• GEOGRAFIA

        • PZO_geografia_SP_109.docx

           

          Szkoła Podstawowa nr 109
          im. Batalionów Chłopskich
          w Warszawie
          PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA Z GEOGRAFII w SP 109 w Warszawie
          Podstawa prawna: Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. oraz Ustawa o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw z dnia 23 czerwca 2016 r., Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r.  w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r., poz. 373) zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych, obowiązująca podstawa programowa kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, Statut Szkoły Podstawowej Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie, WSO.
          Nauczanie geografii odbywa się zgodnie z obowiązującą podstawą programową.
          Program realizowany jest tygodniowo w kolejnych klasach: w kl. V – 1 godz./tyg., w kl. VI – 1 godz./tyg., w kl. VII – 2 godz./tyg., w kl. VIII – 1 godz./tyg.
          Przedmiotowy system oceniania z geografii ma na celu:
          kształtowanie postaw i zachowań pożądanych społecznie i posługiwanie się nimi we własnych działaniach,
          przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć,
          motywowanie ucznia do dalszej pracy,
          pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
          dostarczenie rodzicom (opiekunom prawnym), także nauczycielom i dyrektorowi szkoły informacji o efektywności procesu nauczania i uczenia się, wkładzie pracy uczniów nad własnym rozwojem oraz o postępach uczniów w nauce,
          umożliwienie nauczycielom ustawicznego doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
          Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne uczniów w następujących obszarach: wiedza i jej stosowanie w praktyce.
          Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów ma służyć monitorowaniu pracy ucznia, rozpoznawaniu poziomu umiejętności i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości z geografii w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej i realizowanego programu nauczania oraz formułowaniu oceny.
          W ocenianiu bieżącym stosuje się następujące formy sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów:
          prace pisemne:
          sprawdziany (klasówki) obejmują większą partię materiału określoną przez nauczyciela, najczęściej po ukończeniu działu programowego; sprawdziany są zapowiadane z tygodniowym wyprzedzeniem,
          kartkówki dotyczące materiału z dwóch ostatnich tematów i nie muszą być zapowiadane,
          praca na lekcji,
          odpowiedzi ustne,
          prace domowe,
          wyniki pracy grupowej,
          prace długoterminowe np. obserwacje, referaty, prezentacje multimedialne, plakaty,
          aktywność pozalekcyjna np. osiągnięcia w konkursach itp.
          Oceny są jawne dla uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych). Szczegółowe warunki przekazywania informacji o ocenach: Statut SP 109 § 46 „Przekazywanie informacji o ocenach”.
          Każdą ocenę z pisemnych i ustnych form sprawdzania umiejętności lub wiadomości ucznia wpisuje się do dziennika elektronicznego Librus .
          Sprawdzone i ocenione prace kontrolne i inne formy pisemnego sprawdzania wiadomości i umiejętności uczniów przedstawiane są do wglądu uczniom na zajęciach dydaktycznych.
          Rodzice (prawni opiekunowie) mają możliwość wglądu w pisemne prace swoich dzieci:
          w czasie indywidualnych spotkań z nauczycielem przedmiotu,
          na zebraniach ogólnych,
          w czasie dni otwartych.
          Uczniowie i ich rodzice są na bieżąco informowani o postępach edukacyjnych, poprzez:
          informację ustną,
          wpisy do dziennika elektronicznego Librus.
          Nauczyciel uzasadnia każdą bieżącą ocenę szkolną:
          oceny z ustnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności oraz z kartkówek nauczyciel uzasadnia ustnie w obecności klasy wskazując dobrze opanowaną wiedzę lub sprawdzaną umiejętność, braki w nich oraz przekazuje zalecenia do uzupełnienia braków.
          oceny ze sprawdzianów nauczyciel uzasadnia ustnie w obecności klasy bądź indywidualnie wskazując opanowane i nieopanowane umiejętności oraz sposoby zniwelowania zaistniałych braków.
          W ocenianiu bieżącym i klasyfikacyjnym w klasie VIII obowiązuje następująca skala ocen i ich skróty:
          6 – celujący /cel/
          5 – bardzo dobry /bdb/
          4 – dobry /db/
          3 – dostateczny /dst/
          2 – dopuszczający /dop/
          1 – niedostateczny /ndst/
          W ocenach cząstkowych dopuszcza się stosowanie znaku „+” i „ –” przy ocenie. Nauczyciel może te znaki stosować również jako sposób oceny pracy ucznia: zebranie trzech znaków „+” daje ocenę bardzo dobrą, zebranie trzech znaków „-”daje ocenę niedostateczną.
          Dopuszcza się stosowanie skrótu w dzienniku: np. – nieprzygotowany, nb. – nieobecny, bz – brak zadania.
          Brak uczniowskiego wyposażenia (np. zeszytu, podręcznika, zeszytu ćwiczeń, przyborów, itp.) może wpłynąć na ocenę pracy ucznia wyłącznie w sytuacjach uporczywie powtarzających się, zależnych od ucznia, a uniemożliwiających prowadzenie procesu nauczania i uczenia się.
          Na ocenę osiągnięć ucznia nie ma wpływu jego zachowanie, wygląd, światopogląd, status społeczny i wcześniejsze osiągnięcia ucznia.
          Obowiązują następujące zasady przeprowadzania prac pisemnych:
          nauczyciel ustala termin sprawdzianu z tygodniowym wyprzedzeniem,
          sprawdzian poprzedza powtórzenie i utrwalenie wiadomości,
          sprawdzian zwykle będzie trwał 1 godzinę lekcyjną, a kartkówka do 15 minut,
          uczniowie znają zakres sprawdzanej wiedzy i umiejętności oraz kryteria oceniania
          nauczyciel ma 14 dni na sprawdzenie i ocenę sprawdzianu,
          nauczyciel omawia i poprawia błędy uczniów a ocenę wpisuje do dziennika elektronicznego Librus,
          jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu musi wykazać się wiadomościami i umiejętnościami zawartymi na sprawdzianie w formie ustalonej przez nauczyciela,
          jeżeli uczeń nie pisał sprawdzianu, powinien to zrobić w terminie ustalonym przez nauczyciela do dwóch tygodni od powrotu do szkoły,
          Uczeń, który z klasówki/sprawdzianu otrzymał ocenę od niedostatecznej do dobrej, ma prawo do jej poprawy. Zgłoszenie chęci poprawy powinno nastąpić w terminie 7 dni od daty otrzymania oceny, natomiast poprawa powinna odbyć się w terminie nie dłuższym niż dwa tygodnie od dnia wystawienia oceny. Uczeń ma prawo do poprawy danej klasówki/sprawdzianu tylko jeden raz w terminie ustalonym przez nauczyciela. 
          Uczeń, który był nieobecny podczas pisania klasówki/sprawdzianu, z przyczyn:
          a.    usprawiedliwionych, ma prawo do pisania jej w innym terminie. Termin i formę ustala nauczyciel indywidualnie z uczniem,
          b.    nieusprawiedliwionych, otrzymuje ocenę po sprawdzeniu jego wiedzy i umiejętności objętych klasówką w najszybszym możliwym terminie.
          c.    Jeżeli uczeń nie przystąpi do pisania pracy klasowej w wyznaczonym terminie z przyczyn nieusprawiedliwionych, to pracę zalicza przy pierwszej obecności. 
          ocena otrzymana za poprawianą pracę pisemną/sprawdzian wpisana jest jako kolejna do dziennika z komentarzem, że dotyczy poprawy sprawdzianu, do wystawienia oceny na semestr obie są równorzędne,
          uczeń nie może poprawiać ocen z kartkówek, odpowiedzi ustnych oraz z innych form oceniania ucznia,
          sprawdziany przechowuje nauczyciel przedmiotu do końca zajęć edukacyjnych w danym roku szkolnym.
          Szczegółowe zasady oceniania: Statut SP 109 § 45 ”Normy dotyczące klasowych prac pisemnych”.
          Prace klasowe oceniane są według skali punktowej określanej przez nauczyciela. Przy ocenianiu prac pisemnych nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
          30% i mniej możliwych do uzyskania punktów – niedostateczny
          31%-50% – dopuszczający
          51%-70% – dostateczny
          71%-90% – dobry
          91%- 99% – bardzo dobry
          100% – celujący.
          Przy ocenianiu prac pisemnych uczniów mających obniżone kryteria oceniania nauczyciel stosuje następujące zasady przeliczania punktów na ocenę:
          20% i mniej możliwych do uzyskania punktów- niedostateczny
          21%-44%- dopuszczający
          45%-64%- dostateczny
          65%-80%- dobry
          81%- 90%- bardzo dobry
          91%-100%- celujący.
          Do oceny wyrażonej stopniem nauczyciel dodaje plus (+) lub (-) przy górnej lub dolnej granicy procentowej punktów.
          Nie ocenia się ucznia:
          w pierwszym tygodniu września,
          w przypadku zaistnienia nieprzewidzianych zdarzeń losowych.
          Uczeń ma prawo dwa razy w ciągu semestru zgłosić nieprzygotowanie do lekcji bez negatywnych skutków. Zgłoszenie musi odbyć się przed rozpoczęciem lekcji (przed sprawdzeniem listy obecności). Nauczyciel odnotowuje ten fakt w dzienniku lekcyjnym wpisując datę zaistnienia zdarzenia.
          Ocenie podlega:
          stopień opanowania wiadomości,
          rozumienie materiału nauczania,
          stosowanie wiadomości,
          prezentacja zdobytej wiedzy,
          trwałość zdobytej wiedzy,
          postawa ucznia na lekcji,
          systematyczność.
          W procesie oceniania obowiązuje zasada kumulowania wymagań – ocenę wyższą może uzyskać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania związane z ocenami niższymi:
          stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
          opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie oraz posługuje się zdobytymi wiadomościami w sytuacjach nietypowych,
          samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia, biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub praktycznych, proponuje rozwiązania nietypowe,
          wykonuje zadania dla chętnych,
          jest aktywny i zaangażowany w czasie lekcji.
          stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
          opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania w danej klasie oraz sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
          rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne objęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
          stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
          nie opanował w pełni wiadomości określonych w programie nauczania w danej klasie, ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania ujęte w podstawie programowej przedmiotu,
          poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne lub praktyczne;
          stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
          opanował wiadomości i umiejętności określone programem nauczania w danej klasie na poziomie treści zawartych w podstawie programowej,
          rozwiązuje typowe zadania teoretyczne lub praktyczne o średnim stopniu trudności,
          stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
          ma trudności z opanowaniem zagadnień ujętych w podstawie programowej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy w ciągu dalszej nauki (z wyjątkiem uczniów klas programowo najwyższych),
          rozwiązuje zadania teoretyczne i praktyczne typowe o niewielkim stopniu trudności;
          stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
          nie opanował wiadomości i umiejętności ujętych w podstawie programowej, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu (nie dotyczy klas programowo najwyższych),
          nie jest w stanie rozwiązać zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
          Należy dostosować wymagania edukacyjne oraz formy i metody pracy w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty rozwojowe w zależności od indywidualnych potrzeb, oraz zaleceń poradni zawartych w orzeczeniu lub opinii. Uczniowie ci mają prawo do:
          wydłużonego czasu pracy/mniejszej ilości zadań,
          obniżonego progu punktacji w pracach pisemnych,
          indywidualnej pomocy nauczyciela na zajęciach i w trakcie pisania pracy,
          innych kryteriów oceny przy sprawdzaniu zadań otwartych.
          Decydujący wpływ na ocenę semestralną/roczną ucznia mają oceny z pisemnych prac klasowych, sprawdzianów, testów, kartkówek i odpowiedzi ustnych. Ocenianiu podlegają również:
          praca na lekcji, 
          zadania domowe (dłuższe formy wypowiedzi i przygotowane wypowiedzi ustne),
          postawa ucznia, czyli obowiązkowość, odrabianie prac domowych, staranne prowadzenie zeszytu,
          praca dodatkowa „dla chętnych” (wykonana samodzielnie).
          Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się na koniec I okresu, a roczne na koniec zajęć edukacyjnych w danej klasie.
          Ocena roczna jest oceną uwzględniającą osiągnięcia ucznia z obu okresów.
          Ocena semestralna i ocena roczna wynikają z bieżących ocen ucznia, zdobywanych w danym okresie.
          Oceny klasyfikacyjne z przedmiotu ustala nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w klasie na podstawie systematycznej oceny pracy uczniów z uwzględnieniem ocen bieżących.
          W klasach integracyjnych oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ustala nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne, po zasięgnięciu opinii nauczyciela wspomagającego, współorganizującego kształcenie integracyjne.
          Szkolne wyniki klasyfikacji (śródrocznej i rocznej) zatwierdza Rada Pedagogiczna.

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

          aktualizacja 1.09.2022 r.  

          Sylwia Galińska

          nauczyciel geografii

  • RODO

  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

    • Logowanie

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2 03-991 Warszawa 03-991 Warszawa Poland
  • Nagłówek

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 4437
  • Galeria zdjęć

      brak danych