• Mazowsze w Europie
          • Mazowsze w Europie

            W ramach projektu Mazowsze w Europie – Konstytucja dla Europy Wojciecha Bogumiła Jastrzębowskiego przeprowadziliśmy w czterech klasach ósmych zajęcia projektowe poświęcone postaci Wojciecha Bogumiła Jastrzębowskiego.

            Uczniowie zapoznali się z edukacyjnymi materiałami filmowymi, ciekawymi faktami z życia „Zielonego Profesora”.

            Zainspirowani wszechstronnością zainteresowań i działań
            W.B. Jastrzębowskiego tworzyli plakaty z hasłami i opisem konkretnego działania (obszaru pracy i zainteresowań) Jastrzębowskiego.

            Uczestnicy projektu zwracali uwagę na potrzebę współpracy i wspólnego działania, jako jedyną drogę do osiągnięcia społecznego sukcesu. Sukcesu w obszarze, którym jesteśmy zainteresowani, który służy dobrostanowi ogółu jak też jednostki.

            Uczniowie wspólnie stworzyli „mapę myśli” o W.B. Jastrzębowskim, na której zapisali wszystkie obszary jego działalności, pracy i zainteresowań. Mapa, notatki, zdjęcia oraz informacje, które wyszukaliśmy w książce Alicji Wejner, posłużyły jako baza do napisania krótkich esejów będących rozwinięciem słów:

            „Poglądy W.B. Jastrzębowskiego są do dzisiaj aktualne, ponieważ ….”

            Prace były różnorodne, przedstawiały fakty z życia bohatera projektu, jak też odniesienie uczestników do współczesności oraz przemyśleń o przyszłości Polski, Europy i świata.

            Podczas realizacji projektu wszyscy poczuliśmy się jeszcze mocniej Mazowszanami, Polakami, Europejczykami … ludźmi dostrzegającymi lepszą przyszłość.

            Kinga Jarosz

            Nauczyciel WOS

        • Warszawska Nagroda Edukacyjna im. Marka Edelmana
          • Warszawska Nagroda Edukacyjna im. Marka Edelmana

            27 kwietnia br. uczniowie klas ósmych brali udział w gali podsumowującej III edycję Warszawskiej Nagrody Edukacyjnej im. Marka Edelmana. 

            Organizatorem i fundatorem Nagrody jest m.st. Warszawa. Nagrodę przyznaje Rada m.st. Warszawy. Partnerem Nagrody jest Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

            Otrzymaliśmy dyplom w kategorii "szkoły podstawowe", gdyż nasz szkoła w procesie edukacyjnym realizuje:

            - działania dotyczące edukacji na rzecz praw człowieka w kontekście historycznym i współczesnym;

            - projekty edukacyjne związane z edukacją o Holokauście oraz upamiętniające rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim;

            - działania na rzecz praw człowieka i praw obywatelskich;

            - projekty z zakresu działań podejmowanych w okresie PRL przez przedstawicieli opozycji demokratycznej;

            Celem wydarzenia była prezentacja dobrych, nagrodzonych przez Kapitułę Nagrody projektów, inicjatyw edukacyjnych realizowanych w ostatnich latach w warszawskich placówkach oświatowych, których tematyka  dotyczyła: edukacji na rzecz praw człowieka, praw obywatelskich w kontekście historycznym, współczesnym; zapobiegania przejawom nienawiści, zbrodniom przeciwko ludzkości w kontekście historycznym i współczesnym; historii i kultury żydowskiej, ze szczególnym uwzględnieniem społeczności warszawskiej; edukacji o Holokauście oraz upamiętnienia rocznicy wybuchu powstania w Getcie Warszawskim;  czy popularyzacji osoby i dokonań Marka Edelmana.

            Kinga Jarosz

             

        • ŁĄCZKA DLA PSZCZÓŁ- projekt edukacyjny
          • ŁĄCZKA DLA PSZCZÓŁ- projekt edukacyjny

            Jest! Pojawiła się na terenie naszej szkoły! Panowie konserwatorzy przygotowali teren, ogrodzili płotkiem, a członkowie KOŁA PRZYRODNICZEGO pod opieką nauczycielki przyrody- Ewy Borkowskiej wysiali specjalny zestaw nasion. Nasiona otrzymaliśmy w  prezencie- od pani Magdy - mamy naszego ucznia. 

            Przy tej okazji odbyła się też lekcja przyrody- Jak wyglądają rośliny, które wyrosną z nasion?

             Ostatnio opady deszczu są niewielkie więc nasi nieocenieni panowie dozorcy- Krzysztof i Andrzej  wieczorem podlewają naszą łączkę. Praca ZBIOROWA da wkrótce efekt. Zobaczymy co wyrośnie? Czy jakieś pszczólki przylecą na Przygodną ? Wkrótce kolejna relacja z obserwacji, którą prowdzić będą młodzi przyrodnicy.

            Ewa Borkowska 

            opiekun Koła Przyrodniczego 

            Co to jest łąka kwietna?

            Łąka kwietna to swobodne nasadzenie z kwitnących roślin jednorocznych, bylin oraz traw, naśladujące naturalną łąkę. Łąki kwietne zakładane są poprzez wysiew mieszanek nasion różnorodnych gatunków roślin. W ogrodach łąka kwietna może pełnić funkcje dekoracyjne oraz stanowić pożytek dla pszczół i innych owadów zapylających. Coraz częściej łąki kwietne zakładane są zamiast tradycyjnych trawników.

            Gatunki roślin na łąkę kwietną

            Zazwyczaj, gdy zakładamy łąkę kwietną chcemy aby stanowiła dobrej jakości pożytek dla pszczół oraz stanowiła kwitnącą ozdobę ogrodu przez jak najdłuższy czas okresu wegetacyjnego. Efekt ten będzie łatwiej osiągnąć wybierając odpowiednie gatunki roślin na łąkę kwietną, zarówno takie które zakwitną wiosną, jak i te kwitnące latem, a czasem nawet aż do jesieni.Dobór gatunków roślin na łąkę kwietną może być bardzo zróżnicowany. Ozdobną funkcję pełnią rośliny kwitnące, takie jak: chaber bławatek, mak polny, wrotycz pospolity, krwawnik pospolity, jaskier ostry, rumianek pospolity. Gatunki te warto uzupełnić wolno rosnącymi gatunkami traw, takimi jak: kostrzewa czerwona czy wiechlina łąkowa, a także roślinami motylkowatymi, czyli koniczyną, łubinem czy wyką.

            Gatunki roślin na łąkę kwietną warto dobrać pod kątem warunków panujących na wybranym stanowisku. I tak w miejscach suchych sprawdzają się takie gatunki jak: dziurawiec zwyczajny, gipsówka (łyszczec), lebiodka pospolita, przetacznik kłosowy, goździk piaskowy, rogownica polna, czy szałwia łąkowa. Z kolej w miejscach bardziej wilgotnych warto wysiać bodziszka łąkowego, rzeżuchę łąkową, rdest, żywokost lekarski, niezapominajkę błotną i wiązówkę błotną.Dość osobliwym gatunkiem na łąkę kwietną jest mak polny. Stanowi piękną ozdobę łąki kwietnej ale niestety źle znosi koszenie i przez to kwitnie tylko w pierwszym roku po wysiewie (zanim nie zostanie skoszony). Warto jednak go wysiać bo ubarwi łąkę kwietną w pierwszym roku, zanim inne gatunki łąkowe dobrze się rozwiną.

             

            Kiedy siać łąkę kwietną?

            Gdy mamy już wybrane nasiona na wysiew łąki kwietnej, warto zastanowić się nad najlepszym terminem wysiewu mieszanki łąkowej.Nasiona na łąki kwietne wysiewa się zazwyczaj na wiosnę, od połowy marca do początku czerwca. Przy wiosennym wysiewie otrzymujemy kwitnącą łąkę już latem tego samego roku. Taki szybki efekt to zaleta wiosennego terminu wysiewu łąk kwietnych i zapewne dlatego większość osób wybiera ten właśnie termin. Wiosną optymalny termin wysiewu łąki kwietnej to kwiecień i maj. Należy wówczas pamiętać o konieczności utrzymania wilgotnej gleby oraz uważać na chwasty, które mogą kiełkować i wyrastać szybciej niż rośliny łąkowe.Z tego ostatniego względu niektórzy specjaliści polecają też wysiew łąki kwietnej na jesieni. Wtedy należy to zrobić we wrześniu, co pozwoli choć części roślin łąkowych skiełkować jeszcze tej samej jesieni, zaś wiosną będą one rosły szybciej niż ewentualne chwasty. Nie robimy tego zaś w październiku, bo wtedy jest duże ryzyko, że pojawiające się tuż przed zimą delikatne siewki ulegną przemarznięciu. Można też wysiać łąkę kwietną w listopadzie. Wówczas nasiona przeleżą do wiosny. Będzie to korzystne dla roślin, które do dobrego kiełkowania, potrzebują przechłodzenia w zimie.

            żródło:https://poradnikogrodniczy.pl/laka-kwietna-dla-pszczol-jak-zalozyc-lake-kwietna-w-ogrodzie.php

             

        • ZAPROSZENIE- CENTRUM MŁODZIEŻOWE w Wawrze
          • ZAPROSZENIE- CENTRUM MŁODZIEŻOWE w Wawrze

            6 maja 2022 roku (w piątek) o godzinie 17.00 otwieramy Centrum Młodzieżowe w Wawrze przy ulicy Korkowej 119/123 dla osób w wieku 13–19 lat . Zapewniamy przestrzeń, w której to młodzież będzie decydować, co chce robić – odrabiać lekcje, oglądać film czy uczyć się ceramiki. Dajemy możliwość spędzania czasu na jej zasadach, budując tym samym poczucie odpowiedzialności, przynależności do grupy i szansę na wszechstronny rozwój. Działania centrum będą koordynowane przez Weronikę Piper, która posługuje się językiem polskim i angielskim, oraz Irynę Yatsyk, która jest ukraińsko- i rosyjskojęzyczna.

            Nasza fundacja działa na rzecz edukacji od 2009 roku. Przez ostatnie lata wiele naszych projektów adresowanych było do mieszkańców i uczniów Wawra. Dzięki działalności Digipunktu, projektowi „Falenicka opowieść”, konkursowi literackiemu „Szkoła życia”, wydarzeniom takim jak „Letnie ostatki” czy „Noc Muzeów” opowiadamy Wielkie Historie Wawra, aktywizujemy i edukujemy mieszkańców dzielnicy. Wychodzimy naprzeciw wyzwaniom współczesności, korzystając z doświadczeń pokoleń. Jesteśmy przekonani, że odkrywając historię, możemy rozwijać praktyczne umiejętności krytycznego myślenia, współpracy czy kreatywności.

             

            Serdecznie zapraszamy na otwarcie Centrum Młodzieżowego 6 maja, a także w kolejnych dniach – działamy od poniedziałku do soboty od 15.00 do 19.00.

            Od dzieci poniżej 18 roku życia będziemy potrzebować zgody na ich przebywanie i udział w zajęciach na miejscu. Wzory zgody będą rozdawane w Centrum Młodzieżowym.

            Aktualne informacje na temat działania Centrum: https://www.facebook.com/CentrumMlodziezowewWawrze

            Kontakt: centrum@wielkiehistorie.pl

            Z poważaniem

            Zespół Fundacji na rzecz Wielkich Historii

        • "Dzień Ziemi. Razem dla czystej planety" 
          • "Dzień Ziemi. Razem dla czystej planety" 

            „Światowy Dzień Ziemi zapoczątkowywany w 1970 r. przez amerykańskiego senatora Gaylorda Nelsona został poparty przez tysiące uczniów oraz studentów. 22 kwietnia młodzi ludzie wyszli na ulice by razem domagać się zaprzestania degradacji środowiska. Ten dzień to idealna okazja do podjęcia wspólnych działań na rzecz klimatu i różnorodności biologicznej oraz wzmacniania kontaktu z naturą.” – CEO


            22.04. uczniowie klasy 1a wzięli udział w webinarze wprowadzającym do obchodów Dnia Ziemi oraz zrealizowali zadanie terenowe dot. tego jak badać i chronić przyrodę. Podczas weekendu 23-24.04 zaproponowałam uczniom oraz rodzicom wspólne wprowadzenie w święto ziemi po przez wspólne obserwacyjne i rodzinne spacery. Po powrocie do domu zaprosiłam dzieci do wypełnienia wraz z rodzicami karty obserwacji, która cieszyła się dużym zainteresowaniem.  Pytania w niej zawarte zachęciły do uważności oraz inspirujących refleksji.
            Dzień Ziemi w naszej szkole cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno wśród uczniów jak i rodziców. Obie grupy chętnie współpracują podczas wiosennych obchodów. Zachęcenie młodych uczniów do działania, którzy uwielbiają spędzać czas na świeżym powietrzu było przyjemnością.  Trudnością, a może wyzwaniem było zorganizowanie się w określonym czasie :)
            Podjęte działania zostały realizowane w ramach programu Centrum Edukacji Obywatelskiej "Dzień Ziemi. Razem dla czystej planety". 


            Agata Cygan
            Szkolna realizatorka programu 

  • RODO

  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

    • Logowanie

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2 03-991 Warszawa 03-991 Warszawa Poland
  • Nagłówek

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 306031
  • Galeria zdjęć

      brak danych