• WYCHOWANIE FIZYCZNE

        • PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

          Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W KLASACH IV- VIII

           

          Szkoła Podstawowa nr 109

          w Warszawie

           

          Podstawą prawną opracowanego dokumentu jest Rozporządzenie Ministra

          Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r.

           

          Cele kształcenia wymagania ogólne:

           

          1.      Kształtowanie umiejętności rozpoznawania i oceny własnego rozwoju fizycznego oraz sprawności fizycznej.

          2.      Zachęcanie do uczestnictwa w rekreacyjnych i sportowych formach aktywności fizycznej.

          3.      Poznawanie i stosowanie zasad bezpieczeństwa podczas aktywności fizycznej.

          Przestrzeganie zasad bezpiecznego udziału w zajęciach. Dbałość i odpowiedzialność za bezpieczeństwo swoje i innych uczestników zajęć.

          4.     Kształtowanie umiejętności rozumienia związku aktywności fizycznej ze zdrowiem oraz praktykowania zachowań prozdrowotnych.

          Sumienne przygotowanie do lekcji – zmienny strój sportowy dobrany do warunków atmosferycznych (porą jesienno – zimową wymagany dres) i obuwie sportowe.

          Kształtowanie nawyków higienicznych, obowiązek zmiany stroju sportowego.

          5.      Kształtowanie umiejętności osobistych i społecznych sprzyjających całożyciowej aktywności fizycznej.

          Umiejętność współpracy w grupie, poszanowanie rywala i zasad fair – play, szacunek do pracy i wysiłków innych uczestników zajęć.

          Dostosowanie rozgrzewki do rodzaju podejmowanej aktywności.

          6.      Kształtowanie umiejętności diagnozowania własnej aktywności fizycznej przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii (np. urządzenia monitorujące, aplikacje internetowe).

           

          Przygotowanie ucznia do lekcji:

           

          - zmienny strój* i obuwie sportowe dobrane do warunków atmosferycznych (porą jesienno – zimową wymagany dres)

          * zmiana stroju - założenie stroju sportowego przed lekcją wf i zdjęcie go tuż po zakończonych zajęciach ruchowych

          (zgodnie z zapisem w Statucie Szkoły uczniów obowiązuje czarna koszulka z logo szkoły, krótkie lub długie spodnie dresowe z przeznaczeniem tylko na zajęcia sportowe, w chłodniejsze dni bluza),

          - ze względów bezpieczeństwa wszelkie ozdoby na czas ćwiczeń powinny być zdejmowane; ze względów higienicznych długie włosy związane.

           

           

           

          Ocena z wychowania fizycznego (semestralna/roczna) obejmuje:

           

          1.      Postawę i aktywność ucznia.

          2.      Poziom umiejętności ruchowych.

          3.      Wiadomości z zakresu edukacji fizycznej i zdrowotnej.

           

          Obszar oceniania

          Przedmiot oceny

          Postawa ucznia

          -   aktywność i zaangażowanie

          -   przygotowanie do zajęć (zmienny strój sportowy)

          -   postawa wobec przedmiotu i obowiązków

          -   wywiązywanie się z postawionych zadań

          -   umiejętność współpracy w grupie, szacunek wobec innych uczestników zajęć

          -   przestrzeganie ustalonych zasad, dbałość o bezpieczeństwo

          -   systematyczność udziału w zajęciach

           

          Poziom umiejętności ruchowych

          -   postęp w opanowywaniu umiejętności: utylitarnych, rekreacyjnych i sportowych, wymienionych w podstawie programowej wychowania fizycznego na danym etapie kształcenia

          -   testy sprawności fizycznej

          -   sprawdziany umiejętności

          Wiadomości z zakresu edukacji fizycznej i zdrowotnej

          -   znajomość zasad zdrowego stylu życia

          -   znajomość podstawowych przepisów gier rekreacyjnych i zespołowych

          -   wiadomości odnoszące się do zdrowia, rozwoju fizycznego, psychicznego, społecznego i sprawności

          -   znajomość zasad bezpiecznego korzystania z     obiektów i sprzętu sportowego,

          -znajomość zasad asekuracji i samoochrony

           

          Zasady oceniania:

           

          1. Ocenę semestralną i roczną z wychowania fizycznego wystawiają nauczyciele prowadzący zajęcia z tego przedmiotu w danej klasie.

          2. Klasyfikacji dokonuje się dwa razy w roku szkolnym – po pierwszym i drugim semestrze.

          3. Na ocenę końcoworoczną ma wpływ ocena z I półrocza, nie może być ona wyższa o dwie oceny. Jest odzwierciedleniem pracy ucznia przez cały rok.

          4. Uczeń może zostać nieklasyfikowany wtedy, gdy jego nieobecności (powyżej 50%) uniemożliwiają wystawienie stopnia.

          5. Uczeń może być 2 razy w ciągu semestru nieprzygotowany do zajęć bez podania przyczyny (np. brak zmiennego stroju, brak chęci do ćwiczeń). Kolejne nieprzygotowanie wiąże się z otrzymaniem cząstkowej oceny niedostatecznej.

          6. Przy ocenianiu ucznia w pierwszej kolejności brany jest pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć, m.in. :     aktywność i zaangażowanie.

          7. Bardzo istotnym elementem oceny jest postawa ucznia na zajęciach i stosunek do przedmiotu, umiejętność współpracy w grupie i respektowanie ustalonych zasad, regulaminów korzystania z różnych pomieszczeń, itp.

          8. Ważnym elementem składowym oceny jest przestrzeganie przez ucznia zasad bezpieczeństwa (stosowanie się do poleceń, zdyscyplinowanie).

          9.  Ocenie podlegają także umiejętności i wiadomości.

          10.       Aktywność ucznia premiowana jest „+” (np. aktywne uczestnictwo w zajęciach, pomoc w organizacji zajęć, wyróżniająca się postawa). Za pięć „+” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą.

          11.       Uczeń otrzymuje „-” m.in. za brak zaangażowania, niestosowanie się do poleceń, stwarzanie konfliktowych sytuacji, niestosowanie się do zasad fair – play, brak kultury osobistej, itp. Za pięć „-” uczeń otrzymuje ocenę   niedostateczną z zakresu: aktywność/praca na lekcji.

          12.       Ocenę niedostateczną uczeń może otrzymać także w przypadku, gdy nie wykonuje poleceń, odmawia wykonania zadania lub uczestnictwa w lekcji, ćwiczenia wykonuje niedbale, swoim działaniem celowo spowalnia przebieg lekcji, zagraża swojemu bezpieczeństwu i bezpieczeństwu innych uczestników zajęć.

          13.       W przypadku zdarzających się ucieczek z lekcji wf, uczeń może otrzymać cząstkową ocenę niedostateczną, w konsekwencji czego nauczyciel ma prawo obniżyć ocenę semestralną lub końcoworoczną z przedmiotu.

          14.       Uczeń, który przystępuje do sprawdzianu i wykonuje go według zaleceń prowadzącego nie może otrzymać oceny niedostatecznej bez względu na osiągnięty wynik.

          15.       Ocena z wychowania fizycznego może być podniesiona o jedną do góry za wysokie osiągnięcia sportowe lub inne szczególne działania i zasługi z zakresu kultury fizycznej.

          16.       Zwolnienia lekarskie należy niezwłocznie przedstawić nauczycielowi wychowania fizycznego. Długoterminowe (powyżej 30 dni) zwolnienia lekarskie z wychowania fizycznego powinny być dostarczone z podaniem do dyrekcji szkoły, na tej podstawie wydawana jest decyzja dyrekcji szkoły o dłuższym zwolnieniu z zajęć.

          17.       Uczeń, który notorycznie korzysta ze zwolnień pisanych przez rodzica (4 razy w ciągu miesiąca) a nie choruje przewlekle, nie może otrzymać na koniec semestru oceny wyższej niż dobra.

          18.       Pomiar sprawności fizycznej nie jest głównym kryterium oceny, służy wskazaniu mocnych i słabych stron w rozwoju fizycznym ucznia.

           

          Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:

           

          1.  Wykazuje bardzo dużą aktywność i zaangażowanie na lekcjach.

          2.  Uczeń spełnia wszystkie wymagania na ocenę bardzo dobrą.

          3.  Jest zawsze przygotowany do zajęć (posiada zawsze zmienny strój sportowy).

          4.  Powierzone mu zadania wykonuje sumiennie i starannie.

          5.  Systematycznie uczęszcza na zajęcia - ewentualne nieobecności ma usprawiedliwione.

          6.  Przestrzega zasad fair play na boisku i w życiu.

          7.  Chętnie reprezentuje szkołę w rozgrywkach sportowych i osiąga znaczące sukcesy.

          8.  Otrzymuje oceny celujące ze sprawdzianów.

          9.  Swą wzorową postawą i zachowaniem wyróżnia się na lekcji wf, nie posiada minusów.

          10.       Motywuje innych do udziału w aktywności fizycznej.

           

          Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

           

          1.  Na zajęciach jest aktywny i zaangażowany.

          2.  Jest przygotowany do zajęć.

          3.  Starannie i sumiennie wykonuje powierzone mu zadania. Ćwiczenia wykonuje zgodnie z instrukcją prowadzącego zajęcia, w odpowiednim tempie i dokładnie.

          4.  Jego postawa społeczna i stosunek do wychowania fizycznego nie budzą najmniejszych zastrzeżeń.

          5.  Systematycznie uczęszcza na zajęcia.

          6.  Przestrzega zasad bezpieczeństwa i fair play.

           

          Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

           

          1.  Nie zawsze jest aktywny i zaangażowany na zajęciach.

          2.  Jego postawa społeczna i stosunek do przedmiotu nie budzą większych zastrzeżeń.

          3.  Ćwiczenia wykonuje prawidłowo, lecz nie dość dokładnie.

          4.  Nie odmawia uczestnictwa w lekcji bez podania przyczyny.

          5.  Z reguły jest przygotowany do zajęć (dopuszcza się 1 ocenę niedostateczną za brak stroju).

          6.  Nie zawsze przestrzega zasad bezpiecznego uczestnictwa w lekcji.

           

          Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

           

          1.  Nie wykazuje szczególnej aktywności na zajęciach.

          2.  Bywa często nieprzygotowany do zajęć.

          3.  Zdarza mu się odmawiać uczestnictwa w lekcji bez podania przyczyny.

          4.  Powierzone mu zadania wykonuje niestarannie i niedbale.

          5.  Ma lekceważący stosunek do poleceń i obowiązków.

          6.  Przejawia braki w zakresie wychowania społecznego, w postawie i stosunku do przedmiotu wf.

           

          Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

           

          1.  Regularnie jest nieprzygotowany do zajęć.

          2.  Przejawia aktywność na bardzo niskim poziomie.

          3.  Bardzo często opuszcza zajęcia, unika lekcji wf; zdarzają się nieobecności nieusprawiedliwione tylko na lekcji wf.

          4.  Wykazuje brak nawyków higienicznych.

          5.  Na zajęciach przejawia poważne braki w zakresie wychowania społecznego, swoim zachowaniem znacząco wpływa na obniżenie poziomu bezpieczeństwa na lekcjach.

          6.  Powierzone mu zadania wykonuje bardzo niestarannie, okazując lekceważący stosunek do tego, co robi.

           

          Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

           

          1.  Na zajęciach nie wykonuje i nie chce wykonywać żadnych powierzonych mu zadań.

          2.  Wykazuje skrajnie lekceważący stosunek do przedmiotu.

          3.  Z reguły jest nieprzygotowany do zajęć.

          4.  Bardzo często opuszcza zajęcia.

          5.  Jego postawa społeczna budzi wiele zastrzeżeń (wulgaryzmy, przejawy agresji, itp.).

           

          6.  Swoim niestosownym zachowaniem, brakiem przestrzegania ustalonych zasad rażąco obniża komfort udziału w lekcji innych uczniów a także powoduje zagrożenie bezpieczeństwa swojego i innych uczestników zajęć.

           
          Opracował:
          zespół nauczycieli wychowania fizycznego.

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

           

  • RODO

  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

    • Logowanie

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2 03-991 Warszawa 03-991 Warszawa Poland
  • Nagłówek

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 4234
  • Galeria zdjęć

      brak danych