• XIX edycja Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych
          • XIX edycja Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych

            Uczniowie kl. 1-3 biorą udział w warsztatach eMOC(i)JA dotyczących rozpoznawania, nazywania oraz przeżywania swoich emocji, a przy tym uczą się j. angielskiego . Zajęcia realizowane są w ramach programu Warszawskie Inicjatywy Edukacyjne (WIE).

            (WIE) to projekt dofinansowania innowacyjnych projektów przygotowanych i realizowanych przez przedszkola i szkoły, dzięki któremu możliwym stało się podejmowanie niestandardowych pomysłów edukacyjnych. Priorytety WIE ustalane są co roku zgodnie z wykazem zadań priorytetowych, wśród nich pojawią się kategorie z szeroko rozumianej edukacji kulturalnej.

            A.C.

        • NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0 NA LATA 2021-2025
          • NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0 NA LATA 2021-2025

            W roku szkolnym 2023/2024 nasza szkoła otrzymała wsparcie finansowe w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Program ten ma na celu tworzenie warunków rozwoju i rozwój czytelnictwa podniesienie aktywności czytelniczej uczniów oraz rozbudzenie zainteresowań czytelniczych polskich uczniów.

            Dzięki niemu biblioteka szkolna wzbogaciła swoje zbiory o nowości czytelnicze, o wiele pięknych i nowych książek. Wyrobienie nawyku regularnego czytania i chętnego sięgania po książki jest możliwe tylko dzięki współpracy domu rodzinnego i szkoły. Pamiętajmy – nie rodzimy się z potrzebą czytania, tę potrzebę się nabywa. Dzieci, którym od najmłodszych lat czytamy i w których zaszczepimy miłość do książek, na pewno będą czytać w przyszłości. Codzienne czytanie:

            1. Ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole.

            2. Uczy myślenia, poprawia koncentrację.

            3. Poszerza wiedzę ogólną.

            4. Zapewnia emocjonalny rozwój dziecka.

            5. Rozwija język, pamięć i wyobraźnie. 6. Zapobiega uzależnieniu od komputera.

            7. Uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu.

            8. Wzmacnia poczucie wartości.

            9. Chroni przed zagrożeniami kultury masowej.

            10. Kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie.

             

            ZAPRASZAM uczniów  do częstego odwiedzania biblioteki, do wypożyczania książek i do czytania, tak aby czytanie kojarzyło się z ciekawym stylem życia, a nie obowiązkową nudną lekturą, a całą społeczność szkolną proszę o wsparcie w realizacji tej misji.

            Nauczyciel bibliotekarz

            Elżbieta Miłkowska-Łaszkiewicz

        • 1 MARCA - Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych
          • 1 MARCA - Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych

            1 marca obchodzimy Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych", który upamiętnia żołnierzy antykomunistycznego podziemia w Polsce. 

            Wiele lat musiało upłynąć, aby środowiska kombatanckie, liczne organizacje patriotyczne, a przede wszystkim przyjaciele i rodziny doczekały się dnia poświęconego pamięci Żołnierzy Wyklętych.

             „Ponieważ żyli prawem wilka

            Historia o nich głucho milczy

            Pozostał po nich w kopnym śniegu

            Ich gniew, ich rozpacz i ślad ich wilczy.”

            /Zbigniew Herbert, Wilki/

             

            To polskie święto państwowe ustanowione zostało 3 lutego 2011 roku i poświęcone jest pamięci żołnierzom antykomunistycznego i niepodległościowego podziemia, którzy mając świadomość, że okupacja niemiecka zastąpiona została rosyjską, stanęli w obronie niepodległego bytu Państwa Polskiego walcząc o prawo do życia w wolnej i suwerennej ojczyźnie.

            „Żołnierze Wyklęci w naszej pamięci” - projekt edukacyjny

            Z tej okazji dla uczniów klas VIII biblioteka szkolna  przygotowała gazetkę okolicznościową, wystawkę książek upamiętniająca bohaterów – twórców polskiego powojennego podziemia niepodległościowego oraz  ulotkę z kodem QR do strony Instytutu Pamięci Narodowej, która zwiera wiele ciekawych materiałow na ten temat. 
            https://edukacja.ipn.gov.pl/edu/materialy-edukacyjne/wirtualna-paczka-edukac/zolnierze-wykleci

            Żołnierze Wyklęci, zwani także Żołnierze Niezłomni, tworząc powojenne podziemie niepodległościowe i antykomunistyczne, stawiali opór sowietyzacji Polski i podporządkowania jej ZSRR. Toczyli walkę ze służbami bezpieczeństwa ZSRR, oddziałami NKWD oraz zależnymi od nich służbami bezpieczeństwa w Polsce: Milicją Obywatelską, Urzędem Bezpieczeństwa Publicznego i Korpusem Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Byli wśród nich żołnierze byłej Armii Krajowej, Narodowych Sił Zbrojnych, organizacji „Niepodległość”, „Wolność i Niezawisłość” i wielu innych.

            Ścigani i prześladowani prowadzili nierówną walkę z przerażającą machiną komunistycznego terroru. Bardzo wielu z nich zostało aresztowanych i podanych bestialskiemu śledztwu a potem w sfingowanych procesach skazanych na karę śmierci lub długoletniego więzienia. Wielu zostało wywiezionych w głąb Związku Radzieckiego i nigdy już stamtąd nie powróciło, groby wielu z nich do dziś pozostają nieznane.

              Ocenia się, że ponad 20 tyś żołnierzy podziemia zginęło w walkach, zostało zamordowanych skrytobójczo lub w więzieniach NKWD i Urzędu Bezpieczeństwa.

            Ostatni żołnierz niepodległościowego podziemia Józef Franczak zginą w obławie na lubelszczyźnie 18 lat po wojnie, 21 października 1963 roku.

            Do najbardziej znanych należeli : Zygmunt Szendzielarz – „Łupaszka”, Józef Kuraś – „Ogień”, Hieronim Dekutowski – „Zapora” , Henryk Flame – „Bartek”, Danuta Siedzikówna – „Inka” i rotmistrz Witold Pilecki.

            Ostatni członek ruchu oporu –Józef Franczak ps. „Lalek” z oddziału kpt. Zdzisława Brońskiego „Uskoka” – zginął w obławie w Majdanie Kozic Górnych 21 października 1963 roku.

            Żołnierze Wyklęci-Niezłomni. Opluwani, nieludzko katowani w ubeckich więzieniach, skazani na zapomnienie. Zaplute karły reakcji, zdrajcy ojczyzny – tak między innymi nazywano tych, którzy więcej ceniąc sobie honor, wolność i miłość do Ojczyzny, postanowili walczyć z komunistycznym reżimem po II wojnie światowej.

            Żołnierze Wyklęci stanęli nie tylko przeciw potężnym siłom nowego agresora, lecz także wobec jego gigantycznej, bezwzględnej propagandy. Nie mogli zwyciężyć zbrojnie, ani nawet ocalić swojego wizerunku – zaciążyło na nich na lata odium bandytów. 

            W tym dniu przywracamy pamięć o Żołnierzach Niezłomnych. Bóg, honor i wolna, suwerenna ojczyzna – to hasła, w imię których żołnierze antykomunistycznego podziemia gotowi byli do największych poświęceń. Są to wartości ponadczasowe i powinny na zawsze pozostać aktualne dla młodego pokolenia Polaków.

        • SPOTKANIE Z "BIETĄ"
          • SPOTKANIE Z "BIETĄ"

            27 luty 2024 r. zapewne długo zostanie w naszej pamięci. Opowieść o miłości i dobru wraz wątkami sensacyjnymi sprawiła, iż nasi ósmoklasiści słuchali pani Elżbiety Ficowskiej (żony poety Jerzego Ficowskiego) z zapartym tchem.  Historia 6-miesięcznej Elżuni, którą uratowano dzięki niesamowitemu poświęceniu rodziców, wyniesionej z getta w drewnianej skrzynce, dla której jedyną rodzinną pamiątką jest srebrna łyżeczka z wygrawerowanym imieniem i datą urodzenia poruszyła wszystkich. Dzieje życia naszgo gościa honorowego to wręcz materiał  na powieść ... i jak się okazało, tak się stało ... 26 II 2024 r. miała miejsce premiera książki Cezarego Harasimowicza  "Bieta" . 

            EMŁ

        • XII DZIELNICOWY KONKURS RECYTATORSKI
          • XII DZIELNICOWY KONKURS RECYTATORSKI

             27 lutego 2024 r.  w naszej szkole spotkali się uczniowie wawerskich szkoł i przedszkoli - najpiękniej recytujący wiersze Jerzego Ficowskiego. 

            W jury konkursu zasiądały  panie Elżbieta Ficowska (żona poety) oraz Anna Ficowska-Teodorowicz (córka poety), Beata Wojdat nauczycielka języka polskiego  .

             

            Joanna Pietrzak, Elżbieta Miłkowska-Łaszkiewicz

            Entliczek-Pentliczek” to konkurs recytatorski dla dzieci i uczniów z klas 0 – III wawerskich szkół i przedszkoli. Szkoła Podstawowa Nr 109 po raz pierwszy zorganizowała recytatorskie zmagania w 2008 r. Organizacją konkursu zajmuje się pani Joanna Pietrzak przy wsparciu pani Katarzyny Staniec oraz biblioteki szkolnej.  

            Co roku uczestnicy przygotowują inny repertuar określony regulaminem. Podczas pierwszego konkursu uczniowie prezentowali wiersze o tematyce świąt Bożego Narodzenia. W drugim roku jury wysłuchało poezji poświęconej zimie. W ciągu trwania poprzednich edycji tego konkursu dzieci poznawały twórczość takich poetów jak m.in. L. J .Kern, M. Konopnicka, D. Wawiłow, Julian Tuwim, Jan Brzechwa, Hanna Niewiadomska, Dorota Gellner oraz Małgorzata Strzałkowska.              

             22 lutego 2018  odbyła się jedenasta  edycja „Entliczka” w SP 109. 109 – tka jak zawsze, z wielką przyjemnością czekała i przyjęła rozemocjonowanych młodych recytatorów i ich opiekunów. Uczniowie wawerskich szkół z klas 0-3  wiersze o zwierzętach. 

        • 26 II - ŚWIATOWY DZIEŃ DZINOZAURA
          • 26 II - ŚWIATOWY DZIEŃ DZINOZAURA

            26 lutego obchodzony był Światowy Dzień Dinozaura. Choć dinozaury dawno już wyginęły, to nie przestają fascynować ludzi, w szczególności tych najmodszych. 

            Z tej okazji uczniowie klas 2 odwiedzający bibliotekę rozpoczynali wizytę od obejrzenia krótkiego filmiku, z którego dowiedzieli się kiedy i jak żyły dinozaury, czym się żywiły oraz dlaczego wyginęły.

            W kolejnej części zajęć dzieci obejrzały  książki, albumy i atlasy przedstawiające różne gatunki dinozaurów, dzięki którym poznały nową terminologię: czym zajmuje się nauka paleontologia, kim jest paleontolog, a także co to są skamieliny. Na zakończenie spotkania uczniowie z kawałków papierowych talerzyków jednorazowych i kolorowych kartoników wyczarowali dinozaury według własnego projektu.

                  .

        • IV Sesja Młodzieżowej Rady Dzielnicy Wawer w naszej 109 – tej
          • IV Sesja Młodzieżowej Rady Dzielnicy Wawer w naszej 109 – tej

            Dnia 19.02.2024 r. w siedzibie naszej szkoły miała miejsce IV Sesja Młodzieżowej Rady Dzielnicy Wawer. Młodzieżowa Rada Dzielnicy to organ konsultacyjno – doradczy dla władz w dzielnicach.

            Za główny cel stawia sobie pobudzenie do działania młodego społeczeństwa obywatelskiego na poziomie dzielnicy. MRD powoływana jest w oparciu o art. 5b Ustawy o samorządzie gminnym przez Radę Dzielnicy.

             Obraduje na sesjach i według zasad analogicznych, jak rady złożone z osób dorosłych – wybiera ze swojego składu Prezydium Rady, w skład którego wchodzą Przewodniczący, Wiceprzewodniczący (może być kilku), Sekretarz i Skarbnik.

            Podczas obrad wysłuchaliśmy wystąpienia radnej Komisji Ochrony Środowiska Rady Dzielnicy Wawer Pani Agnieszki Wójcik w sprawie inicjatywy związanej z ochroną środowiska.

            MRDW podjęła decyzje i ustaliła skład komisji: Sportu, Edukacji, Infrastruktury i Transportu Publicznego, Kultury oraz Środowiska.

            Serdecznie dziękuję szkolnej delegatce do MRDW Karolinie Łysakowskiej, przedstawicielkom naszej społeczności uczniowskiej Julii Tajak oraz Zosi Wolskiej oraz Pani Wicedyrektor Kindze Jarosz za obecność i reprezentowanie naszej szkoły w czasie spotkania.

            Zapraszam do współpracy z Młodzieżową Radą Dzielnicy Wawer.

            Agata Cygan

        • POLONISTYCZNE POTYCZKI
          • POLONISTYCZNE POTYCZKI

            ​​​„Mowa nasza, nasz język jest naszym największym skarbem kulturalnym. Broniąc go, bronimy samej istoty naszej kultury.”

            J.Iwaszkiewicz

            Dzisiaj, czyli 21 lutego obchodzimy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego.  Z tej okazji odbył się w naszej szkole konkurs  dla uczniów z  klas 4-8 . Organizatorkami były panie polonistki Elżbieta Karwowska i Beata Wojdat, a uczestnicy różne sprawności polonistyczne ćwiczyli,  przy tym doskonale się bawiąc.

            Na razie fotorelacja - wkrótce więcej szczegółów.​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​

            EMŁ

            Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego został ustanowiony 17 listopada 1999 r. przez UNESCO w celu upamiętnienia tragicznego wydarzenia, do którego doszło w 1952 r. w Dhace. Tego dnia zginęło pięciu studentów, domagających się nadania językowi bengalskiemu statusu języka urzędowego. 

            W rocznicę tych wydarzeń ważne jest, aby wszyscy uświadomili sobie, jak wielka jest różnorodność i wartość języków ojczystych: regionalnych, narodowych, oficjalnych i nieoficjalnych, tych mających ogromny zasięg i tych użytkowanych tylko przez nielicznych. Dbając o język ojczysty chronimy kulturę i tożsamość kulturową.

            Święto to ma na celu zwrócenie uwagi na języki zagrożone i powoli ginące, na różnorodność językową na świecie, a jednocześnie podkreślenie wartości języka w rozwoju dziedzictwa kulturowego

            Tematem przewodnim 25. Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego obchodzonego w 2024 roku jest „Edukacja wielojęzyczna: filar uczenia się i uczenia się międzypokoleniowego”.

            W 2012 roku w Polsce wystartowała kampania społeczna Ojczysty – dodaj do ulubionych[5] zorganizowana przez Narodowe Centrum Kultury i Radę Języka Polskiego. Ma ona na celu podnoszenie świadomości językowej oraz kształtowanie poczucia odpowiedzialności za polszczyznę[6][7].

            21 lutego 2013 ruszyła nowa kampania społeczna: Język polski jest ą-ę. Jej celem jest obrona znaków diakrytycznych i przeciwdziałanie nieużywaniu charakterystycznych polskich liter. Akcję wspierają m.in. prof. Jerzy Bralczyk, Henryk Sawka i Jacek Bryndal, a patronuje jej Rada Języka Polskiego[6].

        • ŻYWA LEKCJA HISTORII
          • ŻYWA LEKCJA HISTORII

                                                                 NA GRUNWALD!

                Nic tak nie przykuwa uwagi, jak barwnie przedstawiona opowieść z potężną bitwą w roli głównej i bohaterskim rycerstwem w tle.

            Na szczęście, nie trzeba niczego wymyślać, bowiem historia sama zadbała o wieczność doniosłych czynów polskiego rycerstwa.

            Czasami wystarczy tylko posłuchać, aby poczuć wzruszenie i dumę z przodków, którzy nie szczędzili sił i krwi, abyśmy jeszcze bardziej dzisiaj czuli się Polakami.

                Dziś w  naszej szkole uczniowie klas IV- V mogli uczestniczyć w  spotkaniu z późnym średniowieczem i przekonać  się, jaka naprawdę była to epoka.

            Kto mógł dostąpić zaszczytu pasowania? Czym był kodeks rycerski i czy za honor rzeczywiście warto było oddać życie?

            Jakim orężem walczyli rycerze, ile ważył miecz, a ile ważyła zbroja?

             Spotkanie z panem Michałem było dla nas ciekawym i niezwykłym przeżyciem.

                                                                                                                       Dziękujemy.

            K.S

        • Światowy Dzień Kota – koty są dobre na wszystko!
          • Światowy Dzień Kota – koty są dobre na wszystko!

            Rude, pręgowane lub w cętki. Przytulaśne, drapiące, grymaśne. Koty są z nami od tysięcy lat. Na pytanie, jakie są koty? – odpowiedzi jest tyle, ilu właścicieli kotów. Pewne jest jednak to, że te, które do woli wylegują się w fotelach, te bajkowe, te, które chodzą po dachach i te czarne, przebiegające nam drogę – wszystkie koty stały się obiektem zainteresowania uczestników miauczących zajęć.

            15 i 16 lutego 2024 r. na spotkanie z kocimi opowieściami i nie tylko do biblioteki przybywały dzieci z klas 1-3.  Dzień Kota przypadający 17 lutego jest wyśmienitą okazją do rozbudzenia u dzieci kreatywności. Było miło, twórczo i radośnie. Duży entuzjazm wzbudziły konkursy, zagadki, gry i zabawy zręcznościowe związane z motywem przewodnim zajęć. Poznaliśmy kocie upodobania i zwyczaje, odkrywaliśmy kocie tajemnice. Koci świat jest znany dzieciom poprzez bajki, opowiastki, piosenki, czy wierszyki, ale pozostaje równie tajemniczy, bo nie od dziś wiadomo, że każdy „kot chodzi własnymi drogami”.

            Dziękuję wszystkim za zaangażowanie, za obecność i za super zabawę!

            EMŁ

        • WALENTYNKOWE ŻYCZENIA
          • WALENTYNKOWE ŻYCZENIA

            Dnia 14.02. nasza szkolna Poczta Walentynkowa prężnie pracowała by dotrzeć do odbiorców. Zabawa sprawiła że wszystkie buzie były uśmiechnięte.

            Dziękujemy pomysłodawcom akcji oraz wszystkim, którzy włączyli się czynnie w akcję Walentynkową.

            A. C.

        • DLA BABCI I DZIADKA
          • DLA BABCI I DZIADKA

            Dzieci z klas 2 uczęszczające do szkolnej świetlicy wystąpiły 12 lutego 2024 r.  w pięknym programie artystycznym. Wierszem, piosenką i krótkim przedstawieniem na motywach wiersza Wandy Chotomskiej "Wiersz dla babci" zachwyciły wszystkich zgromadzonych. Były łzy wzruszenia i radośći oraz upominki: słodkie miodki i kwiatki. Pani kierownik Katarzyna Gnyp-Dukat przywitała gości, podziękowała paniom Małgorzacie Sprycha, Beacie Radzimowskiej oraz Beacie Piechocińskiej za przygotowanie uroczystości. 

            EMŁ & MS 

            Wiersz dla babci / Wanda Chotomska

            Z okazji święta babci

            Ja dzisiaj babcie nauczę

            Jaka powinna być wnuczka

            I jaki powinien być wnuczek.

            Po pierwsze proszę babci

            Ja już od dawna uważam

            Że nic tak wnucząt nie zdobi

            Jak piękny uśmiech na twarzach.

            Uśmiech jest dobry na co dzień

            A nie wyłącznie od święta

            Więc wnuczek ma się uśmiechać

            A wnuczka ma być uśmiechnięta.

            Po drugie z czajnikiem w ręku

            Również jest wnuczkom do twarzy

            Każdy doroślej wygląda

            Kiedy herbatę parzy.

            Po trzecie chociaż wnuczek

            Czasem szklankę potłucze

            Przy myciu naczyń także

            Ślicznie wygląda wnuczek.

            Po czwarte proszę babci

            Po piąte i po szóste

            Niech babcia nigdy więcej

            Nie pierze wnuczkom chustek.

            Wnuczęta chcą się bawić

            A moim skromnym zdaniem

            Zabawą jest i fraszką

            Dla wnuków takie pranie.

            Po siódme proszę babci

            Wnuki powinny gderać

            Dlaczego nasza babcia

            nie chodzi do fryzjera.

            Włóż babciu nową suknię

            Niech cię uczesze fryzjer

            Posłuchaj babciu rady

            Obejrzyj telewizję.

            Już nie myśl babciu o nas

            O sobie babciu pomyśl

            Czy babciu nie uważasz

            Że to jest świetny pomysł.

          • #SZKOŁA W SĄSIEDZTWIE

            Kolejne spotkanie warsztatowe „Szkoły w Sąsiedztwie” już za nami! Dnia 30.01.2024 r. w naszej szkole odbyło się szkolenie dla uczniów ze znaną podcasterką Moniką Adamską. Wiedza praktyczna z warsztatu będzie wykorzystywana później przez nich w ramach pracy w projekcie. Zespołowo jesteśmy gotowi do tworzenia naszego projektowego podcastu.

  • RODO

  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

    • Logowanie

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2
        03-991 Warszawa
        03-991 Warszawa
        Poland
  • MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 452451
  • Galeria zdjęć

      brak danych