"Słyszę, czuję, tworzę" - program arteterapeutyczny z elementami muzykoterapii i sensoplastyki
W ramach XVIII edycji Warszawskich Inicjatyw Edukacyjnych SP 109 otrzymała dofinansowanie na realizację projektu terapeutyczny z elementami muzykoterapii i sensoplastyki "Słyszę, czuję, tworzę".
Program realizowany był w oddziałach przedszkolnych, a jego założeniem było osiągnięcie pozytywnych efektów poprzez stymulację zmysłu wzroku, słuchu i dotyku.
Główne cele programu, to:
- rozładowanie napięć i nagromadzonych negatywnych emocji;
- rozwój emocjonalny, wspieranie stabilizacji emocjonalnej;
- rozwój społeczny, integrowanie grupy, kształtowanie umiejętności pracy w parach i w grupie;
- poznawanie siebie i świata, wychodzenie ze schematów;
- twórcza ekspresja, poznawanie nowych form wyrazu i działań artystycznych;
- rozwijanie motoryki dużej i małej;
- usprawnianie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej;
- umuzykalnianie, doskonalenie umiejetności naśladowania określonych rytmów;
W ramach projektu zrealizowany został cykl zajęć o charakterze arteterapeutycznym z elementami sensoplastyki i muzykoterapii:
- WARSZTATY Z ELEMENTAMI SENSOPLASTYKI: bazujące na twórczych działaniach z wykorzystaniem metody integracji sensorycznej, wspierające motorykę dużą i małą uczestników, doskonalące koordynację wzrokowo-ruchową, stworzyły dzieciom przestrzeń do współnego wyrażania siebie w procesie tworzenia dzieł plastycznych.
- WARSZTATY Z ELEMENTAMI MUZYKOTERAPII: opierajace się na prostym muzykowaniu z wykorzystaniem instrumentu Bum Bum rurki, rozwijające ciekawość, ekspresję muzyczną, poczucie rytmu, wrażliwość i pamięć słuchową, doskonalące koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową, koncentrację uwagi i spostrzegawczość, wpłynęły na kreatywność i wyobraźnię dzieci.
WARSZTATY Z ELEMENTAMI SENSOPLASTYKI:
1. Praca grupowa "Bałwanek" - dzieci wykonały pastelami olejnymi pracę wielkoformatową o wielkości 16 kartek A4, następnie pomalowały ją czarną farbą zdrapką.
2. Praca indywidualna "Pisanka" - dzieci wyklejały kształt pisanki plasteliną według swojego pomysłu, a następnie ozdabiały różnego rodzaju makaronem.
3. Praca indywidualna "Masa solna" - każde z dzieci wykonało własnoręcznie masę solną, a następnie eksperymentowało, wycinając kształty, wałkując, odciskając kształty i faktury.
4. Praca grupowa "Wielkanocne kurczaczki" - dzieci ozdobiły jaja wycięte z kartonu za pomocą elementów o różnym kształcie i fakturze: pomponami, piórami, chrupkami, skorupkami jaj, papierowymi kółeczkami, posypką, krepiną, cekinami itp.
5. Praca grupowa "Pizza" - dzieci wylepiły okrąg z kartonu gliną, a następnie ozdabiały swoją "pizzę" za pomocy różnego rodzaju makaronu, słomkami, fasolą, grochem, ciecierzycą, ziarnkami pieprzu i ziela angielskiego, pestami dyni, wiórkami, kuleczkami styropianu i pomponami.
6. Praca grupowa "Owieczki na hali" - każde z dzieci wykonało górę - wydzierając ją z gazety, choinkę, a także owieczkę, wyklejając ją watą i choć to nie łatwe, do klejenia używały tylko paluszków. Na koniec każde z dzieci przykleiło swoje dzieła na dużym kartonie, tworząc tym samym piękną pracę grupową.
7. Praca w parach "Akwarium" - każde z dzieci odrysowało i wycięło kształt dłoni z kolorowego kartonu, a następnie w parach, przyklejając różnego rodzaju materiały stworzyły barwne akwarium.
8. Praca grupowa - "Geometryczne ptaki" - dzieci wycięły koła, owale, trójkąty i kwadraty z kolorowego papieru, a następnie korzystając z różnorodnych pod względem sensorycznym materiałów stworzyły geometryczne ptaki.
9. Praca indywidualna "Kwiaty w wazonie" - każde z dzieci wycięło z kolorowego papieru geometryczny kształt wazonu, a następnie tworzyło kwiaty, odciskając dłonie pomalowane farbami.
10. Praca grupowa - "Kolorowe wieżowce" - dzieci przyklejały na dużym kartonie okienka pomalowane farbą zdrapką, na których za pomocą patyczka wydrapały własne obrazki.
WARSZTATY Z ELEMENTAMI MUZYKOTERAPII - BUM BUM RURKI
WARSZAWSKI KONKURS PLASTYCZNY
"Palcem Malowane"
Zwieńczeniem projektu był II warszawski konkurs plastyczny "Palcem malowane" dla oddziałów przedszkolnych i uczniów klas I-III. Konkurs dedykowany był uczniom uczestniczącym w zajęciach specjalistycznych" terapii pedagogicznej, terapii ręki, terapii logopedycznej lub integracji sensorycznej.
Celem konkursu było:
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-słuchowej, orientacji przestrzennej,
- kształtowanie twórczej ekspresji i rozbudzanie wyobraźni plastycznej,
- czerpanie radości przy tworzeniu prac z wykorzystaniem różnych technik plastycznych
- motywowanie dzieci do ćwiczeń terapeutycznych,
- umożliwienie dzieciom z dysleksją w przełamaniu niechęci w pracy nad swoimi trudnościami
- prezentacja swoich umiejętności, zdolności plastycznych oraz wspólna praca terapeuty pedagogicznego, rodzica i dziecka
GALERIA NAGRODZONYCH I WYRÓŻNIONYCH PRAC:
Osoby odpowiedzialne za projekt:
Sylwia Łasek-Marmur - terapeuta pedagogiczny
Dagmara Chojnacka - logopeda, terapeuta SI