• URODZINY MISIA PADDINGTONA

            Miś Paddington kończy 65 lat. Jego przygody zna cały świat

            Ma kalosze, charakterystyczny płaszcz oraz czerwony kapelusz, pod którym na pewno schował kanapkę z marmoladą. Jeśli istnieje skala sympatyczności, Miś Paddington na pewno znalazłby się na jej szczycie.

             

            Postać stworzona przez brytyjskiego pisarza Michaela Bonda zadebiutowała 1958 roku, czyli 65 lat temu, za pomocą drukarskiego tuszu został on powołany do życia w 1958 roku w książeczce zatytułowanej „A Bear called Paddigton”. Dwa lata wcześniej, w wigilijny wieczór artysta zobaczył osamotnionego pluszowego misia na przeczesanej już półce sklepu. Nie mógł go nie kupić. Podarowana jego żonie maskotka stała się inspiracją do cyklu o pochodzącym z Peru misiu, który znalazł się w Londynie.

            Od tego czasu pełne ciepła i humoru historie Paddingtona pojawiły się w kilkunastu książkach oraz kilku  serii telewizyjnych. Dzisiaj dzieci mogą kojarzyć sympatycznego misia z serialu animowanego, który znajdziecie w HBO Max  oraz wspaniałych filmów aktorskich wyreżyserowanych przez Paula Kinga. Trzeci, "Paddington w Peru", właśnie powstaje.

            Z ciekawostek, w ukraińskiej wersji językowej filmu głosu Paddingotonowi użyczył sam Wołodymyr Zełenski.​  Natomiast polskie obywatelstwo przyjazny miś dostał w 1971 roku, bo wtedy właśnie pierwsza z książek z coraz bardziej rozrastającej się serii została przetłumaczona na język polski i wydana nad Wisłą pod tytułem „Miś zwany Paddington”.

             

            OFICJALNA STRONA- MIŚ PADDINGTON

             

            Brytyjska poczta świętuje urodziny Paddingtona

            Royal Mail, czyli brytyjski odpowiednik Poczty Polskiej przygotował serię znaczków pocztowych z wizerunkiem Misia Paddingtona. Z okazji 65. urodzin niedźwiadka uwielbiającego marmoladę, Royal Mail zaprezentowała kolekcję 10 znaczków specjalnych pocztowych z jego wizerunkiem; pojawiły się w sprzedaży już od września 2023 r. 

            Sześć z nich pochodzi z kultowych komiksów Ivora Wooda, które publikowane były "London Evening News" pod koniec lat 70-tych. Na pozostałych czterech zobaczymy kukiełkę z oryginalnego serialu o przygodach misia.

            PLUSZOWA HISTORIA

            "Pierwsza pluszowa zabawka z misiem Paddingtonem została zaprojektowana w Wielkiej Brytanii przez kobietę o imieniu Shirley Clarkson. Zrobiła go jako prezent świąteczny dla swoich dzieci, Joanny i Jeremy'ego Clarksonów (który później został światowej sławy dziennikarzem motoryzacyjnym)."

             

            Chociaż książki i seriale telewizyjne o Paddingtonie istnieją od wielu lat, wiele osób po raz pierwszy zapoznało się z nim w postaci pluszowej zabawki lub pluszowych misiów.

            Pierwsza pluszowa zabawka z misiem Paddingtonem została zaprojektowana w Wielkiej Brytanii Shirley Clarkson. Zrobiła go jako prezent świąteczny dla swoich dzieci, Joanny i Jeremy'ego Clarksonów . Tak wiele osób podziwiało Shirley's Paddington, że zaczęła produkować więcej, aż jej firma, Gabrielle Designs i otrzymała oficjalną licencję na sprzedaż ich w Wielkiej Brytanii w 1972 roku.

             

             

            Znacie Misia Paddingtona? Naukowcy znaleźli pierwowzór sławnego niedźwiadka w Peru

            Zazwyczaj niedźwiedzie okularowe mają czarne futro, jednak podczas jednej z wypraw badaczom udało się sfotografować zwierzę o jasnym, niemal złotym umaszczeniu.Badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu w Göteborgu, Uniwersytetu Martina Luthera w Halle-Wittenberg (MLU) i Uniwersytetu Stony Brook wskazują na to, że populacja niedźwiedzi okularowych w Peru może być znacznie większa, niż przypuszczano. Dzięki charakterystycznym wzorom na głowach zwierząt badacze oszacowali ich gęstość występowania i odkryli nieznany do tej pory niedźwiedzi hotspot. Największe emocje w świecie nauki wzbudza jednak to, że zaobserwowali „złotego” osobnika.

             

            Niedźwiedzie okularowe w Peru

            O niedźwiedziach okularowych nadal wiemy stosunkowo mało. Do 2000 roku błędnie uważano je za zwierzęta nocne. To dlatego, że są nieuchwytne i niełatwo zaobserwować je na wolności, co utrudnia badania nad całym gatunkiem i wprowadzanie działania mających na celu ochronę przed wyginięciem. Największym zagrożeniem dla niedźwiedzi jest fragmentacja siedlisk. Ich wyginięcie mogłoby zaburzyć funkcjonowanie andyjskich ekosystemów. Zwierzęta te są uważane za gatunek parasolowy, a ich ochrona byłaby korzystna również dla innych organizmów.

            Pierwotnie naukowcy mieli zbadać zachowania wełniaka brunatnego, małpy występującej tylko w peruwiańskich Andach. Członkowie miejscowej organizacji pozarządowej YUNKAWASI powiedzieli im jednak, że w tych samych miejscach można zaobserwować również niedźwiedzie okularowe.

            To wzbudziło nasze zainteresowanie. Prowadzenie badań nad tymi niedźwiedziami w czasie rzeczywistym było wyjątkową okazją – tłumaczy biolog Julia Osterman z MLU.

            Dzięki ścisłej współpracy z miejscową społecznością badacze opracowali system regularnej obserwacji zwierząt w regionie Copal. Tereny te tworzą głównie łąki i lasy. W każdej wyprawie badawczej zespołowi towarzyszył co najmniej jeden lokalny przewodnik.

            Naukowcy mieli wyjątkowe szczęście. Jednego dnia udało im się zaobserwować aż cztery niedźwiedzie. Po zauważeniu zwierzęcia badacze fotografowali je, opisywali zachowanie oraz miejsce przebywania. Charakterystyczne wzory na ich głowach pozwoliły dodatkowo ustalić gęstość występowania. Według szacunków, na 100 kilometrów kwadratowych w regionie Copal, przypada ponad 10 niedźwiedzi. Wcześniejsze ustalenia wskazywały na dwa razy mniejsze wartości.

            Miś Paddington istnieje naprawdę?

            Zazwyczaj niedźwiedzie okularowe mają czarne futro, jednak podczas jednej z wypraw badaczom udało się sfotografować zwierzę o jasnym, niemal złotym umaszczeniu. Skojarzenia badaczy od razu powędrowały w kierunku Misia Paddingtona, bohatera serii książek dla dzieci. Co ciekawe, wymyślony przez Michaela Bonda niedźwiadek również pochodził z Peru. Złote futro zaobserwowanego osobnika pozostaje zagadką dla naukowców. Aby ją rozwiązać, potrzebne będą kolejne badania.

             

            A TO CIEKAWE 

            Królowa Elżbieta II w czerwcu 2022 obchodziła Platynowy Jubileusz, czyli 70. rocznicę swojego panowania. Właśnie tej okazji ugościła na tradycyjnej angielskiej herbatce słynnego Misia Paddingtona. Niedźwiadek przy stole zachowywał się niezdarnie, pił herbatę prosto z czajnika i przypadkowo zniszczył przygotowaną dla niego bułkę z kremem. Gdy miś pokazał królowej, że ma przy sobie swoją ulubioną kanapkę z marmoladą, monarchini, ku jego uciesze, wyjęła z torebki taką samą przekąskę. Później zza okna dobiegły odgłosy odbywającego się przed pałacem koncertu rockowego, a królowa zaczęła uderzać łyżeczką o filiżankę w rytm hitu "We will rock you",.

             

             

            Tak wygląda wideo, które po raz pierwszy zostało pokazane w trakcie czerwcowych obchodów Platynowego Jublieuszu królowej. Nagrano je w Pałacu Buckingham, u boku komputerowego hologramu Misia Paddingtona wystąpiła w nim Elżbieta II we własnej osobie.

            Fikcyjny niedźwiadek został wybrany na bohatera rocznicowego nagrania królowej, ponieważ od wielu dekad jest symbolem brytyjskiej kultury. Paddingtona stworzył w 1958 roku pisarz Michael Bond, urodzony, tak samo jak królowa, w 1926 roku. Zainspirowała go maskotka, którą kupił kilka lat wcześniej. Urodzony w Peru niedźwiadek, którego przygarnęła londyńska rodzina, łącznie pojawił się w 16 książkach i dwóch filmach: "Paddington" z 2014 roku i "Paddington 2" z 2017 roku.

            Frank Cottrell-Boyce, jeden z autorów nagrania, w rozmowie z BBC przekazał, że do umieszczenia u boku królowej brunatnego niedźwiadka twórców przekonał również jego charakter. - W postaci Paddingtona chodzi o dobroć, tolerancję, bycie miłym dla obcych, uprzejmość - są to wartości, które królowa ucieleśniała przez całe życie - podkreślił Cottrell-Boyce..

          • "Psychogadki, czyli wielkie rozmowy młodych ludzi." - odc. 1

            "Psychogadki, czyli wielkie rozmowy młodych ludzi." - odc. 1

            Włącz głośniki i posłuchaj pierwszego odcinka szkolnego cyklu podcastów pt. "Psychogadki, czyli wielkie rozmowy młodych ludzi." Psychogadki to spotkania uczniów SP 109 i ich rozmowy ze szkolną psycholog, panią Anetą Janowską, o fundamentalnych sprawach, będących częścią życia młodych ludzi.

            Inicjatorami projektu są  Pani Marta Płachecka wraz z uczniami z Samorządu Uczniowskiego oraz psycholog, pani Aneta Janowska. 

            Celem Psychogadek jest nie tylko lepsze rozumienie zjawisk psychologicznych oraz własnego świata wewnętrznego, lecz także poznawanie przyjaznych i skutecznych narzędzi w radzeniu sobie z trudnościami.

            Prócz wiedzy i umiejętności w obszarze  psychologicznym uczniowie będą mogli trenować umiejętności komunikacji poprzez zadawanie pytań, podtrzymywanie rozmowy, nabywanie umiejętności wystąpień publicznych.

            Psychogadki to cykl comiesięcznych spotkań w formie wywiadów z psychologiem prowadzonych przez naszych uczniów. W każdym miesiącu poruszymy inny temat, a rozmowy będą publikowane w postaci podcastów na stronie FB oraz www.

            W projekcie tym zachęcamy rodziców, aby słuchali podcastów wspólnie z dziećmi, a potem prowadzili domowe psychogadki. Wierzymy, że inicjatywa ta przyczyni się do pogłębiania bliskości, otworzy istotne tematy dla całej rodziny, odpowie na wiele pytań, dostarczy przydatnych narzędzi.

            Pierwsze listopadowe spotkanie traktuje o tym, Na czym polega praca psychologa szkolnego oraz czym jest zdrowie psychiczne i jak o nie dbać?"

             

            Marta Płachecka, Aneta Janowska

        • Konkurs plastyczny dla uczniów klas I-III  „Mój ulubiony Miś”
          • Konkurs plastyczny dla uczniów klas I-III „Mój ulubiony Miś”

            25 listopada obchodzimy Światowy Dzień Pluszowego Misia, z tej okazji Świetlica SP 109 zaprasza do udziału w konkursie.

             

            Konkurs plastyczny dla uczniów klas I-III    „Mój ulubiony Miś”

            Cele konkursu:

            • kształtowanie i rozwijanie zainteresowań artystycznych,
            • rozwijanie umiejętności manualnych dzieci,
            • rozwijanie wrażliwości estetycznej,
            • kształtowanie inwencji i wyobraźni twórczej,
            • promowanie talentów plastycznych dzieci,

            Uczestnicy:

            Konkurs zorganizowany jest dla uczniów klas I-III  Szkoły Podstawowej Nr 109 w Warszawie.

            Wymogi dotyczące prac:

            · Zadaniem uczestników konkursu jest wykonanie pracy plastycznej przedstawiającej postać ulubionego misia.

            · Uczestnicy konkursu wykonują prace wybranymi przez siebie technikami plastycznymi (rysowanie, malowanie, wyklejanie, wydzieranie, grafika, kolage, itp.).

            · Format prac: A4.

             · Prace powinny być wykonane indywidualnie i samodzielnie przez dzieci.

            · Każdy uczestnik powinien dostarczyć jedną pracę.

            · Do zgłoszonych prac muszą zostać dołączone oświadczenia rodziców/opiekunów prawnych (załącznik nr 1).

            · Każda praca musi być opisana metryczką – na odwrocie pracy (imię i nazwisko autora pracy, klasa - oddział).

            Termin dostarczenia prac:

            Prace należy złożyć do 20  listopada 2023 r. w Szkole Podstawowej Nr 109 w Warszawie w  dowolnej świetlicy szkolnej.

            Prace dostarczone po terminie nie będą oceniane.

            Kryteria wyboru i oceny prac:

            Prace oceniać będzie komisja powołana przez organizatorów. Przy ocenie prac najwyżej punktowana będzie: samodzielność wykonania, pomysłowość, stopień trudności technik i staranność wykonania.

            Nagrody:

            Przyznawane będą nagrody i dyplomy za zdobycie I, II i III miejsca oraz wyróżnienia.

             

            Serdecznie zapraszamy do udziału:

            Małgorzata Sprycha

            Anna Rafalska

             

          • ZAPROSZENIE

            Próby trwają ... czas do koncertu nam umilają!

            Pan Piotr Kania  i nasze szkolne "słowiki"

            "POSŁUCHAJMY!"

             Z okazji Narodowego Święta Niepodległości uczniowie klasy 7a przeprowadzili sondę korytarzową. Uczniowie i nauczyciele odpowiadali na pytania czym jest dla nich patriotyzm, czym jest dla nich Polska i za co kochają swój kraj."

        • 11:11#SzkołaDoHymnu
          • 11:11#SzkołaDoHymnu

            Już po raz szósty wzięliśmy udział w akcji Ministerstwa Edukacji i Nauki „Szkoła do hymnu”, aby w ostatni dzień roboczy przed Narodowym Świętem Niepodległości o symbolicznej godzinie 11:11 zaśpiewać „Mazurka Dąbrowskiego”. W tym roku był to piątek, 10 listopada.

             Klasa 2d spotkała się w tym dniu  z seniorami z naszej parafii aby wspólnie odśpiewać hymn. Spotkanie odbyło się w serdecznej atmosferze. Uczniowie i seniorzy zaśpiewali razem hymn oraz pieśni patriotyczne z okazji NARODOWEGO ŚWIĘTA NIEPODLEGŁOŚCI .

        • SZKOLNI REPORTERZY w akcji ...
          • SZKOLNI REPORTERZY w akcji ...

            Samorząd Uczniowski rozpoczyna akcję przeprowadzania wywiadów w 109-tej;  nad młodymi repoterami opiekę merytoryczną i techniczną sprawuje pani Marta Płachecka.  Wywiad jest szczególnego rodzaju rozmową, której celem jest uzyskanie określonego zespołu informacji, a najważniejszą rolę pełni respondent, którego celowo wywołane wypowiedzi stanowią źródło informacji.

              Z okazji Dnia Niepodległości przeprowadzono sondę korytarzową. Uczniowie i nauczyciele odpowiadali na pytania czym jest dla nich patriotyzm, czym jest dla nich Polska i za co kochają swój kraj.

            Kolejne odcinki wkróce - min. wywiad z panią psycholog - Anetą Janowską.

            Tu młodzi reporterzy w trakcie wywiadu w bibliotece szkolnej, która posłuzyła za studio filmowe.

        • Dzień Zdrowego Śniadania
          • Dzień Zdrowego Śniadania

             Dzień Zdrowego Śniadania! To wyjątkowe święto warto wpisać na stałe do swoich kalendarzy i świętować nie tylko 8 listopada, lecz codziennie i to z całą rodziną.  Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Dzięki niemu dzieci mają energię do nauki, lepiej koncentrują się podczas lekcji i mają siłę do zabawy. To najlepszy start w nowy dzień.Klasa 2d odpowiednio przygotowana samodzielnie przyrządziła  w tym dniu zdrowe i pożywne kanapeczki. Królowały warzywa i pieczywa pełnoziarniste.

             M. J

            Dzień Zdrowego Śniadania wywodzi się z Europejskiego Dnia Zdrowego Jedzenia i Gotowania zainicjowanego w 2007 roku przez ówczesnego komisarza Unii Europejskiej ds. zdrowia Markosa Kyprianou oraz Euro-Toques - organizację zrzeszającą szefów kuchni.

            Święto przypada 8 listopada, a jego celem jest promowanie wśród najmłodszych dobrych nawyków żywieniowych i zachęcanie do spożywania regularnie śniadania.

            Według statystyk co czwarte dziecko w Polsce nie je porannego posiłku, a liczba młodych cierpiących na nadwagę w Europie co roku zwiększa się o kilkaset tysięcy. To przerażające dane, patrząc choćby przez pryzmat jakie problemy ze zdrowiem są tym spowodowane, m. in. cukrzyca, nadciśnienie, rak, depresja i wiele innych.


            W Polsce w ramach Dnia Zdrowego Śniadania w szkołach odbywają się specjalne zajęcia, np. uczniowie wspólnie z nauczycielami i rodzicami przygotowują wartościowe posiłki. Najmłodsi poznają też zasady zdrowego żywienia opracowane przez ekspertów, organizowane są konkursy, przedstawienia itp.

            Patronem honorowym imprezy oraz kampanii „Śniadanie Daje Moc" są Rzecznik Praw Dziecka, Polskie Towarzystwo Nauk Żywieniowych oraz kuratorzy oświaty z województw.

            Dlaczego śniadanie jest ważne?
            Każdy wielokrotnie słyszał, że śniadanie to najważniejszy posiłek w ciągu dnia. Warto jednak wyjaśnić dlaczego, może zachęci to więcej dzieci, a także i dorosłych, do wyrobienia sobie zdrowych nawyków żywieniowych.
            Zapewnienie młodemu organizmowi po nocy odpowiedniej porcji witamin, składników mineralnych i błonnika ma wpływ zarówno na kondycję fizyczna jak i psychiczną. Po przespanej nocy poziom glukozy we krwi jest niski, a pominięcie porannego posiłku może dodatkowo go obniżyć. Skutkiem tego jest upośledzenie funkcji komórek całego organizmu, zwłaszcza mózgu - w ten sposób trudniej przypomnieć sobie zdobyte wiadomości i zapamiętać nowe.

            Dzieci, które jedzą regularnie zdrowe śniadanie, efektywniej pracują na lekcjach czy treningach - mają więcej energii, pomysłów, lepszy refleks. Zazwyczaj są też radośniejsze, bowiem pierwszy posiłek stopuje kortyzol, znany jako hormon stresu - wydziela się on w organizmie właśnie po przebudzeniu.
             

        • SPOTKANIE Z AUTOREM - MAREK MICHALAK
          • SPOTKANIE Z AUTOREM - MAREK MICHALAK

             7 XI 2023 roku do naszej szkoły zawitał wyjątkowy Gość – Pan Marek Michalak. Spotkanie przeznaczone było dla uczniów klas I – III. Odbyło się w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa z inicjatywy biblioteki szkolnej, we współpracy z księgarnią „Tuliszków”. 

                  Pan Marek Michalak jest pisarzem, pedagogiem specjalnym, Kanclerzem Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu i Przewodniczącym Międzynarodowego Stowarzyszenia im. Janusza Korczaka. W latach 2008 – 2018 sprawował funkcję Rzecznika Praw Dziecka. 

                  Spotkanie rozpoczęło się od powitania i przedstawienia Gościa przez Panią Bibliotekarkę. Przeczytany- w oczekiwaniu na naszego gościa - przez Panią Agnieszkę  fragment „Historii o miłości” stał się punktem wyjścia do rozmowy z dziećmi na temat tej wartości.

            Rozmowę z dziećmi Pan Marek Michalak rozpoczął od pytania, co jest w życiu ważne. W ten sposób nawiązał do swojej książki „Opowieści o tym, co w życiu ważne”. Odpowiedź „miłość” bardzo ucieszyła pisarza, ponieważ pierwsza opowieść w tej książce to właśnie „Historia o miłości”. Później padały odpowiedzi: rodzina, przyjaźń, akceptacja, tolerancja, przyroda. Pisarz mówił, jak ważne jest pielęgnowanie miłości,  przyjaźni, wzmacnianie więzi. Przedstawił również książkę będącą kontynuacją wymienionej powyżej – „Opowieści o tym, co daje moc”. 

            Marek Michalak wspomniał także o swojej najnowszej książce „Wielcy przyjaciele dzieci”. Bohaterami są osoby, które zrobiły coś wyjątkowego na świecie dla innych, i o których na ogół nie wiemy, co wpłynęło na to, co ich uwrażliwiło do tego stopnia, że są dziś takimi ludźmi, jakimi są. "Skupiłem się na ich dzieciństwie. Co wydarzyło się takiego wyjątkowego. Tam spotkacie historie królowej Szwecji Sylwii, Nelsona Mandelii, Ireny Sendlerowej, czy Roberta Lewandowskiego. Część z tych ludzi miałem szczęście znać osobiście"- zdradził autor. 

            Podczas spotkania można było zauważyć, jak ważna jest dla naszego Gościa rodzina: żona, dzieci – Julia i Miłosz, które są narratorami wspomnianych wyżej opowieści i pies, również należący do rodziny.

            Nasi uczniowie mieli także niepowtarzalną okazję obejrzenia i dotknięcia Orderu Uśmiechu. Pan Michalak pokazał swój Order Uśmiechu i opowiedział o procedurze jego nadania. Uczestnicy spotkania zobaczyli również insygnia Kanclerza Międzynarodowej Kapituły Orderu Uśmiechu oraz unikatowy, pochodzący z Czarnego Lądu, kubek do spełnienia toastu sokiem, wyciśniętym z dwunastu cytryn.

             Dzieci chętnie i licznie zadawały pytania pisarzowi. Po wzajemnym podziękowaniu za spotkanie Pan Marek Michalak podpisywał zakupione wcześniej książki.   

                                                                                                                              Dziękuję za udział w spotkaniu,                                                                                            nauczyciel – bibliotekarz Elżbieta Miłkowska-Łaszkiewicz.

        • PIERWSZAKI z wizytą w bibliotece
          • PIERWSZAKI z wizytą w bibliotece

            Pierwsza wizyta w szkolnej bibliotece pierwszoklasistów w listopadowe dni to zapoznanie się z pracą pani bibliotekarki, poznanie bibliotecznego savoir vivre zakończone  wypożyczeniem książek z serii "Czytam Sobie".

            Pierwszoklasiści z wielką radością zapoznali się z magicznym dla nich miejscem. Dla wielu uczniów była to pierwsza wizyta wśród tylu książek. Pani Ela opowiadała dzieciom o tym niesamowitym miejscu. Uczniowie dowiedzieli się, co należy zrobić, aby stać się czytelnikiem biblioteki oraz jak należy się w niej zachować. Z zainteresowaniem oglądali książki, przeszli gęsiego przez labirynt bibliotecznych regałów, a na koniec obiecali, że będą systematycznie odwiedzali to miejsce.

            Wszystkim uczniom klas pierwszych, którzy dołączyli do grona czytelników życzymy dużo miłych wrażeń podczas czytania książek, życzymy aby książka stała się dla nich nieodłącznym towarzyszem i w szkole i w domu. 

            EMŁ

        • Super klasa - Super moce”
          • Super klasa - Super moce”

            W naszej szkole dzięki współpracy z Instytutem Edukacji Pozytywnej realizowane są warsztaty dla wybranych klas. 7 XI zajęcia miała klasa 4a, która jak widać wspaniale współpracowała podczas ich realizacji.

            Warsztaty “Super klasa - Super moce”, to cykl spotkań skoncentrowanych na budowaniu wewnętrznych zasobów klasy jako grupy oraz poszczególnych jej jednostek. Głównym celem warsztatów jest wzmocnienie więzi oraz tworzenie pozytywnego klimatu sprzyjającego zdrowiu psychicznemu.

            Agata Cygan

            Szkolna koordynatorka programu

          • Informacja!

            2 i 3 listopada 2023 r. są dniami wolnymi od zajęć dydaktycznych. 

            Oddziały przedszkolne pracują w godzinach od 7.00 - 17.00, 

            grupy w salach: 107, M104, M105, posiłki bez zmian.

             

            Świetlica zapewnia opiekę dla dzieci w godzinach 7.00 - 17.30 (sala 114) 

          • 5 XI - próbna ewakuacja

            Zgodnie z przepisami w naszej szkole odbyła się próbna ewakuacja. Przy tej okazji przypomnieliśmy sobie o obowiązujących zasadach.  Przeprowadzając próbną ewakuację należy wykonać określone czynności, zgodnie z ustaloną procedurą. Wszystkie osoby znajdujące się w budynku szkolnym opuszczają go we właściwym porządku (ustalonym w instrukcji, a zależnym od konstrukcji budynku.

            Nauczyciele muszą:

            1. znać stan liczebny klasy, z którą odbywają lekcję,
            2. zabrać ze sobą dziennik lekcyjny,
            3. zadbać o przestrzeganie przez uczniów zasad ewakuacji określonych w instrukcji, np.:
            • kolejność opuszczania sali - najpierw osoby znajdujące się najbliżej drzwi wejściowych do sali, potem uczniowie z kolejnych ławek, aż do znajdujących się najdalej od wejścia,
            • kolejność opuszczania piętra - na schody wchodzą najpierw uczniowie  klasy z sal będących najbliżej schodów, następnie z położonych dalej, aż po najbardziej odległe od schodów,
            • kolejność opuszczania budynku szkolnego - zaczynając od najniższych pięter,
            • uformować grupy ewakuacyjne na korytarzach i sprawować opiekę nad uczniami, z którymi prowadzili zajęcia dydaktyczne,
            • sprawdzić czy wszyscy opuścili pomieszczenie,
            • wskazać dzieciom kierunek ruchu oraz określić miejsce zbiórki,
            • zadbać, aby uczniowie udali się we właściwym kierunku - wyznaczonego miejsca zbiórki,
            • zadbać, aby wszyscy uczniowie dotarli do wyznaczonego miejsca,
            • nie dopuścić do powstania paniki wśród uczniów ani lekceważenia sytuacji.
            • wyznaczone w instrukcji osoby zabezpieczają dokumentację szkolną oraz pieczątki szkolne.

            Ewakuację prowadzi się w każdym przypadku poprzez wyjście z danego pomieszczenia – dalej przez pionowe i poziome drogi ewakuacyjne zgodnie z oznakowaniem kierunków ewakuacji (ostateczna decyzja dotycząca kierunku ewakuacji należy do opiekuna grupy i zależy od zaistniałej sytuacji niekoniecznie musi pokrywać się z kierunkiem określonym przez znaki ewakuacyjne tj. należy pamiętać, że nie idzie się w kierunku źródła dymu)

            Grupę ewakuowanych osób z konkretnej sali prowadzi nauczyciel uczący.

            1. Należy ściśle stosować się do poleceń przełożonych lub prowadzących akcję ratowniczą.

            2. Wyłączyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne i gazowe.

            3. Izolować pomieszczenia w których powstał pożar od pozostałych przez zamknięcie drzwi.

            4. W pierwszej kolejności ewakuować osoby z tych pomieszczeń gdzie występuje realne zagrożenie dla życia i zdrowia oraz osoby niepełnosprawne.

            5. Na poszczególnych odcinkach całej drogi ewakuacji należy nadzorować ewakuację.

            6. Nie przeciskać się w przeciwległym kierunku do ruchu ludzi. 

            7. Zachować spokój i opanowanie. Nie dopuszczać do powstania spiętrzeń, bezwładnego ruchu, względnie paniki.

            8. Sprawdzić pomieszczenia czy nie pozostały w nich jakieś osoby.

            9. Wytypowane osoby do działań zabezpieczających ewakuację winny przystąpić do wykonywania przypisanych im zadań.

            10. Wszystkie osoby opuszczające szkołę powinny przystąpić do ewakuacji postępując zgodnie z zaleceniami i udać się na wyznaczone miejsce zbiórki (plan sytuacyjny). Opuszczając sale lekcyjne nie zabieramy ze sobą żadnych rzeczy.

            11. W trakcie opuszczania budynku swoim zachowaniem wpływać na sprawny i spokojny przebieg akcji, w sposób nie wywołujący paniki.

            12. Na miejscu ewakuacji :  nauczyciel ustawia uczniów (zachowując odstęp pomiędzy grupami), sprawdza obecność,  nauczyciel uczący przekazuje informację o stanie liczbowym klasy (grupy) prowadzącemu ewakuację (osoba z założoną kamizelką odblaskową),  nauczyciel z uczniami i pozostali pracownicy przebywają do czasu otrzymania stosownej informacji, co do powrotu do budynku i dalszej pracy i nauki w miejscu zbiórki.

            13. Udzielić w razie potrzeby pierwszej pomocy przedmedycznej.

          • „Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą”

            Listopad kojarzy się nam ze świętem Wszystkich Świętych, z Dniem Zadusznym.

            To czas zadumy i refleksji nad życiem,  śmiercią i przemijaniem. Udajemy się na cmentarze, by uczcić pamięć bliskich, znajomych, bezimiennych bohaterów, żołnierzy oraz ludzi zapomnianych.

            W naszej szkole listopadowa zaduma udzieliła się wszystkim, dorosłym i dzieciom. Słowa księdza Jana Twardowskiego „Śpieszmy się kochać ludzi, tak szybko odchodzą” stanowiły motto wystawy "PAMIĘCI PRACOWNIKÓW SZKOŁY 109",  przypomniającej nam o zbliżających  się świętach i skłaniającej  do  przemyśleń na temat przemijania, która pojawiła się już 23 października. 

        • Wielkie święto w szkole- pierwszoklasiści pasowani na uczniów!
          • Wielkie święto w szkole- pierwszoklasiści pasowani na uczniów!

             26 października 2023 r. pierwszoklasiści Szkoły Podstawowej nr 109 na uroczystej akademii zostali włączeni do społeczności szkolnej.  Dzień ten był szczególny dla 102 uczniów klas pierwszych, którzy wraz ze swoimi wychowawczyniami wzięli udział w pasowaniu. W tym roku szkolnym pierwszaków będą uczyć panie: klasę - 1a Jolanta Mitura, 1b Joanna Pietrzak, 1c Katarzyna Staniec, 1d Katarzyna Salach,  1e Beata Bryl .

            Pasowanie na ucznia to niezwykłe wydarzenie w życiu każdego dziecka, także ważne wydarzenie wpisane w kalendarzu szkolnym. W programie artystycznym przygotowanym pod opieką wychowawców  pierwszoklasiści udowodnili, że mogą dostąpić tego zaszczytu i być pasowani na uczniów szkoły. 

            Ślubowali uroczyście:

            - Wypełniać sumiennie obowiązki ucznia- Uczyć się pilnie- Dbać o dobre imię swojej klasy i szkoły- Przynosić dumę nauczycielom i rodzicom- Swoim zachowaniem i nauką sprawiać im radość- Być dobrym Uczniem i Polakiem.

            W obecności sztandaru szkoły, po odśpiewaniu hymnu państwowego dzieci złożyły ślubowanie następnie Pani Dyrektor Hanna Ratańska-Szot pasowała dzieci na uczniów pierwszej klasy.

            Podczas uroczystości nie zabrakło także w szkole rodziców, którzy ze wzruszeniem patrzyli na swoje pociechy.

            Ten szczególny dzień z pewnością na długo pozostanie w pamięci każdego pierwszoklasisty. Wszystkim dzieciom życzymy wielu sukcesów na nowej drodze obowiązków szkolnych.

             

        • My lovely home
          • My lovely home

            Uczniowie klas 2b i 2d prezentowali na lekcjach j. angielskiego wykonane własnoręcznie projekty domów. Nauka metodą projektu wzmacnia nasze mocne strony oraz uczy współpracy.

            A.C

  • RODO

  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

    • Logowanie

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2 03-991 Warszawa 03-991 Warszawa Poland
  • Nagłówek

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 320630
  • Galeria zdjęć

      brak danych