• DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA

        • Wychowanie przedszkolne obejmuje szereg dziedzin, ważnych w pierwszym etapie edukacji dziecka. Posiada funkcję opiekuńczą, wychowawczą, poznawczą, wyrównawczą i społeczną.

          W okresie przedszkolnym rozwija się większość wrodzonych predyspozycji, stąd podejmowane działania edukacyjne przynoszą duże efekty. W tym okresie ważne jest też niwelowanie dysharmonii rozwojowych, wyrównywanie zaniedbań środowiskowych.

          Dziecko w przedszkolu nabywa podstawowe umiejętności społeczne, werbalne, emocjonalne, konieczne w dalszym życiu, ma czas i możliwość stopniowego dojrzewania do szkoły.

          "Zerówka" umożliwia wyrównywanie różnic edukacyjnych dzieci poprzez zabawę i naukę, bez nieprzyjemnych konsekwencji. Trafiają do niej dzieci, które wcześniej chodziły do przedszkola i te, które dotąd były w domu.

          Wspólnie uczą się samodzielności, współdziałania w grupie, nabierają wiary w siebie i swoje możliwości i porównują to, co potrafią rówieśnicy. Zajęcia w zerówce to głównie gry i zabawy dydaktyczne podczas których dziecko przyswaja nową wiedzę.

                    Przygotowanie do szkoły - zdobywanie wiedzy o świecie, rozwój mowy, sprawności manualne, aktywność twórcza, umiejętność pracy w zespole, nawiązywanie kontaktów społecznych - to wszystko solidne podstawy do rozpoczęcia szkolnej kariery.

        • WSKAŹNIKI DOJRZAŁOŚCI SZKOLNEJ

        • Na dojrzałość szkolną, czyli gotowość dziecka do podjęcia nauki szkolnej składają się:

          • dojrzałość fizyczna,
          • dojrzałość umysłowa,
          • dojrzałość społeczna,
          • dojrzałość emocjonalna.

           

          Poniżej znajduje się kilkanaście umiejętności, które dziecko powinno opanować przed pójściem do szkoły.
          Umiejętności te możemy rozwijać poprzez różnorodne formy ćwiczeń i zabaw z dziećmi.

          Dziecko gotowe do podjęcia nauki szkolnej powinno znać:

          • swoje imię i nazwisko,
          • adres zamieszkania,
          • imiona rodziców,
          • nazwę zawodu rodziców, jeśli pracują,
          • nazwy zwierząt domowych,
          • nazwy dni tygodnia, pór roku.

          Dziecko gotowe do podjęcia nauki szkolnej powinno umieć:

          • prawidłowo trzymać ołówek (pomiędzy palcami wskazującym, środkowym i kciukiem),
          • posługiwać się przyborami do rysowania, kolorowania i pisania zawsze tą samą ręką (prawą lub lewą),
          • kolorować obrazek bez  wychodzenia za linię,
          • narysować postać człowieka z  zachowaniem odpowiednich proporcji,
          • poprawnie odwzorować kształty  geometryczne, szlaczki litero podobne,
          • lepić z plasteliny, gliny lub  masy solnej,
          • ciąć nożyczkami wzdłuż  wyznaczonej linii prostej, falistej i łamanej,
          • sprawnie wykonać proste  ćwiczenia gimnastyczne, np.: skakać na jednej nodze, rzucać i łapać piłkę,
          • samodzielnie się rozebrać i ubrać,
          • zawiązać sznurowadła i zapiąć  guziki,
          • odróżnić prawą i lewą stronę  ciała u siebie oraz osoby stojącej naprzeciwko,
          • wymienić kilka różnic w dwu  pozornie podobnych do siebie przedmiotach lub obrazkach, 
          • grupować przedmioty według,  np.: barwy, kształtu, wielkości,
          • sortować znane przedmioty lub  ich obrazki wg określonej zasady, np.: owoce, zwierzęta, zabawki,
          • wybrać takie same obrazki,  litery, wyrazy,
          • złożyć widokówkę pociętą na  kilka części,
          • dobrać w pary obrazki lub  przedmioty z uwzględnieniem jakiejś cechy wspólnej, np.: krowa – mleko,  liść – drzewo,
          • odróżniać dźwięki różnych pojazdów, instrumentów, głosy zwierząt,
          • odtworzyć prosty układ  rytmiczny wystukany przez dorosłego, np.: ( - - - -), (- - - -),
          • dokonać analizy (podzielić  wyraz na sylaby), np.: lo-ko-mo-ty-wa,
          • dokonać syntezy (złożyć w całość) wyraz wypowiedziany sylabami,
          • wyróżnić głoskę ( zarówno  samogłoskę, jak i spółgłoskę) na początku i na końcu wyrazu,
          • zróżnicować wyrazy  dźwiękopodobne, np.: bułka- półka, Tomek-domek,
          • swobodnie liczyć do 10, także  wspak,
          • przeliczyć elementy w zbiorze i  powiedzieć ile ich jest,
          • dodawać i odejmować na konkretach, np.: patyczkach lub palcach do 10,
          • porównać ze sobą dwa zbiory,  powiedzieć gdzie jest więcej, a gdzie mniej,
          • opowiedzieć, co przedstawia  dany obrazek,
          • poprawnie wymawiać wszystkie  głoski oraz dłuższe wyrazy, np.: hipopotam, kaloryfer,
          • budować zdania poprawne pod względem gramatycznym,
          • przez dłuższą chwilę skupić się  na słuchaniu opowiadania, bajki lub muzyki,
          • zapamiętać teksty krótkich wierszyków i piosenek,
          • zgodnie bawić się w grupie, zaczekać na swoją kolej,
          • doprowadzić rozpoczętą pracę lub zabawę do końca,
          • posprzątać po sobie po  zakończeniu pracy lub zabawy,
          • podporządkować się poleceniom,
          • wykonać 3-4 polecenia wg  kolejności podanej przez dorosłego,
          • bez problemu rozstać się z rodzicami lub opiekunami,
          • łatwo nawiązywać kontakt z  dorosłymi i rówieśnikami. 

          Jeśli dziecko posiada większość opisanych wyżej umiejętności oznacza to , że jest ono gotowe do podjęcia nauki szkolnej.

          Jeśli nie, być może powinno jeszcze trochę poćwiczyć, aby lepiej opanować potrzebne umiejętności. W niektórych przypadkach konieczne może okazać się pozostawienie dziecka w przedszkolu lub „zerówce”.

          Pamiętajmy, że naszą rolą jako odpowiedzialnych rodziców jest wspieranie i wspomaganie rozwoju dziecka – nie powinniśmy bezczynnie czekać, aż ono samo „dorośnie” do pewnych rzeczy, ale poprzez zabawy i ćwiczenia poszerzać wiedzę dziecka o otaczającym świecie oraz systematycznie rozwijać jego umiejętności.

           

          oprac. A.Żbikowska


           

  • RODO

  • DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI

    • Logowanie

    • Kontakt

      • Szkoła Podstawowa Nr 109 im. Batalionów Chłopskich w Warszawie
      • 22 277 11 23
      • ul. Przygodna 2 03-991 Warszawa 03-991 Warszawa Poland
  • Nagłówek

  • Liczba wizyt

    liczba odwiedzin: 614
  • Galeria zdjęć

      brak danych