• RELIGIA

        • PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z RELIGII

          Przedmiot oceny z religii zawiera kryteria poznawcze, kształcące i wychowawcze. W wartościowaniu oceny z religii nauczyciel uzupełnia dydaktyczny zakres oceny wymiarem duszpasterskim, czyli ideałem życia chrześcijańskiego.

          W ocenianiu z religii obowiązują poniższe zasady:

          1. Obiektywność – zastosowanie jednolitych norm i kryteriów oceniania.

          2. Jawność – podawanie na bieżąco wyników pracy ucznia (rodziców na ich zapotrzebowanie lub gdy zaistnieje taka potrzeba ze strony szkoły).

           3. Instruktywność – wskazanie na występujące braki.

          4. Mobilizacja do dalszej pracy.

          Prowadzenie zróżnicowanych form i rodzajów kontroli:

          1. Kontrola wstępna (dokonanie diagnozy wiedzy i umiejętności w początkowej fazie kształcenia).

           2. Kontrola bieżąca (sprawdzanie w trakcie trwania procesu kształcenia).

          3. Kontrola końcowa (dotyczy zakończonego etapu kształcenia).

          4. Kontrola dystansowa (zbadanie trwałości wyników po pewnym okresie od zakończenia procesu).

           

          Metody kontroli i oceny:

          1. Konwencjonalne (bieżąca kontrola, prace pisemne, posługiwanie się książką, ćwiczenia praktyczne, kontrola graficzna, obserwacja uczniów w toku ich pracy itp.).

           2. Techniczne sposoby kontrolowania procesu dydaktycznego (kontrola i ocena przy pomocy zróżnicowanych zadań testowych).

          Sposoby oceniania: Wartościowanie gestem, słowem, mimiką, stopniem. Elementy wchodzące w zakres oceny z religii:

          1. Ilość i jakość prezentowanych wiadomości.

          2. Zainteresowanie przedmiotem.

          3. Stosunek do przedmiotu.

          4. Pilność i systematyczność.

          5. Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu.

          6. Postawa. Kontrola i ocena w religii nie dotyczy wyłącznie sprawdzenia wiadomości, lecz także wartościowania umiejętności, postaw, zdolności twórczych, rozwoju zainteresowań, motywacji uczenia się, a głównie kształtowania cech charakteru, woli, odpowiedzialności za swoje czyny, dokładności, wytrwałości, pracowitości, kultury osobistej, zgodności postępowania z przyjętą wiarą.

          Ocenie podlegają:

          1. Pisemne prace kontrolne co najmniej raz w ciągu semestru, obejmujące więcej niż trzy jednostki lekcyjne, zapowiedziane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem, sprawdzane przez nauczyciela do dwóch tygodni. Ponadto karkówki; zakres ich materiału powinien obejmować nie więcej niż trzy jednostki lekcyjne lub materiał podstawowy. Nauczyciel przechowuje sprawdziany przez 1 semestr.

          2. Odpowiedzi ustne z zakresu trzech ostatnich lekcji.

          3. Wypowiedzi w trakcie lekcji, podczas dyskusji, powtórzenia itp.

          4. Praca domowa: krótkoterminowa i długoterminowa, kontrolowana na bieżąco.

          5. Ocena ze znajomości podstawowych prawd wiary zdobywana podczas odpowiedzi ustnej lub pisemnej.

          6. Zeszyt: sprawdzany podczas odpowiedzi i według decyzji nauczyciela. Jeden raz w semestrze kompleksowa ocena zeszytu.

          7. Pilność, systematyczność, postawy, umiejętności: osiągnięcia ucznia zapisywane w kartach obserwacyjnych prowadzonych przez nauczyciela religii.

          8. Przygotowanie do poszczególnych katechez.

           9. Korzystanie z Pisma Świętego, podręcznika i innych materiałów katechetycznych.

           10. Zaangażowanie w przygotowanie i przeprowadzenie uroczystości szkolnych o charakterze religijnym, zaangażowanie w przygotowanie gazetek szkolnych, udział w konkursach religijnych, współpraca ze wspólnotą parafialną.

          11. Uczeń ma prawo do zgłaszania jednego nieprzygotowania w semestrze.

           12. Inne możliwości stwarzające podstawę oceniania. Ilość ocen: W ciągu jednego semestru nauczyciel wystawia każdemu uczniowi co najmniej trzy oceny cząstkowe.

           Poprawianie: Promuje się systematyczne ocenianie w ciągu semestrów połączone z możliwością poprawiania. W wyjątkowych uzasadnionych sytuacjach poprawianie może odbywać się bezpośrednio przed wystawianiem oceny semestralnej lub końcoworocznej. Jeżeli uczeń chce uzyskać ocenę wyższą od proponowanej przez nauczyciela na koniec I semestru lub roku szkolnego musi napisać sprawdzian z całości materiału realizowanego, odpowiednio, w I semestrze lub całego roku szkolnego.

          Klasyfikacja: Uczeń może być niesklasyfikowany z religii, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie edukacji. Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.

          Oceny cząstkowe, śródroczne i końcoworoczne według skali: – celujący (6), – bardzo dobry (5), – dobry (4), – dostateczny (3), – dopuszczający (2), – niedostateczny (1). Ustalenie wymagań programowych w obrębie poszczególnych poziomów oraz zastosowanie ich w określonych ocenach osiągnięć uczniów

          Ocena NIEDOSTATECZNA

          Katechizowany:

           • Wykazuje rażący brak wiadomości programowych.

          • Wykazuje brak jedności logicznej między wiadomościami.

          • Prezentuje zupełny brak rozumienia uogólnień i nieumiejętność wyjaśniania zjawisk. • Przejawia nieumiejętność stosowania wiedzy.

          • Podczas przekazywania informacji popełnia bardzo liczne błędy.

          • Posiada niepoprawny styl wypowiedzi.

           • Nie wykazuje się znajomością pacierza.

           • Nie posiada zeszytu lub dość często nie przynosi go na lekcję.

          • Lekceważy przedmiot.

          • Nieodpowiednio zachowuje się na lekcji.

          • Wyraża lekceważący stosunek do wartości religijnych.

          • Opuszcza lekcje religii.

          • Inne uwarunkowania indywidualne ucznia wskazujące na ocenę niedostateczną.

           

          Wymagania konieczne Uwarunkowania osiągania oceny DOPUSZCZAJĄCEJ

          Katechizowany:

          • Opanował konieczne pojęcia religijne.

          • Posiada luźno zestawiony poziom wiadomości programowych.

           • Prezentuje mało zadawalający poziom postaw i umiejętności.

          • Wykazuje brak rozumienia podstawowych uogólnień.

          • Przejawia brak podstawowej umiejętności wyjaśniania zjawisk.

          • Nie potrafi stosować wiedzy, nawet przy pomocy nauczyciela.

          • Podczas przekazywania wiadomości popełnia liczne błędy, wykazuje niepoprawny styl wypowiedzi, posiada trudności w wysławianiu.

          • Prowadzi zeszyt.

          • Posiada problemy ze znajomością pacierza.

           • Wykazuje poprawny stosunek do religii.

          • Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące na ocenę dopuszczającą.

           

          Wymagania podstawowe Uwarunkowania osiągania oceny DOSTATECZNEJ

          Katechizowany:

          • Opanował łatwe, całkowicie niezbędne wiadomości, postawy i umiejętności.

          • Prezentuje podstawowe treści materiału programowego z religii.

          • Wykazuje się wiadomościami podstawowymi, połączonymi związkami logicznymi.

          • Dość poprawnie rozumie podstawowe uogólnienia oraz wyjaśnia ważniejsze zjawiska z pomocą nauczyciela.

          • Potrafi stosować wiadomości dla celów praktycznych i teoretycznych przy pomocy nauczyciela.

          • W przekazywaniu wiadomości z religii popełnia niewielkie i nieliczne błędy.

          • Komunikuje wiedzę wybiórczo.

           • Wykazuje się podstawową znajomością pacierza.

          • W zeszycie ucznia sporadyczne braki notatek, prac domowych.

          • Prezentuje przeciętną pilność, systematyczność i zainteresowanie przedmiotem.

          • Stara się uczestniczyć w życiu parafii.

          • Inne możliwości indywidualne ucznia wskazujące ocenę dostateczną.

           

          Wymagania rozszerzające Uwarunkowania osiągania oceny DOBREJ

          Katechizowany:

          • Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dostatecznej.

          • Opanował materiał programowy z religii.

          • Prezentuje wiadomości powiązane związkami logicznymi.

           • Poprawnie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska inspirowane przez nauczyciela.

           • Stosuje wiedzę w sytuacjach teoretycznych i praktycznych inspirowanych przez nauczyciela.

          • Podczas wypowiedzi nie popełnia rażących błędów stylistycznych.

          • Wykazuje się dobrą znajomością pacierza.

          • W zeszycie posiada wszystkie notatki i prace domowe.

           • Podczas lekcji posiada określone pomoce (podręcznik, zeszyt i inne) i korzysta z nich.

           • Systematycznie uczestniczy w zajęciach religii.

          • Jest zainteresowany przedmiotem.

          • Włącza się w przeżycia i dynamikę roku liturgicznego.

           • Wykazuje się dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości.

           • Postawa ucznia nie budzi wątpliwości.

          • Stara się być aktywnym podczas lekcji.

          • Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę dobrą.

           

           Wymagania dopełniające Uwarunkowania osiągania oceny BARDZO DOBREJ

          Katechizowany:

          • Spełnia wymagania określone w zakresie oceny dobrej.

           • Opanował pełny zakres wiedzy, postaw i umiejętności określony poziomem nauczania religii.

           • Prezentuje poziom wiadomości powiązanych ze sobą w logiczny układ.

          • Właściwie rozumie uogólnienia i związki między nimi oraz wyjaśnia zjawiska bez ingerencji nauczyciela.

          • Umiejętnie wykorzystuje wiadomości w teorii i praktyce bez ingerencji nauczyciela.

           • Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi.

           • Posiada pełną znajomość pacierza.

          • Wzorowo prowadzi zeszyt i odrabia prace domowe.

           • Aktywnie uczestniczy w religii.

          • Postępuje bez żadnych zastrzeżeń.

          • Jest pilny, systematyczny, zainteresowany przedmiotem.

          • Chętnie i systematycznie uczestniczy w życiu parafii.

          • Odpowiedzialnie włącza się w dynamikę i przeżycia roku liturgicznego.

          • Stara się być świadkiem wyznawanej wiary.

           • Inne możliwości indywidualne ucznia promujące ocenę bardzo dobrą.

           

          Wymagania ponadprogramowe Uwarunkowania osiągania oceny CELUJĄCEJ

          Katechizowany:

           • Spełnia wymagania określone w zakresie oceny bardzo dobrej.

          • Wykazuje się wiadomościami wykraczającymi poza program religii własnego poziomu edukacji.

          • Prezentuje wiadomości powiązane ze sobą w systematyczny układ.

           • Samodzielnie posługuje się wiedzą dla celów teoretycznych i praktycznych.

          • Wykazuje się właściwym stylem wypowiedzi, swobodą w posługiwaniu się terminologią przedmiotową i inną.

          • Angażuje się w pracach pozalekcyjnych, np. gazetki religijne, montaże sceniczne, pomoce katechetyczne, prezentacje multimedialne  itp.

          • Uczestniczy w konkursach wiedzy religijnej.

           • Twórczo uczestniczy w życiu parafii, np. należy do organizacji i ruchów katolickich, uczestniczy w pielgrzymkach itp.

          • Jego pilność, systematyczność, zainteresowanie, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń.

           • Poznane prawdy wiary stosuje w życiu.

          • Inne osiągnięcia indywidualne ucznia promujące ocenę celującą.

           

           

          opracowanie: s. Otylia Pierożek 

          zespół katechetyczny

           

           

           

           

           

           

  • RODO

  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

    • Logowanie

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2 03-991 Warszawa 03-991 Warszawa Poland
  • Nagłówek

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 1894
  • Galeria zdjęć

      brak danych