W lutym 2024 roku nasz szkoła przystąpiła do realizacji projektu Szkoła przyjazna klimatowi. Do współpracy z Fundacją Sendzimira zaproszono pięć szkół, które uzyskały najwyższą sumę punktów (napisaliśmy wniosek o grant, który zdobył uznanie oraz finansowanie założeń projektowych „Zielonego zakątka dla 109-tki).
Projekt realizowany jest pod patronatem Miasta Stołecznego Warszawy oraz Biura Ochrony Powietrza i Polityki Klimatycznej. Architekci krajobrazu zaproponowali dla nas różne rozwiązania.
22 kwietnia uczniowie klasy 7a odbyli warsztaty przyrodnicze, podczas których dowiedzieli się dlaczego warto wprowadzać zmiany w otaczającym nas środowisku, czym są ogrody deszczowe, łąki kwietne, nawierzchnie przepuszczalne. Uczyli się jak samodzielnie założyć ogródek warzywny czy kompostownik i dlaczego warto zbierać deszczówkę. Po uzupełnieniu wiedzy przyrodniczej, wyruszyliśmy do prac w terenie.
Dzieci pod opieką doświadczonych architektów zieleni tworzyły samodzielnie przestrzeń zabaw i eksploracji, w której zostało wykorzystanych wiele elementów dla wspierania bioróżnorodności:
- woda- spływając do najniższego miejsca w krajobrazie utworzy niszę dla roślin z wilgotnych łąk i poprawi warunki nawodnienia ogrodu, dzięki czemu stanie się on samowystarczalny,
- rabata kwietna łąka to miejsce ulokowane w pełnym słońcu, stanie się spiżarnią dla motyli,
- ziemia - wzbogacona o kompost i ściółkowana jest magazynem wody, którą rośliny pobierają, a przeprowadzając proces transpiracji poprawiają mikroklimat
- martwa materia organiczna - drewno, wiklina jest naturalnym, zrębki są przyjaznym dla środowiska i niedocenianym materiałem ogrodowym. Ich stosowanie jest dobrą praktyką, która warto promować
- kamienie - stanowią schronienie dla płazów
- piętrowa roślinność to miejsce uwielbiane przez małą awifaunę miasta np. wróble i sikory
- rabata podwyższona pełna aromatów ziołowych to dobra lekcja przyrodniczo- kulinarna
- ścieżka z kamienia łupanego to atrakcyjna alternatywa dla nawierzchni nieprzepuszczalnych.
Byliśmy zaangażowani w tworzenie przestrzeni, z której skorzystają wszystkie klasy, będziemy tam wypoczywać oraz uczyć się o przyrodzie i jej zjawiskach.
Przyjemnie będzie w naszym „Leśnym zakątku” odbywać zajęcia plenerowe, przeprowadzić ścieżkę zdrowia, czy zwyczajnie odpocząć w bliskości natury.
Ciekawostką jest mały kompostownik osadzony wśród ziół i przypraw, można wrzucić do niego zielone odpadki, takie jak ogryzki, gałązki, liście i inne odpady z pielęgnacji terenu zielonego.
Teren wokół szkoły stał się piękny, funkcjonalny i atrakcyjny dla całej społeczności.
Koordynator projektu w SP109: Kinga Jarosz
Projekt “Szkoła przyjazna klimatowi Modelowe centrum edukacji na temat łagodzenia i adaptacji do zmian klimatu w mieście” korzysta z dofinansowania o wartości 478 138 euro, otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach funduszy EOG. Program Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu; obszar programowy: Klimat.
https://spk.sendzimir.org.pl/reportaz-z-projektu/