoklasiści słuchali pani Elżbiety Ficowskiej (żony poety Jerzego Ficowskiego) z zapartym tchem.  Historia 6-miesięcznej Elżuni, którą uratowano dzięki niesamowitemu poświęceniu rodziców, wyniesionej z getta w drewnianej skrzynce, dla której jedyną rodzinną pamiątką jest srebrna łyżeczka z wygrawerowanym imieniem i datą urodzenia poruszyła wszystkich. Dzieje życia naszgo gościa honorowego to wręcz materiał  na powieść ... i jak się okazało, tak się stało ... 26 II 2024 r. miała miejsce premiera książki Cezarego Harasimowicza  "Bieta" . 

            EMŁ

        • XII DZIELNICOWY KONKURS RECYTATORSKI
          • XII DZIELNICOWY KONKURS RECYTATORSKI

             27 lutego 2024 r.  w naszej szkole spotkali się uczniowie wawerskich szkoł i przedszkoli - najpiękniej recytujący wiersze Jerzego Ficowskiego. 

            W jury konkursu zasiądały  panie Elżbieta Ficowska (żona poety) oraz Anna Ficowska-Teodorowicz (córka poety), Beata Wojdat nauczycielka języka polskiego  .

             

            Joanna Pietrzak, Elżbieta Miłkowska-Łaszkiewicz

            Entliczek-Pentliczek” to konkurs recytatorski dla dzieci i uczniów z klas 0 – III wawerskich szkół i przedszkoli. Szkoła Podstawowa Nr 109 po raz pierwszy zorganizowała recytatorskie zmagania w 2008 r. Organizacją konkursu zajmuje się pani Joanna Pietrzak przy wsparciu pani Katarzyny Staniec oraz biblioteki szkolnej.  

            Co roku uczestnicy przygotowują inny repertuar określony regulaminem. Podczas pierwszego konkursu uczniowie prezentowali wiersze o tematyce świąt Bożego Narodzenia. W drugim roku jury wysłuchało poezji poświęconej zimie. W ciągu trwania poprzednich edycji tego konkursu dzieci poznawały twórczość takich poetów jak m.in. L. J .Kern, M. Konopnicka, D. Wawiłow, Julian Tuwim, Jan Brzechwa, Hanna Niewiadomska, Dorota Gellner oraz Małgorzata Strzałkowska.              

             22 lutego 2018  odbyła się jedenasta  edycja „Entliczka” w SP 109. 109 – tka jak zawsze, z wielką przyjemnością czekała i przyjęła rozemocjonowanych młodych recytatorów i ich opiekunów. Uczniowie wawerskich szkół z klas 0-3  wiersze o zwierzętach. 

        • 26 II - ŚWIATOWY DZIEŃ DZINOZAURA
          • 26 II - ŚWIATOWY DZIEŃ DZINOZAURA

            26 lutego obchodzony był Światowy Dzień Dinozaura. Choć dinozaury dawno już wyginęły, to nie przestają fascynować ludzi, w szczególności tych najmodszych. 

            Z tej okazji uczniowie klas 2 odwiedzający bibliotekę rozpoczynali wizytę od obejrzenia krótkiego filmiku, z którego dowiedzieli się kiedy i jak żyły dinozaury, czym się żywiły oraz dlaczego wyginęły.

            W kolejnej części zajęć dzieci obejrzały  książki, albumy i atlasy przedstawiające różne gatunki dinozaurów, dzięki którym poznały nową terminologię: czym zajmuje się nauka paleontologia, kim jest paleontolog, a także co to są skamieliny. Na zakończenie spotkania uczniowie z kawałków papierowych talerzyków jednorazowych i kolorowych kartoników wyczarowali dinozaury według własnego projektu.

                  .

        • IV Sesja Młodzieżowej Rady Dzielnicy Wawer w naszej 109 – tej
          • IV Sesja Młodzieżowej Rady Dzielnicy Wawer w naszej 109 – tej

            Dnia 19.02.2024 r. w siedzibie naszej szkoły miała miejsce IV Sesja Młodzieżowej Rady Dzielnicy Wawer. Młodzieżowa Rada Dzielnicy to organ konsultacyjno – doradczy dla władz w dzielnicach.

            Za główny cel stawia sobie pobudzenie do działania młodego społeczeństwa obywatelskiego na poziomie dzielnicy. MRD powoływana jest w oparciu o art. 5b Ustawy o samorządzie gminnym przez Radę Dzielnicy.

             Obraduje na sesjach i według zasad analogicznych, jak rady złożone z osób dorosłych – wybiera ze swojego składu Prezydium Rady, w skład którego wchodzą Przewodniczący, Wiceprzewodniczący (może być kilku), Sekretarz i Skarbnik.

            Podczas obrad wysłuchaliśmy wystąpienia radnej Komisji Ochrony Środowiska Rady Dzielnicy Wawer Pani Agnieszki Wójcik w sprawie inicjatywy związanej z ochroną środowiska.

            MRDW podjęła decyzje i ustaliła skład komisji: Sportu, Edukacji, Infrastruktury i Transportu Publicznego, Kultury oraz Środowiska.

            Serdecznie dziękuję szkolnej delegatce do MRDW Karolinie Łysakowskiej, przedstawicielkom naszej społeczności uczniowskiej Julii Tajak oraz Zosi Wolskiej oraz Pani Wicedyrektor Kindze Jarosz za obecność i reprezentowanie naszej szkoły w czasie spotkania.

            Zapraszam do współpracy z Młodzieżową Radą Dzielnicy Wawer.

            Agata Cygan

        • POLONISTYCZNE POTYCZKI
          • POLONISTYCZNE POTYCZKI

            ​​​„Mowa nasza, nasz język jest naszym największym skarbem kulturalnym. Broniąc go, bronimy samej istoty naszej kultury.”

            J.Iwaszkiewicz

            Dzisiaj, czyli 21 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego.  Z tej okazji odbył się w naszej szkole konkurs  dla uczniów z  klas 4-8 . Organizatorkami były panie polonistki Elżbieta Karwowska i Beata Wojdat, a uczestnicy różne sprawności polonistyczne ćwiczyli,  przy tym doskonale się bawiąc.

            Na razie fotorelacja - wkrótce więcej szczegółów.​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

            EMŁ

            Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego został ustanowiony 17 listopada 1999 r. przez UNESCO w celu upamiętnienia tragicznego wydarzenia, do którego doszło w 1952 r. w Dhace. Tego dnia zginęło pięciu studentów, domagających się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. 

            W rocznicę tych wydarzeń ważne jest, aby wszyscy uświadomili sobie, jak wielka jest różnorodność i wartość języków ojczystych: regionalnych, narodowych, oficjalnych i nieoficjalnych, tych mających ogromny zasięg i tych użytkowanych tylko przez nielicznych. Dbając o język ojczysty chronimy kulturę i tożsamość kulturową.

            Święto to ma na celu zwrócenie uwagi na języki zagrożone i powoli ginące, na różnorodność językową na świecie, a jednocześnie podkreślenie wartości języka w rozwoju dziedzictwa kulturowego

            Tematem przewodnim 25. Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego obchodzonego w 2024 roku jest „Edukacja wielojęzyczna: filar uczenia się i uczenia się międzypokoleniowego”.

            W 2012 roku w Polsce wystartowała kampania społeczna Ojczysty – dodaj do ulubionych[5] zorganizowana przez Narodowe Centrum Kultury i Radę Języka Polskiego. Ma ona na celu podnoszenie świadomości językowej oraz kształtowanie poczucia odpowiedzialności za polszczyznę[6][7].

            21 lutego 2013 ruszyła nowa kampania społeczna: Język polski jest ą-ę. Jej celem jest obrona znaków diakrytycznych i przeciwdziałanie nieużywaniu charakterystycznych polskich liter. Akcję wspierają m.in. prof. Jerzy Bralczyk, Henryk Sawka i Jacek Bryndal, a patronuje jej Rada Języka Polskiego[6].

  • RODO

  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

    • Logowanie

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2 03-991 Warszawa 03-991 Warszawa Poland
  • Nagłówek

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 316174
  • Galeria zdjęć

      brak danych