Klasa 2d uporządkowała na parafialnym cmentarzu Grób Nieznanego Żołnierza przed świętem 11 listopada. Na znak pamięci o walczących o niepodległość zapaliliśmy nowe znicze.
MJ
Klasa 2d uporządkowała na parafialnym cmentarzu Grób Nieznanego Żołnierza przed świętem 11 listopada. Na znak pamięci o walczących o niepodległość zapaliliśmy nowe znicze.
MJ
7 XI 2023 roku do naszej szkoły zawitał wyjątkowy Gość – Pan Marek Michalak. Spotkanie przeznaczone było dla uczniów klas I – III. Odbyło się w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa z inicjatywy biblioteki szkolnej, we współpracy z księgarnią „Tuliszków”.
Pan Marek Michalak jest pisarzem, pedagogiem specjalnym, Kanclerzem Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu i Przewodniczącym Międzynarodowego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka. W latach 2008 – 2018 sprawował funkcję Rzecznika Praw Dziecka.
Spotkanie rozpoczęło się od powitania i przedstawienia Gościa przez Panią Bibliotekarkę. Przeczytany- w oczekiwaniu na naszego gościa - przez Panią Agnieszkę fragment „Historii o miłości” stał się punktem wyjścia do rozmowy z dziećmi na temat tej wartości.
Rozmowę z dziećmi Pan Marek Michalak rozpoczął od pytania, co jest w życiu ważne. W ten sposób nawiązał do swojej książki „Opowieści o tym, co w życiu ważne”. Odpowiedź „miłość” bardzo ucieszyła pisarza, ponieważ pierwsza opowieść w tej książce to właśnie „Historia o miłości”. Później padały odpowiedzi: rodzina, przyjaźń, akceptacja, tolerancja, przyroda. Pisarz mówił, jak ważne jest pielęgnowanie miłości, przyjaźni, wzmacnianie więzi. Przedstawił również książkę będącą kontynuacją wymienionej powyżej – „Opowieści o tym, co daje moc”.
Marek Michalak wspomniał także o swojej najnowszej książce „Wielcy przyjaciele dzieci”. Bohaterami są osoby, które zrobiły coś wyjątkowego na świecie dla innych, i o których na ogół nie wiemy, co wpłynęło na to, co ich uwrażliwiło do tego stopnia, że są dziś takimi ludźmi, jakimi są. "Skupiłem się na ich dzieciństwie. Co wydarzyło się takiego wyjątkowego. Tam spotkacie historie królowej Szwecji Sylwii, Nelsona Mandelii, Ireny Sendlerowej, czy Roberta Lewandowskiego. Część z tych ludzi miałem szczęście znać osobiście"- zdradził autor.
Podczas spotkania można było zauważyć, jak ważna jest dla naszego Gościa rodzina: żona, dzieci – Julia i Miłosz, które są narratorami wspomnianych wyżej opowieści i pies, również należący do rodziny.
Nasi uczniowie mieli także niepowtarzalną okazję obejrzenia i dotknięcia Orderu Uśmiechu. Pan Michalak pokazał swój Order Uśmiechu i opowiedział o procedurze jego nadania. Uczestnicy spotkania zobaczyli również insygnia Kanclerza Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu oraz unikatowy, pochodzący z Czarnego Lądu, kubek do spełnienia toastu sokiem, wyciśniętym z dwunastu cytryn.
Dzieci chętnie i licznie zadawały pytania pisarzowi. Po wzajemnym podziękowaniu za spotkanie Pan Marek Michalak podpisywał zakupione wcześniej książki.
Dziękuję za udział w spotkaniu, nauczyciel – bibliotekarz Elżbieta Miłkowska-Łaszkiewicz.
Pierwsza wizyta w szkolnej bibliotece pierwszoklasistów w listopadowe dni to zapoznanie się z pracą pani bibliotekarki, poznanie bibliotecznego savoir vivre zakończone wypożyczeniem książek z serii "Czytam Sobie".
Pierwszoklasiści z wielką radością zapoznali się z magicznym dla nich miejscem. Dla wielu uczniów była to pierwsza wizyta wśród tylu książek. Pani Ela opowiadała dzieciom o tym niesamowitym miejscu. Uczniowie dowiedzieli się, co należy zrobić, aby stać się czytelnikiem biblioteki oraz jak należy się w niej zachować. Z zainteresowaniem oglądali książki, przeszli gęsiego przez labirynt bibliotecznych regałów, a na koniec obiecali, że będą systematycznie odwiedzali to miejsce.
Wszystkim uczniom klas pierwszych, którzy dołączyli do grona czytelników życzymy dużo miłych wrażeń podczas czytania książek, życzymy aby książka stała się dla nich nieodłącznym towarzyszem i w szkole i w domu.
EMŁ
W naszej szkole dzięki współpracy z Instytutem Edukacji Pozytywnej realizowane są warsztaty dla wybranych klas. 7 XI zajęcia miała klasa 4a, która jak widać wspaniale współpracowała podczas ich realizacji.
Warsztaty “Super klasa - Super moce”, to cykl spotkań skoncentrowanych na budowaniu wewnętrznych zasobów klasy jako grupy oraz poszczególnych jej jednostek. Głównym celem warsztatów jest wzmocnienie więzi oraz tworzenie pozytywnego klimatu sprzyjającego zdrowiu psychicznemu.
Agata Cygan
Szkolna koordynatorka programu
Nasza szkoła uczestniczy w projekcie "Edukacja dla przyszłości-rozwój kompetencji kluczowych uczniów i uczennic" współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego.
Celem głównym projektu jest podniesienie kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych uczniów ze szczególnym uwzględnieniem wykorzystania metod i narzędzi edukacji włączającej poprzez:
-wzrost kompetencji kluczowych (TIK i/lub matematyczno-przyrodniczych) poprzez realizację treningów, warsztatów i szkoleń),
-rozwój minimum dwóch umiejętności społecznych z zakresu: umiejętności pracy zespołowej, rozwiązywania problemów, krytycznego myślenia; innowacyjności; przedsiębiorczości, rozwiązywania problemów; umiejętności uczenia się,
- rozwój zaplecza dydaktycznego służącego wprowadzeniu metod edukacji włączającej w placówce,
-wzrost kompetencji zawodowych nauczycieli z zakresu zastosowania metod edukacji włączającej (w tym z wykorzystaniem narzędzi TIK i dostępnych e-zasobów edukacyjnych).
2 i 3 listopada 2023 r. są dniami wolnymi od zajęć dydaktycznych.
Oddziały przedszkolne pracują w godzinach od 7.00 - 17.00,
grupy w salach: 107, M104, M105, posiłki bez zmian.
Świetlica zapewnia opiekę dla dzieci w godzinach 7.00 - 17.30 (sala 114)
Zgodnie z przepisami w naszej szkole odbyła się próbna ewakuacja. Przy tej okazji przypomnieliśmy sobie o obowiązujących zasadach. Przeprowadzając próbną ewakuację należy wykonać określone czynności, zgodnie z ustaloną procedurą. Wszystkie osoby znajdujące się w budynku szkolnym opuszczają go we właściwym porządku (ustalonym w instrukcji, a zależnym od konstrukcji budynku.
Nauczyciele muszą:
Ewakuację prowadzi się w każdym przypadku poprzez wyjście z danego pomieszczenia – dalej przez pionowe i poziome drogi ewakuacyjne zgodnie z oznakowaniem kierunków ewakuacji (ostateczna decyzja dotycząca kierunku ewakuacji należy do opiekuna grupy i zależy od zaistniałej sytuacji niekoniecznie musi pokrywać się z kierunkiem określonym przez znaki ewakuacyjne tj. należy pamiętać, że nie idzie się w kierunku źródła dymu)
Grupę ewakuowanych osób z konkretnej sali prowadzi nauczyciel uczący.
1. Należy ściśle stosować się do poleceń przełożonych lub prowadzących akcję ratowniczą.
2. Wyłączyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne i gazowe.
3. Izolować pomieszczenia w których powstał pożar od pozostałych przez zamknięcie drzwi.
4. W pierwszej kolejności ewakuować osoby z tych pomieszczeń gdzie występuje realne zagrożenie dla życia i zdrowia oraz osoby niepełnosprawne.
5. Na poszczególnych odcinkach całej drogi ewakuacji należy nadzorować ewakuację.
6. Nie przeciskać się w przeciwległym kierunku do ruchu ludzi.
7. Zachować spokój i opanowanie. Nie dopuszczać do powstania spiętrzeń, bezwładnego ruchu, względnie paniki.
8. Sprawdzić pomieszczenia czy nie pozostały w nich jakieś osoby.
9. Wytypowane osoby do działań zabezpieczających ewakuację winny przystąpić do wykonywania przypisanych im zadań.
10. Wszystkie osoby opuszczające szkołę powinny przystąpić do ewakuacji postępując zgodnie z zaleceniami i udać się na wyznaczone miejsce zbiórki (plan sytuacyjny). Opuszczając sale lekcyjne nie zabieramy ze sobą żadnych rzeczy.
11. W trakcie opuszczania budynku swoim zachowaniem wpływać na sprawny i spokojny przebieg akcji, w sposób nie wywołujący paniki.
12. Na miejscu ewakuacji : nauczyciel ustawia uczniów (zachowując odstęp pomiędzy grupami), sprawdza obecność, nauczyciel uczący przekazuje informację o stanie liczbowym klasy (grupy) prowadzącemu ewakuację (osoba z założoną kamizelką odblaskową), nauczyciel z uczniami i pozostali pracownicy przebywają do czasu otrzymania stosownej informacji, co do powrotu do budynku i dalszej pracy i nauki w miejscu zbiórki.
13. Udzielić w razie potrzeby pierwszej pomocy przedmedycznej.
Listopad kojarzy się nam ze świętem Wszystkich Świętych, z Dniem Zadusznym.
To czas zadumy i refleksji nad życiem, śmiercią i przemijaniem. Udajemy się na cmentarze, by uczcić pamięć bliskich, znajomych, bezimiennych bohaterów, żołnierzy oraz ludzi zapomnianych.
W naszej szkole listopadowa zaduma udzieliła się wszystkim, dorosłym i dzieciom. Słowa księdza Jana Twardowskiego „Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą” stanowiły motto wystawy "PAMIĘCI PRACOWNIKÓW SZKOŁY 109", przypomniającej nam o zbliżających się świętach i skłaniającej do przemyśleń na temat przemijania, która pojawiła się już 23 października.
26 października 2023 r. pierwszoklasiści Szkoły Podstawowej nr 109 na uroczystej akademii zostali włączeni do społeczności szkolnej. Dzień ten był szczególny dla 102 uczniów klas pierwszych, którzy wraz ze swoimi wychowawczyniami wzięli udział w pasowaniu. W tym roku szkolnym pierwszaków będą uczyć panie: klasę - 1a Jolanta Mitura, 1b Joanna Pietrzak, 1c Katarzyna Staniec, 1d Katarzyna Salach, 1e Beata Bryl .
Pasowanie na ucznia to niezwykłe wydarzenie w życiu każdego dziecka, także ważne wydarzenie wpisane w kalendarzu szkolnym. W programie artystycznym przygotowanym pod opieką wychowawców pierwszoklasiści udowodnili, że mogą dostąpić tego zaszczytu i być pasowani na uczniów szkoły.
Ślubowali uroczyście:
- Wypełniać sumiennie obowiązki ucznia- Uczyć się pilnie- Dbać o dobre imię swojej klasy i szkoły- Przynosić dumę nauczycielom i rodzicom- Swoim zachowaniem i nauką sprawiać im radość- Być dobrym Uczniem i Polakiem.
W obecności sztandaru szkoły, po odśpiewaniu hymnu państwowego dzieci złożyły ślubowanie następnie Pani Dyrektor Hanna Ratańska-Szot pasowała dzieci na uczniów pierwszej klasy.
Podczas uroczystości nie zabrakło także w szkole rodziców, którzy ze wzruszeniem patrzyli na swoje pociechy.
Ten szczególny dzień z pewnością na długo pozostanie w pamięci każdego pierwszoklasisty. Wszystkim dzieciom życzymy wielu sukcesów na nowej drodze obowiązków szkolnych.
Uczniowie klas 2b i 2d prezentowali na lekcjach j. angielskiego wykonane własnoręcznie projekty domów. Nauka metodą projektu wzmacnia nasze mocne strony oraz uczy współpracy.
A.C
27 października odbyła się V edycja Szkolnych Zawodów Speedcubingu - układania kostki Rubika na czas.
Zawodnicy mieli po 3 ułożenia. Odrzucany był najgorszy i najlepszy wynik. Do rankingu brany był średni wynik.
W konkurencji układania kostki 2x2 zwycięzcą został Tomasz Brzóskiewicz z klasy 4b z czasem 8 sekund.
W konkurencji układania kostki 3x3 zwycięzcą został Aleksander Szczepankowski, kl. 7d z czasem 34 sekundy.
Ponad to, kilku uczniów podczas zawodów pobiło swoje osobiste, życiowe rekordy. Wśród zawodników panowała wspaniała, życzliwa atmosfera. Gratulacje!
organizator: Marta Płachecka
Szczegółowe wyniki:
kostka 2x2
1.Tomasz Brzóskiewicz, kl. 4b (wynik do rankingu - 8,835sek, najlepszy 8,713sek; najgorszy 11,492sek)
2. Antoni Rogólski, kl. 8b (wynik do rankingu - 15, 579sek, najlepszy 14,601sek; najgorszy 15,681sek)
3. Aleksander Szczepankowski, kl. 7d (wynik do rankingu - 22,133sek, najlepszy 19,688sek; najgorszy 31,789sek)
4. Antoni Libiszowski, kl. 4b (wynik do rankingu - 24,579sek, najlepszy 16,190sek; najgorszy 30,404sek)
5. Adam Klepacki, kl. 4d (wynik do rankingu - 28,711sek, najlepszy 14,922sek; najgorszy DNF)
6. Adam Szynkowski, kl. 4b (wynik do rankingu - 29,454sek, najlepszy 13,542sek; najgorszy 35,710sek)
7. Kamil Goźliński, kl. 4d (wynik do rankingu - 8,835sek, najlepszy 8,713sek; najgorszy 11,492sek)
8. Artur Chojdak, kl. 4c (wynik do rankingu - 34,414sek, najlepszy 29,258sek; najgorszy 57,797sek)
9. Sebastian Gałecki, kl. 8b (wynik do rankingu - 38,813sek, najlepszy 25,633sek; najgorszy DNF
kostka 3x3
1. Aleksander Szczepankowski (wynik do rankingu - 34,836sek, najlepszy 31,367sek; najgorszy 42,211)
2. Tomasz Brzóskiewicz, kl. 4b (wynik do rankingu - 37, 951sek, najlepszy 32,601sek; najgorszy 37,964sek)
3. Antoni Rogólski, kl. 8b (wynik do rankingu - 44,342sek, najlepszy 38,211sek; najgorszy 51,831sek)
4. Kamil Goźliński, kl. 4d (wynik do rankingu - 45,906sek, najlepszy 39,625sek; najgorszy DNF)
5. Artur Chojdak, kl. 4c (wynik do rankingu - 49,981sek, najlepszy 42,690sek; najgorszy 53,621sek)
6. Filip Stój, kl. 7d (wynik do rankingu - 1min i 2,778sek, najlepszy 50,391sek; najgorszy 1min i 3,383sek)
7. Franciszek Szczepaniuk, kl. 7a (wynik do rankingu - 1min i 6,898sek, najlepszy 1min i 2,578sek; najgorszy 1min i 19,602sek)
8. Antoni Libiszowski, kl. 4b (wynik do rankingu - 1min i 8,843sek, najlepszy 55,690sek; najgorszy 1min i 8,870sek)
9. Sebastian Gałecki, kl. 8b (wynik do rankingu - 1min i 11,445sek, najlepszy 59,164sek; najgorszy DNF)
10. Adam Klepacki, kl. 4d (wynik do rankingu - 1min i 57,831sek, najlepszy 1min i 43,711sek; najgorszy 2min i 1,240sek)
11. Bartosz Fajfer, kl. 5d (wynik do rankingu - 2 min i 34,974sek, najlepszy 1 min i 8,934sek; najgorszy DNF)
23 pażddriernika Klasa 8a realizowała warsztaty z doradztwa zawodowego "Warszawa Talentów" Wcies, ul. Stara 4., poznawali swoje mocne strony, branże, nawet uczyli się jak założyć własną firmę. Dobra zabawa, integracja, bezcenne doświadczenia...
K.J
13 X - Klasa 1D - pracowała metodą stacji badawczych w ramach Innowacji "Szalone literki"
Szkoła Myślenia Pozytywnego to autorski program certyfikacyjny stworzony i realizowany od 2016 przez Fundację „Instytut Edukacji Pozytywnej”.
Głównym celem Programu jest promocja i profilaktyka zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz nauka jak dbać o dobrostan psychiczny, co na niego wpływa i jak on wpływa na nasze funkcjonowanie. Szkoła Myślenia Pozytywnego to roczna przygoda pełna wrażeń, empatii, zrozumienia i pracy nad otwartością, holistycznym dbaniem o zdrowie, o siebie i otoczenie.
„Uczyń zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie dla wszystkich globalnym priorytetem"
– to hasło przewodnie tegorocznego Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego.
Z okazji Dnia Zdrowia Psychicznego (10 października) w szkole trwa inicjatywa "Z okazji Dnia Zdrowia Psychicznego zadbaj o swoje ego". W całej szkole rozwieszone są plakaty i ulotki, co zrobić, aby w prosty i zdrowy (!) sposób zadbać o swoje samopoczucie.
organizatorzy: Aneta Janowska (psycholog szkolny) i Aleksandra Biela-Wołońciej (nauczyciel j.angielskiego)
W ramach programu wsparcia zdrowia psychicznego wśród uczniów kl. 3 porozmawialiśmy na temat tego, czym jest bezpieczeństwo psychiczne i emocjonalne dziecka. W jaki sposób możemy zadbać o nasze zdrowie psychiczne? Efektem są wspólnie przygotowane plakaty.
Agata Cygan - Koordynatorka Programu IEP
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego ustanowiony został w 1992 przez Światową Federację Zdrowia Psychicznego (World Federation for Mental Health, działająca od 1948) z inicjatywy sekretarza generalnego organizacji Richarda Huntera.
22 października w niedzielę w godzinach 11.00-15.00 parking za Urzędem Dzielnicy Wawer, Żegańska 1
22.10.2023r. w godzinach 11.00 – 15.00 będziecie mogli opróżnić swoje garaże, piwnice i szafy z „przydasi”.
Nie wiesz co zrobić ze starym, ale wciąż sprawnym telewizorem? Masz dość stawania gołą stopą na klockach? Przeczytane książki zalegają na półkach? Ruszają zapisy na Wawerską Garażówkę!
Zgłoś się na Wawerską Garażówkę! Zapisy przyjmujemy do 19.10.2023r. (czwartek). Skorzystaj z formularza. Mailowo otrzymasz potwierdzenie przyznanego ci miejsca. Swoje stoisko możesz rozkładać od godziny 9.00 na parking za Urzędem Wawer.
Na parkingu za Urzędem Dzielnicy Wawer znajdzie się miejsce dla ponad 200 wystawców!
8.00 – 11.00 – wystawcy rozstawiają swoje stoiska
11.00 – 15.00 – Wawerska Garażówka + animacje dla dzieci
15.00 – 16.00 – koniec wydarzenia, wystawcy składają stoiska
Kiedy Ty będziesz robił zakupy, nasi animatorzy przygotują z Twoim dzieckiem atrakcyjne produkty z materiałów przeznaczonych do recyklingu.
Nasza Wawerska Garażówka odbędzie się w duchu Zero Waste.
Zero Waste = zero odpadów, zero marnowania. To co Tobie wydaje się niepotrzebne i mogłoby trafić na śmietnik, może otrzymać nowe życie.
Dzięki takiemu zachowaniu dbasz o środowisko i przedłużasz życie naszej planety.
Więcej informacji na stronie https://mojwawer.pl/garazowka(otwiera się w nowej karcie).
W przypadku pytań prosimy o kontakt mailowy wawer@wyprzedazgarazowa.org.
źródło >>>> https://wawer.um.warszawa.pl/-/wawerska-garazowka-na-parkingu
W dniu 26 września 2023 uczniowie klas 5 - 8 naszej szkoły wzięli udział w indywidualnych biegach przełajowych Dzielnicy Wawer. Biegi odbywały się na Stadionie Radość.
Troje uczniów z klas 7 – 8:
Weronika Wa. , Eryk K., Aleksander Sz.
bardzo dobrze poradziło sobie na trasie biegowej, kwalifikując się do Warszawskiej Olimpiady Młodzieży, w której dzielnie reprezentowali dzielnicę Wawer.
W dniu 2 października swój sukces triumfował Eryk K., przybiegając jako drugi na metę podczas WOM, uzyskując przepustkę do reprezentowania Warszawy w finałach wojewódzkich.
Gratulujemy sukcesów i trzymamy kciuki za dalsze powodzenie!
Nauczyciele wychowania fizycznego
Ósmoklasiści wzięli udział w ciekawych warsztatach historycznych, które realizuje Instytut Pamięci Narodowej. Praca z mapą z różnych okresów historycznych, budowanie modeli budynków współczesnej Warszawy, dobra zabawa i nauka!
Nauczycielki historii
Kinga Jarosz, Urszula Plust
Zapraszamy do wysłuchania życzeń!
SU 109
Powered by aSc EduPage